دلیل نوسان گاه ‌و بیگاه قیمت‌ها در بازار میوه‌ و تره‌بار را می‌توان در ۲ بخش برنامه‌ریزی و زیرساخت بررسی کرد که بخش اول عمدتا یک مساله کلان است و نیازمند مداخله جدی‌تر در سطح ملی است و بخش دوم در استان باید پیگیری شود.
کد خبر: ۹۲۴۰۲۸
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۰ 14 December 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا، مصرف میوه در تامین سلامت و رساندن ویتامین به بدن ضروری است اما نوسان و قیمت بالای برخی از ارقام میوه موجب خالی ماندن آن در سبد غذایی برخی خانوارها شده است.

بنابرگفته کارشناسان و مسوولان مربوطه، عواملی همچون اجرای طرح جامع محدودیت های کرونایی، افزایش و کاهش عرضه و تقاضا، بی انگیزگی برای تولید، هزینه های بالای کارگری و بسته بندی، هزینه های حمل و نقل و پایین بودن سطح گلخانه های تولید محصولات خارج فصل هر کدام در نوسانات و یا بالارفتن قیمت میوه و تره بار سهم دارند.

تاثیر محدودیت های کرونایی در بالارفتن قیمت میوه

از همین رو مدیر دفتر اتحادیه میوه و سبزیجات کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا، معتقد است، محدودیت‌­های تردد و کاهش میزان حمل و نقل باعث افزایش قیمت میوه است.

رامین حسینی ادامه داد: اعمال محدودیت‌­های تردد ناشی از شیوع ویروس کرونا باعث شده تا حمل و نقل کاهش پیدا کند و به همین علت در میدان میوه و تره­ بار به اندازه کافی میوه وجود نداشته باشد یا به عبارتی دیگر تقاضای زیاد و عرضه محصولات به دلایل عنوان شده کم است.

افزایش قیمت چندان محسوس نیست

وی ادامه داد: با توجه به اینکه قیمت میوه در چند هفته اخیر افزایش داشته اما افزایش قیمت آنچنان محسوس نیست که مشکلاتی را ایجاد کند.

حسینی با بیان اینکه یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت میوه عدم نظارت دقیق بر میدان میوه و تره ­بار است، گفت: برخی از واسطه ­ها کالا را از بنگاه ­های میدان تره ­بار خریداری می­ کنند و با قیمت بالاتر به مغازه ­داران می­ فروشند و مغازه ­داران نیز با اعمال سود خود بر آنها، کالاها را به مصرف کننده عرضه می کنند که این موضوع افزایش قیمت را در پی خواهد داشت.

تاثیر حذف واسطه بر قیمت میوه

او با تاکید بر اینکه حذف واسطه­ ها نقش مهمی در جلوگیری از افزایش قیمت میوه دارد، گفت: این یک راهکار کلی است و نیاز به بررسی و ایجاد زیرساخت‌­های لازم دارد تا محصول پس از تولید به دست مصرف کننده برسد اما با افزایش نظارت­ بر فعالیت ­های میدان میوه و تره ­بار می ­توان باعث شد که این محصولات به قیمت ارزان­تری وارد مغازه ­ها و در نهایت به دست مصرف کننده برسد.

حسینی با بیان اینکه این اتحادیه به تعداد ۳۴۰ نفر عضو دارد، گفت: بازارهای روز تحت نظارت اتحادیه میوه و سبزیجات کرمانشاه نیستند و دستفروش­ ها نیز بسیار زیاد هستند و همین موضوع باعث شده تا مشتری مغازه­ های میوه فروشی و رونق آنها کم شود و هزینه ­هایشان نیز افزایش پیدا کند.

نقش هزینه های کارگری بر افزایش قیمت

از سوی دیگر رییس اتحادیه بارفروشان کرمانشاه در گفت وگو با ایرنا، معتقد است، افزایش و کاهش عرضه و تقاضا باعث بالا رفتن یا پایین آمدن قیمت میوه است.

عیسی حاج علیانی گفت: همچنین افزایش هزینه ­های تولید شامل هزینه ­های کارگری برای چیدن و برداشت محصول و به ویژه بسته بندی و حمل و نقل باعث شده تا قیمت میوه افزایش پیدا کند.

تشویق در راستای افزایش تولید

وی در خصوص راه­ های جلوگیری از افزایش قیمت میوه و تره ­بار گفت: یکی از راهکارها، افزایش تولید از طریق تشویق و حمایت از کشاورزان و باغداران است زیرا زمانی که محصول به صورت فراوان وجود داشته باشد قیمت آن متعادل خواهد بود و افزایش پیدا نخواهد کرد.

حاج علیانی با بیان اینکه صادرات میوه تاثیر چندانی بر افزایش قیمت آن ندارد، گفت: صادرات میوه به صورت متمرکز و هماهنگ در سراسر ایران و اکثرا به کشورهای روسیه و عراق صورت می­ گیرد.

قیمت میوه های پاییزه چند؟

حاج علیانی در خصوص قیمت هرکیلوگرم میوه پاییزه در میدان میوه و تره بار کرمانشاه گفت: سیب به قیمت ۶ تا ۱۱ هزار تومان، پرتقال هشت تا ۱۱ هزار تومان، انار پنج تا ۱۸ هزار تومان، لیموشیرین هفت تا ۱۰ هزار تومان و نارنگی به قیمت هرکیلو هفت تا ۱۲ هزار تومان در میدان بار به فروش می رسد که با حدود ۳۰ درصد بیشتر در بازار عرضه می شود.

میدان میوه و تره بار خلوت شده است

او در بخش دیگری از سخنانش در خصوص ساماندهی و انتقال میدان میوه و تره ­بار به علت ازدحام و شلوغی، گفت: انجام این کار ضرورتی ندارد زیرا میدان میوه و تره ­بار کرمانشاه به دلیل مسایل اقتصادی چندان شلوغ نیست و ازدحامی در آن وجود ندارد.

رییس اتحادیه بارفروشان کرمانشاه افزود: با توجه به اینکه قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده بنگاه ­های این میدان دچار رکود شده ­اند و نسبت به سال ­های گذشته فقط ۱۰ درصد فعالیت و فروش دارند لذا نیازی به انجام این کار نیست.

برنامه جامعی برای محصولات پرمصرف در طول سال طراحی شود

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه در گفت وگو با ایرنا، اظهار داشت: در بخش برنامه ریزی با خلاهای جدی در تهیه برنامه جامع ملی تولید و صادرات محصولات پرمصرف میوه و تره بار مواجه هستیم.

بهزاد باباخانی افزود: در بخش تولید، وزارت جهاد کشاورزی باید برنامه جامعی برای محصولات پرمصرف در طول سال طراحی کند که از آن طریق بتوان بازه های زمانی مازاد تولید و کمبود عرضه را شناسایی کرد و از قبل برای آن برنامه ریزی کرد.

به گفته باباخانی، ضعف در برنامه ریزی در بخش تولید و صادرات موجب می شود که به عنوان مثال در بازه های زمانی که تولید گوجه فرنگی در کشور کاهش پیدا کرده است صادرات آن مجاز بوده و با صادرات بی رویه شاهد قیمت های عجیب در داخل کشور برای این محصول شویم.

این مسوول اضافه کرد، یا برعکس گاهی تولید یک محصول در یک بازه زمانی خاص در سطح کشور چنان زیاد است که عملا بر روی دست کشاورز می ماند و موجب ضرر و زیان می شود که تمام اینها ناشی از ضعف برنامه ریزی است.

باباخانی یادآور شد، به تازگی تحلیل جامعی در این خصوص در استانداری تهیه شده و برای وزارت جهاد کشاورزی و سازمان توسعه تجارت ارسال شده است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه افزود: در بخش زیرساخت هم که مشکل اصلی استان کرمانشاه است مسایلی وجود دارد که مهمترین آن شامل زیرساخت بخش عرضه از جمله کمبود میادین عرضه مستقیم میوه و تره بار، کمبود ناوگان حمل و نقل یخچال دار در استان، لزوم توسعه گلخانه ها و تولیدات خارج از فصل را شامل می شود.

ایجاد میادین عرضه میوه و تره بار تجربه موفقی داشته است

این مسوول افزود: ایجاد میادین عرضه میوه و تره بار موضوع بسیار مهمی است که تجربه بسیار موفقی در تهران بزرگ داشته است و ایجاد آن از وظایف شهرداری است.

وی افزود: شهرداری های سطح استان به ویژه شهرداری کرمانشاه باید این موضوع را در اولویت اقدامات خود قرار دهند که مقرر شده است شهرداری کرمانشاه در هشت نقطه نسبت به ایجاد میادین میوه و تره بار اقدام کند.

توسعه ناوگان حمل و نقل یخچال دار ضرورت دارد

باباخانی افزود: توسعه ناوگان حمل و نقل یخچال دار از نکات مهم است. حمل و نقل میوه و تره بار با ناوگان حمل و نقل معمولی باعث فساد بخشی از محصول و در نتیجه بالارفتن قیمت تمام شده آن می شود که راهداری و حمل و نقل جاده ای دستگاه متولی توسعه در این بخش است.

او تاکید کرد که از جمله مشکلات دیگر در خصوص میوه و تره بار پایین بودن سطح گلخانه های تولید محصولات خارج فصل استان نسبت به میانگین کشوری است که در سال های اخیر اقدامات خوبی در این خصوص انجام شده است و بهره برداری از پروژه های در دست اقدام مانند پروژه گلخانه کوثر اسلام آبادغرب تاثیر بسزایی در کاهش قیمت این محصولات در آینده خواهد داشت.

گزارش از زهره کریم زاده

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار