۱۷ مرداد ماه؛ روزی است به نام روز خبرنگاران، روزی که من و دوستانم در تقویم جایی داریم که از ما یاد شود؛ ۳۶۵ روز سال می‌نویسیم، گاهی سنگ صبور مردم می‌شویم و این بهترین احساس یک انسان است که تنها خبرنگاران این احساس را تجربه می‌کنند، در حال حاضر که بیش از دو سال است از روز‌های تلخ کرونایی می‌نویسیم؛ گاهی این خستگی‌ها با اخبار تلخ کرونایی چندین برابر بار خبر را بر دوشمان سنگین می‌کند، با تمام وجود دوست دارم روزی از خاموشی ویروس منحوس کرونا بنویسم و آن روز، روزیست که ما خبرنگاران همه باهم جشن می‌گیریم.
کد خبر: ۹۸۴۶۰۷
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۹ 08 August 2021
 ۱۷ مرداد ماه؛ روزی است به نام روز خبرنگاران، روزی که من و دوستانم در تقویم جایی داریم که از ما یاد شود؛ ۳۶۵ روز سال می‌نویسیم، گاهی سنگ صبور مردم می‌شویم و این بهترین احساس یک انسان است که تنها خبرنگاران این احساس را تجربه می‌کنند، در حال حاضر که بیش از دو سال است از روز‌های تلخ کرونایی می‌نویسیم؛ گاهی این خستگی‌ها با اخبار تلخ کرونایی چندین برابر بار خبر را بر دوشمان سنگین می‌کند، با تمام وجود دوست دارم روزی از خاموشی ویروس منحوس کرونا بنویسم و آن روز، روزیست که ما خبرنگاران همه باهم جشن می‌گیریم.

خبرنگاران روز‌های تلخ و شیرین زیادی دارند؛ یکی از آن تلخی‌ها از دست دادن خبرنگار ایسنا و ایرنا مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی بود که جای آن‌ها امروز خالیست، خانواده‌های آن‌ها اولین روز خبرنگار را بدون حضور فرزندانشان می‌گذراند.

مهدی کاشی خبرنگار همدانی بود که کرونا او را از جمع ما خبرنگاران گرفت...

خوشحالی ما خبرنگاران، خوشحالی مردم است، وقتی مردم خوشحال باشند، گویی این شادی مختص ماست، مردم در شرایط کرونایی از یک سو و تورم از طرف دیگر در تنگنا هستند که امیدواریم این روز‌ها موقتی باشند و فقط یک خاطره از آن‌ها بماند.

به مناسبت ۱۷ مرداد ماه؛ با یکی از خبرنگاران همدانی علی اکبر یاری همراه شدیم و وی از تجربیاتش در جمع ایسنایی‌ها به گفتگو نشست.

علی اکبر یاری که مهر ماه سال ۱۳۵۱ به قول خودش اتفاقی وارد این عرصه شده سرپرستی ده‌ها روزنامه با گرایش‌های مختلف را در پرونده خود دارد قبل از انقلاب خبرنگار روزنامه‌های اطلاعات و کیهان و سرپرست روزنامه آیندگان در استان بوده و بعد از انقلاب نیز سرپرستی روزنامه‌های متعددی را در کارنامه خود از جمله روزنامه سلام از شماره صفر تا آخرین شماره انتشار، جامعه، صبح امروز، همشهری، ایران، جام جم و... در حال حاضر سرپرستی گروه نشریات ابرار، عصراقتصاد و چند روزنامه دیگر را دارد.

 یاری ابتدا سالروز گرامیداشت یاد و خاطره شهید صارمی و روز خبرنگار را به خدمتگزاران عرصه قلم تبریک و تهنیت گفت و افزود: خبرنگار در اطلاع رسانی نقش اساسی و غیرقابل انکار در حیات و جوامع انسانی ایفا می‎کند خبرنگاران به عنوان رابطان و پل ارتباطی میان جوامع تمدن‌ها و مردم و مسئولان در امر تبادل اطلاعات و تأمین خواسته طرفین نقش آفرین هستند.

 وی گفت: خبرنگاران با حضور خود در بحران‌های جهانی نقش خود را ایفا کرده و روایت‌های عینی و درستی از جریانات جهانی به مخاطبان از اقصی نقاط جهان ارائه می‌دهند.

وی با بیان اینکه تعداد کثیری از خبرنگاران با گذشتن از جان خود در طول هشت سال دفاع مقدس صحنه‌های ماندگاری برای نسل‌های آتی به یادگار گذاشته‌اند، افزود: این قشر سخت کوش با به دست گرفتن قلم و دوربین خون آلود خود حوادث و روایات جنگ را به تصویر کشیدند همچنین وجود دویست و پنجاه شهید گلگون کفن پنجاه جانباز و دوازده نفر آزاده سندی نسبت به از جان گذشتگی و ایثارآفرینی خبرنگاران در جریان انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس است.

یاری به معرفی شاخصه‌های یک خبرنگار پرداخت و گفت: برخوردار بودن از ذوق و استعداد خبری، تیزهوشی، سرعت عمل، امانتداری، کشف حقایق، حق طلبی و حفظ ارزش‌های فردی و اجتماعی از ویژگی‌های قابل ذکر خبرنگاران است، اما خبرنگاران امروزه به دلیل نداشتن وضع مناسب اقتصادی قادر به ادامه راه و انگیزه‌ای برای ارتقای سطح دانش خود ندارند.

یاری نداشتن امنیت شغلی و بیمه، وضع بد اقتصادی، دستمزد کم، دو شغله بودن، سختی تأمین مسکن و نبود حمایت نهاد‌های دولتی را از جمله مشکلات فراروی جامعه خبر عنوان کرد و افزود: خبرنگاران با انواع ناملایمات بدون هیچ چشم داشتی در مسیر رسالتی که بر عهده دارند گام بر می‌دارند به این امید که افکار عمومی را متوجه واقعیات و رخداد‌های اجتماعی کنند.

وی تسریع در پیشرفت یک جامعه را در گرو فعالیت رسانه‌های پویا دانست و افزود: در شرایط کنونی کشور که باید از هر تهدیدی یک فرصت ساخت و از هر فرصتی برای رشد و شکوفایی بهره گرفت نقش اصحاب رسانه بیش از هر زمان دیگری نمایان می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: در بخش فرهنگ نیز رسانه‌ها از ارکان هدایت جامعه محسوب شده و انعکاس نوع فعالیت آن‌ها در میان مردم مبین میزان این تأثیرگذاری بوده و بنا به فرمایش مقام معظم رهبری نقش رسانه‌ها در جهت دهی فرهنگی، تعیین ساختار، هویت، ملیت و ارتقای اخلاق و معنویت در جامعه بسیار تعیین کننده است.

یاری گفت: خبرنگاران رسالتی بزرگ بر دوش دارند و با توجه به جایگاه استان در کشور باید با دقت و تیزبینی به تشریح و انعکاس رویداد‌ها پرداخته و با ظرافت و مهارت مانع از انحراف اذهان عمومی شوند.

این روزنامه نگار پیشکسوت با اشاره نحوه آغاز فعالت خود، مطرح کرد: درسن ۱۶ سالگی ورزش کشتی را دنبال می‌کردم و یک مسابقه از ناحیه پا دچار آسیب شده و در بیمارستان بستری بودم در همین حین مرحوم حسین حصاری خبرنگار کشتی نویس معروف کشور به ملاقاتم آمده و کارت ویزت خود را به من داد وگفت بعد از مرخص شدن از بیمارستان به دیدن من بیا.

وی در ادامه افزود: وقتی به دیدن ایشان رفتم از من خواست که با روزنامه اطلاعات همکاری کنم و خبرنگار ورزشی این روزنامه در همدان باشم، ابتدا نزد آقای حصاری کارآموزی را شروع کردم و پس از طی دوره‌ای در روزنامه اطلاعات فعالیت حرفه‌ای خود را شروع کردم.

یاری اظهار کرد: در مدت کوتاهی صاحب اسم و رسمی در مجله دنیای ورزش شدم و هفته‌ای نبود که مطلبی از من در این هفته نامه ورزشی چاپ نشود.

وی گفت: پس از مدتی محمد فیضی خبرنگار سیاسی اجتماعی روزنامه اطلاعات که از دبیران صاحب نام آموزش و پرورش آن زمان بود استعفا دادند و به پیشنهاد مسئول توزیع دفتر همدان و نیز موافقت نماینده وقت روزنامه اطلاعات در همدان فعالیت سیاسی اجتماعی خود را شروع کردم.

یاری خاطرنشان کرد: موفقیت‌های من در روزنامه اطلاعات باعث جلب حمایت‌های آقای شیرازی شده و با حکم آقای وردی نژاد سرپرست روزنامه ایران شدم ضمن اینکه سرپرستی روزنامه‌های همشهری و جام جم را هم عهده دار بودم.

این خبرنگار پیشکسوت گفت: در آن زمان روزنامه کیهان جایگاه اول را در عرصه خبر داشت و به دلیل اینکه بنده در کار خود مهارت زیادی کسب کرده بودم از جانب این روزنامه به بنده پیشنهاد کار شد و بنده به جمع نویسندگان روزنامه کیهان پیوستم.

وی در ادامه تصریح کرد: بعد از مدتی فعالیت در روزنامه کیهان به دلیل چاپ خبری تحت عنوان نماینده همدان (هما زاهدی) کنگر خورده و در تهران لنگر انداخته و تنها در زمان انتخابات در حوزه انتخابی خود ظاهر می‌شود توسط ساواک بازداشت شدم.

یاری گفت: پس از دوروز بازداشت، با پادرمیانی خانم فرنگیس غفارزاده نایب رئیس انجمن شهر که از دوستان هما زاهدی بود به شرط قبولی سرپرستی روزنامه آیندگان با صاحب امتیازی داریوش همایون همسر هما زاهدی آزاد شدم.

این خبرنگار پیشکسوت خاطر نشان کرد: قبول پیشنهاد مشکل بود، زیرا برای کسی که در دو روزنامه بزرگ فعالیت داشته سرپرستی روزنامه‌ای که تنها ۵۰ نسخه‌اش به همدان ارسال می‌شد سخت و شکننده بود.

وی افزود: روی موج پیشرفت و ترقی قرار گرفته بودم و یکباره همه چیز را از دست دادم، از طرفی نیز، چون آیندگان در آن زمان چپ گرا بود و نویسندگانی، چون خسرو گلسرخی دهقان و ... در آن قلم می‌زدند به ناچار پذیرفتم.

یاری در ادامه بیان کرد: از شما چه پنهان قبول سرپرستی آیندگان حتی از سرپرستی کیهان هم از نظر سیاسی کمتر نبود، زیرا در همدان همه اطلاع داشتند که روزنامه متعلق به هما زاهدی است ازین رو با پذیرفتن آن مورد محبت و حمایت خیلی‌ها قرار گرفتم از جمله استاندار وقت خدایاری و عرب رئیس کل اداره اطلاعات و جهانگردی از آن پس دیگر نه تنها مورد غضب ساواک نبودم بلکه سرهنگ منشی رئیس ساواک در جلسات اداری که برگزار می‌شد و مسئولین دورهم جمع می‌شدند با من نیز خوش و بش می‌کرد.

وی اضافه کرد: اوایل سال ۵۶ بود که احساس کردم به تنهایی برای اداره امور فرصت ندارم بنابراین آقای مصطفی صفی‌زاده را که تازه به جرگه خبرنگاران پیوسته بود و مطالب ورزشی کیهان ورزشی را می‌نوشت و چه خوب هم در آن سن و سال از عهده‌اش بر می‌آمد به کمک طلبیدم و ایشان هم برادرانه کمکم کرد.

پرسیدم جناب یاری از خبرنگاری در این زمان بگویید.

با لبخندی تلخ شروع کرد: خبرنگاران بنا به وظیفه و رسالت خود با قلم مبارزه می‌کنند آن‌ها به عنوان چشمان بیدار جامعه در سنگر اطلاع رسانی همواره در ثبت رخداد‌ها و تولید مطالب تلاش چشمگیر و قابل ستایشی دارند و شاید اگر خبرنگاران نبودند آنچه به عنوان خبر در رسانه‌ها به وجود می‌آید حاصل نمی‌شد.

وی ادامه داد: خبرنگاران سربازان خط مقدم جبهه آگاهی در مقابل جهل و ناآگاهی و زبان گویای جامعه در رفع مشکلات و معضلات هستند که به مردم بینش سیاسی و قدرت تأمل هدیه می‌کنند و همیشه در این نبرد سخت و طاقت فرسا پیروزی از آن خبرنگاران نیست.

این روزنامه‌نگار پیشکسوت بیان کرد: خبرنگاران استان همدان همانند تمامی خبرنگاران با تمامی مشکلات و حداقل توقع مادی، بزرگترین رویداد‌ها و تحولات را طی سال‌های اخیر ایجاد کردند به گونه‌ای که اگر این خبرنگاران نبودند فریاد رسای مردم محروم این منطقه به گوش تصمیم گیرندگان نمی‌رسید و مردم همچنان در گرداب مشکلات خود دست و پنجه نرم می‌کردند.

یاری نقش رسانه‌ها در عرصه اطلاع رسانی و افزایش سطح آگاهی مرم را با اهمیت خواند و افزود: جامعه جهانی به سمت رسانه سالاری پیش می‌رود کسانی در این جامعه پیشرفت می‌کنند که با ظرفیت‌های کار با رسانه و مدیریت افکار عمومی آشنا باشند.

وی ادامه داد: درحالی که غرب بیشترین بودجه خود را به مدیریت افکار عمومی از طریق فعالیت‌های رسانه‌ای اختصاص می‌دهد متأسفانه در کشور و به طبع استان ما در یک سو بعضی از مدیران در نحوه تعامل با رسانه و درک شرایط در محور ارتباطات مشکل دارند و از سوی دیگر رسانه‌ها هنوز به آخرین شیوه‌های اطلاع رسانی دست نیافته‌اند و آموزش تخصصی نیاز اساسی خبرنگاران است.

این پیشکسوت مطبوعات استان ارائه آموزش‌های حرفه‌ای خبرنگاران را در اعطلای فرهنگی و نوشتاری خبرنگاران تأثیرگذار دانست و برگزاری دوره‌های آموزشی را برای خبرنگاران نوپا ضروری خواند.

به عنوان آخرین سوال مهم‌ترین مشکل شغلی خبرنگاران را در چه مورد ارزیابی می‌کنید:

به نظر من مهمترین مشکل شغلی خبرنگاران این است که از اطلاعات فنی و تخصصی در ارتباط با عامل خبری برخوردار نیستند به جرأت می‌توان گفت بیش از نود و پنج درصد خبرنگاران که در استان همدان مشغول به فعالیت هستند تحصیلات مرتبط با شغل خود را ندارند و بسیاری از آن‌ها تا قبل از ورود به این کار حتی یک خط خبر هم ننوشته‌اند.

یاری آموزش را یکی از مسائل اساسی در فعالیت‌های خبری ذکر کرد و افزود: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان باید پایه گذار آموزش‌های مداوم و مستمر برای افراد اصحاب رسانه باشد.

وی نبود قانون مدون و جامع در حمایت از خبرنگاران را یکی دیگر از مشکلات پیش روی این قشر از جامعه برشمرد و اظهار کرد: استرس و اضطراب ناشی از این حرفه، نبود امنیت شغلی، عدم همکاری دستگاه‌ها در اطلاع رسانی شفاف و خلاء انجمنی به معنی واقعی صنفی از جمله مشکلات است که جامعه خبرنگاران با آن دست به گریبانند.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار