دکتر عالیه خباز تصریح کرد: تفاوت دیگری که این ویروس با ویروس های آلفا دارد این است که این ویروس سن پایین تر را هم درگیر می کند، موارد بسیار زیادی در کودکان و نوجوانان دیده شده و همین موضوع باعث شده است که سن ابتلا کاهش یابد؛ بنابراین، باید توجه داشته باشیم که کودکان مهم ترین منبع انتقال ویروس هستند.
کد خبر: ۹۷۷۴۷۲
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۸ 11 July 2021

تابناک فارس به نقل از روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی لارستان دکتر عالیه خباز افزود: این ویروس به دلیل سرایت بسیار بالایی که دارد و با توجه به خصلت ویروس، جهش پیدا کرده و این جهش ها باعث می شود که ویروس بیشتر در بدن تکثیر شده و عفونت زایی بیشتری به وجود آورد.

این متخصص بیماری های عفونی با اشاره به اینکه این ویروس تاکنون در ۹۶ کشور دنیا دیده شده است گفت: ویروس کرونای دلتا، نوع جهش یافته ای از ویروس کرونای ۱۹ است که برای نخستین بار، تقریبا ۱۰ ماه پیش، در هند پیدا شد.

دکتر خباز تصریح کرد: تفاوت این ویروس با ویروس انگلیسی، برزیلی، آفریقایی و… در این است که در همه ی این ویروس ها فقط یک جهش باعث شده بود که ویروس جدید به وجود بیاید، اما در نوع دلتا، چندین جهش در چندین قسمت مختلف از ژن ها صورت گرفته که باعث شده عفونت زایی بسیار بیشتری داشته باشد.

وی در مورد علائم ویروس کرونای دلتا اظهار داشت: برخی از علائم این ویروس با علائم کرونای آلفا (کرونایی که در سال گذشته مشاهده شد) شباهت دارد، اما در کروناویروس دلتا علائم غالبی که گزارش شده سردرد، گلودرد و آبریزش بینی است، یعنی بیشتر شبیه علائم سرماخوردگیِ خیلی شدید است ولی در کرونای آلفا علائم غالب تب، سرفه، بدن درد و از دست دادن بویایی بوده است.

متخصص بیماری های عفونی بیمارستان لار با اشاره به علایم کرونای دلتا افزود: بسیاری از افراد آن را با سرماخوردگی اشتباه می گیرند و همین موضوع باعث می شود که آن ها خیلی دیر به پزشک و بیمارستان مراجعه کنند یا موقعی مراجعه کنند که درگیری وسیعی در ریه شان دیده می شود.

دکتر عالیه خباز تصریح کرد: تفاوت دیگری که این ویروس با ویروس های آلفا دارد این است که این ویروس سن پایین تر را هم درگیر می کند، موارد بسیار زیادی در کودکان و نوجوانان دیده شده و همین موضوع باعث شده است که سن ابتلا کاهش یابد؛ بنابراین، باید توجه داشته باشیم که کودکان مهم ترین منبع انتقال ویروس هستند.

وی خاطرنشان کرد: میزان سرایت این ویروس، ۶۰ درصد بیشتر از نوع آلفاست و سریعاً در بین اعضای خانواده منتقل می شود؛ هر یک نفر می تواند ۵۰ نفر را به راحتی آلوده کرده و اگر جلوی آن گرفته نشود منجر به یک اپیدمی وحشتناک می شود؛ در واقع، درگیری ریوی در نوع دلتا سریع تر رخ می دهد و سرعت پیشرفت بیشتری دارد، حتی ممکن است که شخص سرفه نداشته ولی ریه درگیر باشد و همین موضوع باعث می شود که بیماران بستری نوع دلتا نسبت به کرونای قبلی حال وخیم تری داشته باشند.

این متخصص عفونی افزود: نباید این ویروس را دست کم گرفت، چون قدرت سرایت بسیار بالایی دارد و به دلیل جهش های متعددی که دارد باعث کاهش اثر واکسن ها نیز می شود؛ اگرچه در مطالعاتی که انجام شده است، متوجه شده اند که واکسن فایزر و آسترازنکا بعد از دو دوز، تاثیراتی روی این نوع ویروس داشته اند و تا حدی توانسته اند جلوی آن را بگیرند، اما گزارش هایی نیز وجود دارد که حتی پس از تزریق واکسن مواردی از ابتلا به این ویروس داشته ایم، اگرچه خفیف بوده است، ولی در یکی دو مورد هم مرگ حتی برای کسانی که واکسن زده اند نیز گزارش شده است.

دکتر خباز در مورد احتمال ورود ویروس کرونای دلتا به منطقه گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر سویه ی غالب در هرمزگان، سویه ی دلتا و آفریقایی است و به دلیل نزدیک بودن استان هرمزگان به لارستان، انتظار ما این است که سویه های غالب در این پیک جدید، آفریقایی و دلتا باشد.

برچسب ها: کرونا ، دلتا ، علائم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار