نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه با اشاره به ظرفیت‌های خدادادی استان در بخش‌های مختلف به ویژه در حوزه گردشگری و منابع طبیعی، به ثبت جهانی اورامانات اشاره کرد و گفت: برای توسعه منطقه اورامانات باید برنامه‌ریزی مدون و علمی انجام شود.
کد خبر: ۹۸۴۶۵۷
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۱ 08 August 2021

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا آیت الله «مصطفی علما» روز یکشنبه در دیدار مدیر پایگاه منظر فرهنگی اورامانات افزود: اگر مدیران دلسوز داشته باشیم، ظرف فقط چند سال می توان موقعیت استان را با بهره گیری از جاذبه های بی بدیل اورامانات به یکی از استان های پربازده تبدیل نمود که کمک شایانی به موقعیت کشور از حیث جذب توریسم خواهد داشت.

امام جمعه کرمانشاه گفت: اگر مدیریت خوب باشد و از تمام عناصر و ظرفیت های عظیم استفاده شود، آینده استان کرمانشاه بسیار شکوفا می شود و مشکل بیکاری جوانان برای همیشه ریشه کن می شود.

آیت آلله علما همچنین بر ضرورت آبادانی استان کرمانشاه تأکید کرد و افزود: اگر برنامه ریزی درست باشد، بیکاری نیست.

نماینده ولی فقیه در استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به ظرفیت های خدادادی و منابع و معادن عظیم استان اظهار داشت: برای منطقه اورامانات باید برنامه ریزی مدون و علمی صورت پذیرد و یکی از زیر ساخت ها برای بسط و گسترش موقعیت استان استفاده از بسترهای گردشگری می‌باشد که متأسفانه تا به حال مغفول مانده است.

قبل از سخنان آیت الله علما، مدیر پایگاه منظر فرهنگی اورامانات، طی گزارشی به تشریح موقعیت بی نظیر منطقه موصوف پرداخت.

«پویا طالب‌نیا» گفت: منظر فرهنگی اورامانات بزرگترین منظر فرهنگی جهان است، زیرا جزو اولین سکونتگاه‌های بشر بوده است.

وی افزود: از اولین اقدامات صورت گرفته مرمت و بازسازی برخی مساجد منطقه می باشد و در کنار این موضوع نوسازی مسافر سرا ها است، تا بدین وسیله گردشگران با آرامش بیشتری راهی این منطقه کم نظیر شوند.

۳۰۳هکتار محدوده ثبت جهانی اورامانات

به گزارش ایرنا، بخش بزرگی از اورامان در استان های کردستان و کرمانشاه و بخش کوچک‌تری هم در حلبچه در خاک عراق قرار دارد که بخش ایرانی آن به ثبت جهانی رسیده است.

محدوده ثبت جهانی منطقه اورامانات شامل یک گستره ۳۰۳ هکتاری با ۷۰۰ روستا، ۳۰۰ سکونتگاه غیردائم، ۳ منطقه حفاظت شده و ۱۱۰۰ محوطه و آثار تاریخی، جشن‌ها و آیین‌های منطقه و  ثبت بافت ۳۶ روستا است.

سرپرست میراث فرهنگی کرمانشاه با اشاره به اینکه امکان اضافه شدن سالانه ۲۵ درصد به فضای درنظر گرفته شده در طرح وجود دارد، گفت: این امکان که پس از مذاکرات بین المللی بخشی عراقی اورامانات نیز به ثبت پرونده ثبت جهانی افزوده شود، متصور است.

منطقه اورامانات یا هورامان به کوه‌ها، جنگل‌ها، قله‌های پر برف، دره‌های سرسبز، خانه‌های سنگی و پلکانی (سقف خانه پایینی حیاط خانه بالایی) در دامنه های شیب دار کوهستان، مشهور است. اورامان یا هورامان، نام منطقه‌ای کوهستانی در غرب ایران و شرق عراق است که ساکنان آن به گویش هورامی سخن می‌گویند.

این منطقه بیشتر کوهستانی و دارای دره‌های پر پیچ‌وخم و عمیق و رودبارهای بی‌شمار است، از مجموع آب این چشمه‌ها و رودبارها، دو رودخانه سیروان و لیله پایه‌ریزی می‌شوند که در نقطه‌ای به نام دروله در نزدیکی مرز ایران و عراق به هم می‌پیوندند.

مردم منطقه معتقدند اورامانات تخت زمانی شهری بزرگ بوده و مرکزیتی خاص داشته و به همین دلیل از آن به‌عنوان تخت یا مرکز حکومت ناحیهٔ اورامان یاد می‌کرده‌اند. به‌غیر از وضعیت خاص روستا از نظر معماری، موقعیت چشمه‌های پرآب، مراسم خاص و آداب و رسوم و وجود مقبره و مسجد پیر شالیار و به ویژه جمعیت و تعداد سکنه قابل توجه آن نشانگر اهمیت منطقه از دوره‌های گذشته است.

۲۹۵ اثر ثبت شده ملی در این منطقه و در شهرستان‌های ثلاث باباجانی، روانسر، پاوه و جوانرود وجود دارد که بیشترین آثار ثبت شده گردشگری ملی با ۲۰۰ اثر در شهرستان ثلاث باباجانی واقع شده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار