تابناک- یکی از عواملی که امروزه برای علت بودن در قطعی های برق معرفی می شود رمزارزها هستند.
کد خبر: ۹۷۶۷۷۳
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۹ 08 July 2021

به گزارش خبرنگار تابناک از بندرعباس؛ این روزها شاهد قطعی های مکرر برق در بسیاری از نقاط کشور مخصوصا استان های جنوبی که با گرمای طاقت فرسایی روبرو هستند، هستیم، یکی از عواملی در نظر عامه مردم بعنوان متهم قطعی های برق معرفی می شود مراکز استخراج رمز ارزها است.

رمز ارز، ارز دیجیتال یا ارز مجازی شکل خاصی از پول دیجیتال است که بر پایه علم رمزنگاری ایجاد شده است و استفاده از اصطلاحات بیت کوین، آلت کوین، توکن، اتریوم، دوج کوین، دستگاه ارز دیجیتال، ولت و صرافی آنلاین را رایج کرده است.
اولین رمز ارز مبنی بر سیستم بلاک چین بیت کوین بود، که هنوز هم به‌عنوان پرکاربردترین، محبوب‌ترین و باارزش‌ترین رمز ارز شناخته می‌شود. امروزه، هزاران رمز ارز جایگزین با عملکردها و خصوصیات متفاوت وجود دارند. برخی از آنها نسخهٔ کلون شده یا فورک شده بیت کوین هستند، در حالی که گروهی از آنها نیز رمز ارزهای کاملاً جدیدی هستند که از پایه به‌صورت مستقل ساخته شده‌اند.

بیت کوین در سال ۲۰۰۹ توسط یک شخص یا یک گروه با نام مستعار “ساتوشی ناکاموتو” عرضه شد. تا ماه نوامبر سال ۲۰۱۹، بیش از ۱۸ میلیون بیت کوین در بازار مورد معامله قرار گرفته و ارزش کلی بازار این رمز ارز در حدود ۱۴۶ میلیارد دلار تخمین زده شده است.

شبکه بیت‌کوین به عنوان یک ارز رمزنگاری شده، غیرمتمرکز است، به این معنی که دارای مرکزیت و نهاد ناظر خاصی نیست. هیچ بانک مرکزی، شرکتی خاص، افرادی شناخته شده مسئول شبکه بیت‌کوین نیست که مسئولیت مدیریت تراکنش‌ها و به طور کلی شبکه را بر عهده داشته باشد.

بیت‌کوین شبکه‌ای از کامپیوترها و دستگاه‌هایی است که در سرتاسر دنیا وجود دارد و اصطلاحا به نام ماینر یا استخراج‌کننده شناخته می‌شوند. پس هر دو کار (تایید تراکنش‌ها و ایجاد بیت‌کوین جدید) بر عهده ماینرها یا همان استخراج‌کنندگان بیت‌کوین است.

ماینرها هستند که شبکه بیت‌کوین را پایدار نگه داشته‌اند و دستگاه‌های آنها برای کار کردن برق زیادی مصرف می‌کند. اما چه دلیلی دارد ماینرها مبالغ زیادی برای خرید دستگاه‌های استخراج بیت‌کوین و برق هزینه کنند؟

پاسخ در یک کلمه خلاصه می‌شود: کسب درآمد. استخراج بیت‌کوین یک صنعت چندمیلیارد دلاری در دنیاست. با رشد قیمت بیت‌کوین در سال‌های اخیر، افراد زیادی برای استخراج ارز هجوم آورده‌اند.

در ایران نیز به دلیل قیمت پایین برق، هزینه استخراج بیت‌کوین کمتر از برخی کشورهای دنیاست. به همین خاطر در مدتی محدود، مزارع استخراج بیت‌کوین زیادی با برق کشاورزی، برق صنعتی و… راه‌اندازی شده است. خوراک اصلی دستگاه‌های ماینر، برق است. دستگاه‌های ماینینگ بیت‌کوین که اصطلاحا ASIC نام دارند، انواع مختلفی دارند و مصرف برق آنها متفاوت است. یک نمونه متداول آن با نام Antminer S۹j توان مصرفی ۱۳۵۰ وات دارد.

در مقایسه با سایر وسایل برقی، توان مصرفی چند مورد از وسایل خانگی به این ترتیب است:

یک مخلوط کن معمولی پارس‌خزر: ۳۵۰ وات

یک لپ‌تاپ معمولی: ۵۰ وات

یک یخچال ۲۰ فوت: ۴۰۰ تا ۵۰۰ وات

استخراج ارز با یک دستگاه نیز بسیار نادر است. اغلب ماینرها چندین دستگاه دارند و مزارع بزرگ استخراج گاهی تا صدها و هزاران دستگاه ماینر را به برق وصل کرده‌اند.

محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توئیتی نوشت:
طبق گزارشها، مصرف مزارع رمزارز در کشور حدود ۲۰۰۰مگاوات بوده است.
با استفاده از هوش مصنوعی و تحلیل داده‌های مشترکین برق، در همکاری با وزارت نیرو، ۱۳۰۰۰مزرعه کوچک و بزرگ استخراج رمز ارز شناسایی شد.
با ۳۰۰مزرعه عمده توسط مراجع امنیتی برخورد شده که مجموع مصرف آنها ۵۸۰مگاوات بوده است.

انتهای پیام/9063

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار