رییس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در استان همدان گفت: شورای نگهبان حافظ اصل جمهوریت و اسلامیت نظام مقدس جمهوری اسلامی بر مبنای قانون اساسی است.
کد خبر: ۹۷۸۶۰۹
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۶ 14 July 2021
 رییس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در استان همدان گفت: شورای نگهبان حافظ اصل جمهوریت و اسلامیت نظام مقدس جمهوری اسلامی بر مبنای قانون اساسی است.

به گزارش تابناک همدان، به نقل از ایرنا، حجت الاسلام «جلال مرادی» روز چهارشنبه در نشست خبری گرامیداشت سالروز تاسیس شورای نگهبان قانون اساسی، اظهار داشت: در راستای عمل به سنت و سیره ائمه اطهار، نظام اسلامی در ایران تشکیل و استقرار یافت و تضمین اسلامیت و جمهوریت نیز در گروه تشکیل نهادی برای صیانت از نظام اسلامی است.

وی افزود: در قانون اساسی ابتدا بحث اسلامیت و جمهویت به عنوان اصول حاکم و غیر قابل تغییر ملاک قرار داده شده و برای تضمین اسلامی بودن نظام، شورای نگهبان تشکیل شد هر چند که پیش از این هدف اصلی از تشکیل این شورا، حراست از قانون اساسی بود.

رییس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در استان همدان با بیان اینکه ۲۶ تیر سال ۵۹ نهاد شورای نگهبان به صورت رسمی کار خود را آغاز کرد، گفت: شورای نگهبان در ۴۰ سال گذشته عملکرد درخشانی در حفاظت از اسلامیت و جمهویت نظام داشته است.

حجت الاسلام مرادی افزود: قانون اساسی تصریح کرده مجلس شورای اسلامی بدون شورای نگهبان اعتبار قانونی ندارد، یعنی اعتبار قانونی مجلس با شورای نگهبان است و این نهاد مغایرت نداشتن قوانین مصوب با شرع را بررسی و اعلام می‌کند.

وی با بیان اینکه نظارت بر همه انتخابات‌ها به جز شورا‌های بر عهده شورای نگهبان است، خاطرنشان کرد: در ۴۱ سال گذشته دست کم هر سال یک انتخابات در کشور برگزار شده که شورای نگهبان نقش مهمی در حفظ سلامت و صحت این رویداد داشته است.

نرخ مشارکت ۴۵.۶ درصدی مردم استان همدان در انتخابات ۲۸ خرداد

رییس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در استان همدان با بیان اینکه مهمترین اولویت این نهاد بالا رفتن میزان مشارکت در انتخابات است، گفت: در استان همدان ۶۵۰ هزار و ۴۲۰ برگه رای در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به صندوق ریخته شد که نشانه مشارکت ۴۵.۶ درصدی واجدین شرایط در این دوره از انتخابات است.

حجت الاسلام مرادی با بیان اینکه آمار شرکت کنندگان در انتخابات ریاست جمهوری نسبت به انتخابات مجلس در سال ۹۸ حدود سه درصد افزایش داشته است، افزود: بیشترین میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در استان همدان مربوط به شهرستان فامنین با ۵۶.۵ درصد و کمترین آن مربوط به شهرستان همدان با ۳۹.۶ درصد است.

وی اضافه کرد: همزمانی انتخابات رباست جمهوری با شیوع ویروس کرونا، بین ۱۰ تا ۲۰ درصد میزان مشارکت در انتخابات) ایران و دیگر کشورها) را کاهش داده است.

رییس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در استان همدان افزود: به گفته مقامات وزارت بهداشت جمعیت قابل توجهی از بیماران، مبتلایان به کرونا و افراد در قرنطینه امکان شرکت در انتخابات را نداشتند که این انر هم در کاهش میزان مشارکت بسیار نقش داشت.

حجت الاسلام مرادی گفت: ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر همدان به صورت تمام الکترونیک برگزار شد و با توجه به اینکه برخی از مردم آسنایی کامل با این فرایند نداشتند، گاهی مواقع به اشتباه رای سفید به صندوق‌ها ریخته شد.

به‌گفته وی، از ۶۵۰ هزار و ۴۲۰ رای ماخوذه انتخابات ریاست جمهوری در استان همدان ۷۷ هزار و ۲۴۱ رای معادل ۱۱.۶ درصد آرا باطله بود که از این تعداد ۴۷ هزار رای سفید و مابقی اسامی امام زمان، شهدا و برخی افراد قید شده بود که این آرا شمارش نشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار