مدیر کل بهزیستی استان قم خبر داد؛
مدیر کل بهزیستی استان قم از ارائه خدمات توانبخشی و حمایتی به بیش از سه هزار سالمند در استان قم خبر داد.
کد خبر: ۹۹۷۰۴۲
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۲ 28 September 2021

به گزارش تابناک قم، مهدی پهلوانی ستوده صبح سه شنبه در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه طبق بررسی‌ها، جمعیت سالمند استان قم بیش از ۱۰۰ هزار نفر می‌باشد، گفت: از این تعداد حدود ۳ هزار و ۶۴ نفر از خدمات بهزیستی در حوزه‌های توانبخشی و حمایتی بهزیستی قم برخوردار هستند.

مدیر کل بهزیستی قم با اشاره به نگهداری ۲۰۰ سالمند در خانه‌های سالمندان استان قم، از فعالیت ۳ مرکز شبانه روزی، یک تیم ویزیت در منزل سالمندان و یک مرکز مراقبت در منزل در استان خبر داد و افزود: عمده خدمات بهزیستی به سالمندان خدمات مددکاری، راهنمایی و مشاوره، ویزیت و ارائه خدمات توانبخشی در منزل، نگهداری، درمان و توانبخشی شبانه روزی سالمندان، پرداخت کمک هزینه نگهداری و مستمری به سالمندان نیازمند، پرداخت کمک هزینه درمان و حق پرستاری و توزیع لوازم کمک توانبخشی می‌باشد.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۷۴ درصد سالمندان مقیم مراکز، کاملاً در مقابل کرونا واکسینه شده‌اند، ادامه داد: بیش از ۵۰ درصد سالمندان تحت پوشش مقیم در منازل هم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

پهلوانی با بیان اینکه پدیده سالمندی طی ۴۲ سال از جمعیت ۵ درصد سالمندان در سال ۱۳۵۵ به جمعیت ۱۰ درصد سالمندان در سال ۱۳۹۸ رسیده و طبق پیش‌بینی‌ها ظرف ۲۲ سال آینده ۲۰ درصد و تا ۳۵ سال آینده یک سوم جمعیت ایران را سالمندان تشکیل می‌دهند، گفت: این شتاب منحصر به فرد در پیری جمعیت، احتیاج به سیاستگذاری و برنامه‌ریزی دقیق و جامع دارد.

وی با اشاره به اینکه ابلاغ و دسترسی عمومی به سند ملی سالمندان کشور و نیز پیشامد همه‌گیری کرونا که توجه‌ای افزون به سالمندان را داشته، فرصت مغتنمی به وجود آورده تا در راستای نیل به اهداف این سند دست یابند، افزود: حفظ تکریم و منزلت سالمندان، ایجاد شرایط لازم برای خود مراقبتی و نگهداری عزت مندانه در خانواده، پوشش کامل انواع بیمه‌ها و دسترسی آسان به انواع خدمات و حمایت‌های لازم، ارتقا مهارت‌ها و توانمندی‌ها و بهره‌مندی از انباشت تجارب در راستای افزایش مشارکت اجتماعی و آموزش شیوه سبک زندگی سالم در راستای نیل به سالمندی سالم و پویا تمرکز ویژه‌ای بر روی موضوع سالمندی و ارائه چالش‌ها و راهکارهای آن از جمل. اهداف تعیین شده است.

مدیر کل بهزیستی قم «بهره‌مندی عادلانه همه سنین از فناوری دیجیتال» را به عنوان شعار ملی روز سالمند اعلام کرد و گفت: رویکرد بهزیستی در زمینه خدمت به سالمندان آگاه سازی در زمینه ترویج سبک زندگی سالم سالمندی، توانمند سازی، تکریم و ارتقای جایگاه خانوادگی و اجتماعی سالمندان و ترویج فرهنگ نگهداری سالمند در خانواده و گسترش مراکز روانه سالمندان خواهد بود.

وی در پایان با بیان اینکه نهم مهرماه روز جهانی سالمندان نامگذاری شده است، افزود: از رسانه‌ها و کلیه صاحب نظران فرهنگی، دینی و… درخواست می‌کنم تا در این زمینه با بهزیستی همکاری بیشتر و بهتری در جهت حفظ حقوق این افراد انجام دهند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار