ظهور و بروز اراده ملی
بزرگترین رخداد سیاسی سال ۱۴۰۰ در حالی رقم می‌خورد که شور و اشتیاق وصف نشدنی رای اولی‌ها برای اعلام حضور در عرصه مشارکت‌های سیاسی، تنور انتخابات را داغ‌تر کرده است.
کد خبر: ۹۷۲۰۵۸
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۵ 18 June 2021
بزرگترین رخداد سیاسی سال ۱۴۰۰ در حالی رقم می‌خورد که شور و اشتیاق وصف نشدنی رای اولی‌ها برای اعلام حضور در عرصه مشارکت‌های سیاسی، تنور انتخابات را داغ‌تر کرده است.

به گزارش تابناک همدان، به نقل از ایرنا، رای اولی‌ها که نخستین حضور در انتخابات و نقش آفرینی مستقیم در تعیین سرنوشت خویش و آینده کشور را تجربه می‌کنند، امروز (۲۸ خرداد) حضوری پررنگ، فعال، مشتاقانه و پرشور را در صفوف شعب اخذ رای به نمایش گذاشتند.

بهره مندی از امکان ارائه نظر و دیدگاه در عرصه سیاسی کشور به نشانه بلوغ سیاسی و بزرگ شدن برای دخالت در تعیین سرنوشت کشور، هیجان و شوق وصف ناپذیری را در قشر نوجوان رای اولی کشور ایجاد کرده به نحوی که این افراد را بدور از هر حاشیه‌ای برای مشارکت در اداره امور کشور پای صندوق‌های رای می‌کشاند.

شور و اشتیاقی که جرقه‌های مطالبه گری و خواستن را برای ورود این نوجوانان به آینده و فصلی جدید از زندگی به خصوص در آستانه ورود به دانشگاه در وجودشان شعله ور می‌کند.

در انتخابات ۲۸ خرداد، ۳۰ هزار و ۹۰۲ رای اولی استان همدان که سرمایه‌های واقعی سیاسی و اجتماعی این دیار هستند با داشتن ۱۸ سال تمام، امکان رای دادن در انتخابات را بدست آورده اند تا با اندیشه ها، مطالبات، خواسته‌ها و هیجانات خود قدم بر عرصه فعالیت‌های سیاسی گذاشته و با منطق و عقلانیت در مسیری سرنوشت ساز گام بردارند.

رای اولی‌ها که تنها مشارکت در انتخابات شورا‌های دانش آموزی (در سطح مدارس) را تجربه کرده اند، نگاهی ژرف و عمیق به انتخابات دارند چرا که آنان نسل جدیدی از انقلاب با دیدگاه‌ها و سلایقی متفاوت هستند.

براساس قانون، متولدین خرداد ۱۳۸۲ (۱۸ سال تمام) و قبل از آن امکان شرکت در انتخابات و حضور در پای صندوق‌های رای را دارند.

در یکی از شعب اخذ رای تعدادی رای اولی در کنار هم جمع شده و گویی میتینگ انتخاباتی برپا کرده اند، هر یک طرفدار یکی از نامزد‌ها هستند و از توانمندی و قابلیت هایش برای اداره امور کشور می‌گویند.

احسان در روز تولدش به سن قانونی شرکت در انتخابات رسیده و با قهقه‌ای شیرین، می‌گوید: امشب سالروز تولدم را با پیروزی فرد موردنظرم به عنوان رییس جمهور منتخب جشن می‌گیرم.

او که مطالبه گر است از وضعیت زندگی و اقتصاد هوطنانش در سیستان و جنوب کرمان غمگین است و تاکید دارد که دولتی باید در کشور مستقر شود که زمینه توسعه پایدار و همه جانبه را در تمامی اقصی نقاط ایران فراهم کند.

«ماهان و مهرک» دوقلو هستند و با هم به شعبه اخذ رای آمده اند، مهرک از افزایش زباله گرد‌ها ناراحت است و ماهان می‌گوید کشور ما سرمایه‌های زیادی دارد، نباید مردمانش اینچنین ناپسند زندگی کنند.

دختری را در صف می‌بینم، گویی کمی استرس دارد و با او همکلام می‌شوم، می‌گوید که هنوز به سن قانونی رای دادن نرسیده و پدربزرگش را همراهی می‌کند، علت استرس او را جویا شدم که گفت: امتحان المپیاد دارم و هر ثانیه برایم ارزشمند است مکثی کرد و گفت: اگر رییس جمهور شوم شرایط پیشرفت علمی نخبگان را به گونه‌ای فراهم می‌کنم تا مانع فرار مغز‌ها از کشور شوم.

 او ایران را مادر خود خواند و گفت: هیچ نخبه‌ای مادرش را ترک نمی‌کند.

نسل جوان انقلاب نشان داده اند که به رغم تمام انتقاداتی که از آن‌ها می‌شود، نسلی متفکر، مطالبه گر و اهل مطالعه هستند و نمی‌توان سلایق سیاسی آن‌ها را نادیده گرفت.

حدود ۳۱ هزار نفر از جمعیت واجدشرایط استان همدان رای اولی هستند

به گفته دبیر ستاد انتخابات استان همدان، ۳۰ هزار و ۹۰۲ نفر از جمعیت واجد شرایط این استان رای اولی هستند که برای نخستین بار با شرکت در انتخابات و حضور در پای صندوق‌های رای نقش خود را تعیین سرنوشت و آینده کشور ایفا می‌کنند.

«ابوالقاسم الماسی» افزود: از این تعداد رای اولی ۱۵ هزار و ۷۹۳ پسر و ۱۵ هزار و ۱۰۹ دختر هستند که در پای صندوق‌های رای حاضر می‌شوند.

مدیرکل دفتر سیاسی و انتخابات استانداری همدان گفت: یک میلیون و ۴۲۵ هزار و ۹۷۰ نفر از جمعیت این استان واجد شرایط شرکت در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شورا‌های اسلامی هستند که شامل ۷۲۲ هزار و ۷۳۳ مرد و ۷۰۳ هزار و ۲۰۷ زن می‌شود.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، ششمین دوره انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا و انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی، ۲۸ خرداد ماه به صورت همزمان در استان همدان برگزار می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار