کد خبر: ۹۰۲۸۹
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۱:۴۵ 07 September 2015
همزمان با آغاز مراسم سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه بازار تبریک طلاب به یکدیگر داغ بود.

مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه صبح یکشنبه راس ساعت 10 صبح در مدرسه فیضیه آغاز شد. 

در این مراسم که به نسبت سال های گذشته مورد استقبال بیشتر اساتید و طلاب قرار گرفته بود؛ مدیر و معاونان حوزه های علمیه، دبیر شورای عالی حوزه، مدیر حوزه علمیه قم، اعضای جامعه مدرسین و نمایندگان مقام معظم رهبری و بیوت مراجع تقلید حضور داشتند.   

این مراسم از شبکه رادیویی معارف، سیمای نور و شبکه قرآن و معارف سیما به طور زنده پخش می شد.

اقدام زیبا و اخلاقی معاون تهذیب حوزه

در حالی که برای مسئولان و معاونان و اساتید حوزه های علمیه جایگاه خاصی تعیین شده بود، حجت الاسلام والمسلمین هادی حسینخانی معاون تهذیب حوزه در اقدامی زیبا و اخلاقی با مشاهده یکی از اساتید حوزه با خواهش از وی، جای خود را به این استاد داد و بر روی زمین نشست.
از بازار داغ تبریک در فیضیه تا حضور پزشک‌های عمامه به سر

وی در مراسم های ختم علما و بزرگان نیز از حضور در جایگاه خودداری کرده و در کنار مردم می نشیند.

بوسیدن سر طلاب

حجت الاسلام والمسلمین محمد همتیان معاون تهذیب حوزه علمیه قم نیز در هنگام ورود به زیرزمین مدرسه فیضیه  پیشانی تعدادی از طلاب به خصوص طلاب جدیدالورود را می بوسید.

بازار داغ تبریک در فیضیه 

بازار تبریک به مناسبت آغاز سال تحصیلی نیز در زیرزمین و حیاط مدرسه فیضیه داغ بود و برخی از طلاب به تمرین عمامه بستن می پرداختند.

آیت الله حسینی بوشهری به عنوان نخستین سخنران مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه، سخنان خود را به محوریت ارتقای کیفیت علمی و توجه طلاب به دروس اختصاص داد.

پاسخ مدیر حوزه به منتقدین

وی در همان ابتدا پس از تبریک آغاز سال تحصیلی، به نقد تند برخی منتقدین که دائم از تعطیلی حوزه در ایام تابستان سخن می گویند پاسخ داد و اظهار داشت: از نیمه خرداد تا امروز که دروس حوزه تعطیل بوده است، حوزه به کار تبلیغ اهتمام داشته است و تعداد قابل توجهی از مدارس اردوهای درسی تابستانی داشتند.

مدیر حوزه های علمیه با پذیرش انتقادات دلسوزانه نسبت به دغدغه تعطیلی دروس حوزه، گفت: من نمی خواهم به کسی جواب دهم؛ فقط گزارش می دهم که اگر گفته می شود حوزه تعطیل بوده یا تعطیلات حوزه زیاد است که دغدغه درستی نیز است و ما هم تا اندازه ای قبول داریم، باید بدانیم در سال های اخیر با نظر شورای عالی این مسئله تدبیر شده و درس و بحث طلاب در قالب اردوهای تابستانی در برخی مناطق خوش آب و هوا برقرار بوده است.

لزوم پرداختن به عیوب خود!

وی در بخشی از سخنان خود دومرتبه بر ضرورت نیاز داشتن به مباحث اخلاقی تاکید کرد  و گفت ما امروز نیاز داریم اول به عیوب خودمان بپردازیم و بعد به سراغ دیگران برویم.

ضرورت یاد خدا

مدیر حوزه های علمیه همچنین با نقل موعظه یکی از بزرگان، گفت: فردی خدمت انسان بزرگی رسیده و گفته بود من را موعظه کنید؛ آن بزرگ نیز گفته بود در شبانه روز حداقل 3 دقیقه فکر کن و به یاد خدا باش.

تحصیل  پزشکان عمامه به سر در حوزه!

آیت الله حسینی بوشهری در بخشی از سخنان خود به علاقه پزشکان به حوزه نیز اشاره کرد و گفت در حوزه تعدادی دکتر عمامه به سر هستند که مشغول تحصیل می باشند؛ در «روز پزشک» برای بنده پیامکی آمده بود دکترهای حوزه را جمع کنید و از آنها به عنوان تقدیر و تشکر کنید.

از بازار داغ تبریک در فیضیه تا حضور پزشک‌های عمامه به سر

در هنگام ورود حضرت آیت الله نوری همدانی به مراسم، طلاب مدرسه فیضیه به احترام این مرجع تقلید برخواستند و صلوات فرستادند.

مدیر حوزه های علمیه نیز با تقدیر و سپاس از حضور حضرت آیت الله نوری همدانی به مراسم گفت با وجود اینکه ایشان شب گذشته از سفر به باکو بازگشتند اما دعوت ما را پذیرفتند و در مراسم حضور یافتند.

درخواست آیت الله مقتدایی از اساتید

آیت الله مقتدایی دبیر شورای عالی حوزه نیز که سخنان خود را به ضرورت توجه به اخلاق در حوزه و طلاب قرار داده بود از اساتید خواست «بینکم و بین الله» نسبت به طلاب احساس مسئولیت کنند چرا که آینده دین برعهده آنهاست.

وی طلاب را امانتی در نزد اساتید دانست و گفت آنها باید تواضع و محبت را از اساتید خود مشاهده کنند تا مهذب شوند.

از بازار داغ تبریک در فیضیه تا حضور پزشک‌های عمامه به سر

خاطره توجه موسس حوزه به دو سید جوان

دبیر شورای عالی حوزه همچنین به توجه بزرگان دین به شاگردان خود اشاره کرد و گفت: یکی از علمای یزد نقل می کند زمان مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری، دو سید جوان وارد شدند که مرحوم حاج شیخ، خیلی از این دوطلبه تجلیل و احترام کرد که بنده دلیل این امر را از ایشان پرسیدم و حاج شیخ گفت این دومجتهد عادل آقا سیدمحمدرضا گلپایگانی و سید احمد خوانساری بودند.

آیت الله مقتدایی افزود: مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری میدانست این دو طلبه جوان از نظر علمی عالم و عادل هستند و آنها را تشویق و احترام می کرد.

درست کردن جوشانده از سوی یک استاد برای شاگرد!

وی همچنین ضمن درخواست از اساتید حوزه برای رفع مشکلات شخصی طلاب به نقل خاطره از مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی پرداخت و گفت: زمانی که ایشان در حجره  زندگی می کردند به دلیل بیماری نمی توانند در درس حاج شیخ عبدالکریم حائری شرکت کنند؛ جالب است که مرحوم حاج شیخ از داخل منزل برای ایشان جوشانده درست کرده و به حجره می آورند و این مسئله نشان دهنده تواضع بزرگان ما نسبت به شاگردان و دیگران است.

برای مرجع شدن درس نخوانید!

دبیر شورای عالی حوزه به بیان توصیه هایی به طلاب نیز پرداخت و از آنها خواست برای مرجع شدن درس نخوانند بلکه برای خدا تلاش و تحصیل کنند.

مرجعی که یک گام برای مرجعیت برنداشت

آیت الله مقتدایی به نقل از خاطره ای از اخلاص آیت الله العظمی بروجردی پرداخت و گفت: پیش از اینکه مسجد اعظم ساخته شود، در مسجدبالاسر با دوگوش خود شنیدم که ایشان قسم خوردند و گفتند برای مرجعیت یک قدم برنداشتم.

وی همچنین با اشاره به تعبیر امام راحل(ره) مبنی بر اینکه بالاترین افت برای روحانیت این است که وارد تشریفات و تجملات شود به طلاب توصیه کرد به سوی رفاه طلبی حرکت نکنند چرا که از چشم مردم میافتند.

لزوم سیاسی شدن حوزه از منظر حضرت آیت الله نوری همدانی

با درخواست مجری از حضرت آیت الله نوری همدانی، جمعیت کثیر طلاب فیضیه مجددا به احترام این مرجع ایستادند و صلوات فرستادند.

ایشان در سخنان خود که بیشتر بر محوریت بصیرت سیاسی بود، ضمن درخواست از حوزه برای پرداختن بیشتر به مسائل سیاسی، خواستار تشکیل اتاق فکر سیاسی برای شناخت نقشه دشمنان و تشکیل نهادی در حوزه برای بررسی «برجام» شدند.

این مرجع تقلید همچنین با اشاره به دوسال نمایندگی از سوی حضرت امام در غرب گفتند غربی ها تکبر زیادی دارند در حالی که شرقی ها اسلام را پذیرفته اند و به مسلمانان با احترام نگاه می کنند.

انتقاد از بی عرضگی سلاطین قاجار

حضرت آیت الله نوری همدانی ضمن اشاره به سفر اخیر خود به باکو، از بی عرضگی سلاطین قاجار در از دست دادن سرزمین های ایران لب به انتقاد گشودند و از تغییر الفبای آذربایجان به حروف لاتین ابراز تاسف و تاثر کردند و حاصل این امر را نتیجه تهاجم فرهنگی دشمنان دانستند.

از بازار داغ تبریک در فیضیه تا حضور پزشک‌های عمامه به سر

پرسش و پاسخ طلاب با دبیر شورای عالی حوزه 

مراسم آغاز سال تحصیلی در حالی با قرائت دعای سلامتی امام زمان(عج) پایان یافت که جمعی از طلاب در اطراف آیت الله مقتدایی گردهم آمدند و به پرسش از مسائل آموزشی حوزه از جمله طرح ساماندهی دروس سطوح عالی و بحث حضور و غیاب دروس پرداختند که دبیر شورای عالی حوزه نیز به سوالات آنها پاسخ می داد.

مصافحه گرم دومعاون حوزه با طلاب در حیاط فیضیه!

همچنین در حیاط مدرسه فیضیه نیز حجج اسلام والمسلمین نبوی و زمانی معاونان تبلیغ و بین الملل حوزه با حضور در جمع طلاب به مصافحه می پرداختند و به سوالات آنها پاسخ می دادند.

آیت الله مقتدایی هنگام خروج از فیضیه نیز به مصافحت گرم با طلاب می پرداخت.

گفت وگو با طلاب به زبان عربی!

حجت الاسلام والمسلمین کعبی عضو جامعه مدرسین و جمعی از طلاب به زبان عربی با یکدیگر صحبت می کردند.

منبع: مرکز خبر حوزه
محمدمهدی عنایت پور
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار