معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: این معاونت تلاش می کند با تولید داروهای مورد نیاز کشوراز واردات و ارزبری آن بکاهد.
کد خبر: ۹۸۵۲۱۰
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۵ 10 August 2021

ابوالفضل اصلانی با بیان اینکه در ۲ هفته گذشته مشکلاتی درباره سرم تزریقی بوجود آمده است، گفت:خارج شدن کارخانه تولید سرم در تبریز از مدار منجر به کمبود این محصول در بازار شد و مشکل همچنان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه تجویز داروی رمدسیویر برای درمان کرونا نیز مصرف سرم را افزایش داده است زیرا هر رمدسیویر باید با یک سرم تزریق شود، خاطرنشان کرد: خرداد امسال ۶۰۰ هزار و تیر ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار ویال رمدسیویر در کشور مصرف شد و پیش بینی می شود مصرف آن در مرداد به حدود پنج میلیون برسد.

 معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان  با تاکید بر اینکه این مشکل، کشوری است، گفت: اولویت نخست برای عرضه سرم در بیمارستانهاست و اجازه نمی دهیم برای بیماران کرونایی و ۵۹ بیمارستان استان و کلینیک های سرپایی در این زمینه مشکلی پیش آید.

وی اظهار امیدواری کرد که مشکلات مربوط به سرم تا ۲ هفته آینده برطرف شود.

 معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان  با اشاره به اینکه کمبود دارویی در اصفهان در سال ۹۶ بطور میانگین حدود ۷۵ قلم بود، افزود: این کمبود امروز به ۱۵ قلم کاهش یافته که عمده آنها داروهای وارداتی است.

وی با بیان اینکه تک تک ویال های واکسن های کرونا در سامانه " تیتک " سازمان غذا و دارو ثبت می شود، اظهار داشت: اطلاعی درباره اینکه تعدادی واکسن کرونا مفقود شده باشد ندارم اما در هر صورت تامین و تزریق این واکسن بر اساس مصوبه های ستاد ملی کرونا و برنامه ملی آن انجام می شود.

اصلانی با اشاره به اینکه در برخی شهرستان ها واکسیناسیون کرونا عملکرد خوبی داشته است، خاطرنشان کرد: در بویین میاندشت بالای ۸۰ درصد افراد بالای ۵۱ سال واکسن دریافت کردند اما در برخی شهرستان ها مانند خور و بیابانک پایین بود و در مجموع استان حدود ۵۵ درصد است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به کمبود ۱۵ قلم دارو در استان، گفت: نگذاشتیم در اصفهان بازار آزاد دارو شکل گیرد و مشکلی برای تامین سرم و داروهای مورد نیاز بیماران کووید در بیمارستان ها و کلینیک های سرپایی نداریم.

وی وضعیت استان اصفهان در زمینه اقلام حفاظتی و منسوجات پزشکی را مناسب ارزیابی کرد و گفت: ۸۲۴ کارخانه تولید مواد غذایی با حدود ۶۰ هزار نیروی کار زیر نظارت این معاونت قرار دارد و صادرات آنها در وضعیت خوبی بسر می برد زیرا روزانه یکصد تا ۱۲۰ پروانه بهداشتی صادراتی برای محموله های آنها صادر می شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه محصولات دارویی این استان به ۵۲ کشور صادر می شود، افزود: محصولات غذایی و دارویی تقلبی و قاچاق در استان اصفهان تقریبا صفر است اما در محصولات آرایشی با مشکل قاچاق و اقلام تقلبی مواجهیم.

اصلانی درباره قیمت داروهای کووید توضیح داد: پارسال قیمت هر ویال رمدیسیویر ۸۰ میلیون بود و این دارو را برای اولین بار برای درمان مادر باردار مبتلا به کرونا در بیمارستان امین تهیه و تزریق کردیم. رمدیسیویر در پیک سوم کرونا کمک زیادی به ما کرد و آن زمان قیمت این دارو یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود. امروز هیچ مشکلی برای تامین این دارو نداریم و صنعت دارویی کشور رمدیسیویر مورد نیاز را تأمین می کند.

وی با تاکید بر نقش سامانه تیتک سازمان غذا و دارو بر نظارت بهتر بر عرضه داروها و محصولات آرایشی و بهداشتی با توجه به لزوم نصب برچسب اصالت، خاطرنشان کرد: با استفاده از این سامانه داروخانه های متخلف در عرضه قلم انسولین را پیدا کردیم که سهمیه آنها قطع شد و از همین سامانه برای عرضه داروهای کرونا هم استفاده می شود.

وی ظرفیت تولید محلول های ضد عفونی کننده در استان را یکصد تُن در روز اعلام و اضافه کرد: در زمان حاضر میزان نیاز روزانه ۵۰ تا ۵۲ تن است.

اصلانی به بررسی نسخه های پزشکان توسط معاونت غذا و داروی اصفهان اشاره و بیان کرد: چگونگی تجویز و زیاد بودن تجویز برخی داروها مانند آنتی بیوتیک و سرم بررسی و به پزشکانی که دستورالعملها را رعایت نکنند، تذکر داده می شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار داشت: نظارت بر مباحث دارویی و تجهیزات پزشکی ۵۹ بیمارستان ( شامل ۳۸ بیمارستان زیر پوشش دانشگاه و ۲۱ بیمارستان خصوصی یا وابسته به نهادها) و حدود یکهزار و ۵۰۰ کلینیک و درمانگاه نیز بر عهده این معاونت است.

به گفته وی ۹۰۰ داروخانه و ۱۸ کارخانه داروسازی با تولید یکهزار قلم دارو زیر پوشش معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است و تولیدات دارویی این استان بیش از ۱۰ درصد تولید داخل را تشکیل می دهد.

او تاکید کرد: عمده داروهای آنتی بیوتیک خوراکی کشور در اصفهان تولید می شود .

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ارزش داروی مورد نیاز کشور را ۴ و نیم‌ میلیارد دلار در سال اعلام کرد و افزود: از نظر عددی، ۹۷ تا ۹۸ درصد نیاز دارویی کشور را در بازار داخلی تأمین می کنیم و ۲ تا ۳ درصد هنوز وارد می کنیم که میزان ارزبری آن ۱.۲ تا ۱.۳ میلیارد دلار است، درحالی که ۹۷ تا ۹۸ درصد دیگر که برای تامین مواد اولیه، ماشین آلات و دانش فنی حدود ۵۵۰ تا ۶۵۰ میلیون دلار صرف می شود. تفاوت زیادی وجود دارد و اگر در این ۴۰ سال تلاش نکرده بودیم سالی ۴۵ میلیارد دلار فقط برای تامین داروی مورد نیاز مردم ارز تأمین می کردیم.  

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار