معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: تنها معضل فعلی دارویی استان مرکزی، کمبود دارو ضدقارچ "آمفوتریسین بی" است که معضل کل کشورهای جهان به دلیل تولید محدود آن است.
کد خبر: ۹۸۹۶۹۸
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۹ 29 August 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی، دکتر عباس علیمرادیان افزود: علیرغم تولید کم جهانی دارو "آمفوتریسین بی"، میزان تقاضای این دارو در بازار دارویی به صورت ناگهانی افزایش و زمینه کمبود این مهم ایجاد شده است.
وی یادآورشد: با توجه به اینکه مبتلایان به دیابت از زمان شیوع کووید یکی از اصلی‌ترین گروه‌های هدف بیماری کرونا بوده اند، به منظور کاهش درگیری ریه داروهایی مانند کورتون تجویز می‌شود که به موازات آن تضعیف سیستم ایمنی در آن ها ایجاد و موجب بروز بیماری قارچی و افزایش تقاضا از دارو "آمفوتریسین بی" شده که مشکل و معضل فعلی استان مرکزی نیز در زمینه دارویی، کمبود این گروه از دارو ها است.
وی تاکید کرد: با رایزنی های انجام شده مقرر شده است که هر چه سریعتر این کمبود و چالش مرتفع شود اما تا آن زمان به منظور مدیریت شرایط از پزشکان می خواهیم که از فرآورده‌های جایگزین همانند کاسپوفونژین، فلوکونازول و اکسی کونازول به‌ عنوان جایگزین فرآورده آمفوتریسین‌ بی تجویز و استفاده کنند.
دکتر علیمرادیان گفت: با تلاش و پیگیری های صورت گرفته استان مرکزی در زمینه داروی رمدسیویر هیچگونه مشکلی نداشته و ندارد و با رایزنی های صورت گرفته کمبود سرم نیز مرتفع شد.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: به گفته و اعتقاد متخصصین عفونی، داروی فاویپیراویر در آندیکاسیون مصرف می باشد و استفاده می شود، اما متاسفانه این دارو از پوشش بیمه سلامت خارج شده است که تمام تلاش خود را در رفع این مشکل به کار خواهیم برد.
وی یادآور شد: داروی اکتمرا (تمزیوا) در شرایط خاص استفاده می شود و حتماً باید با اندیکاسیون خاص خود باشد و کمبود این دارو به دلیل کاهش تولید جهانی آن است و باید با تجویز منطقی این شرایط را مدیریت کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار