لزوم‌تشکیل‌تعاونی‌توسعه‌وعمران‌شهرستان‌ها

معاون امور تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با تاکید بر لزوم تشکیل تعاونی توسعه و عمران شهرستان‌ها، گفت: تاکنون 18 تعاونی در استان‌های مختلف کشور به ثبت رسیده است و در خراسان رضوی پیگیر به ثبت رساندن آن هستیم.
کد خبر: ۱۰۹۷۳۶
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۲ 11 October 2015
احمد رجایی در جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری کاشمر اظهار داشت: اگرچه اصل 44 قانون اساسی اقتصاد کشور را به سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی تبدیل کرده تا در کنار هم بتوانند اقتصاد کشور را اداره کنند، اما امروز با یک بخش دولتی بسیار بزرگ، یک بخش خصوصی لاغر و یک بخش تعاونی بسیار لاغر مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سهم در نظر گرفته شده بخش تعاون در اقتصاد کشور پنج درصد است افزود: این در حالی است که سهم تعاون باید حدود 33 درصد باشد.

معاون امور تعاون اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با اشاره به اینکه مهم‌ترین بحثی که در بخش تعاون طراحی شده برای مشارکت مردم در فعالیت‌های اقتصادی و فعال کردن بخش مردمی در اقتصاد کشور است، گفت: فعالیت‌هایی که در بخش‌های دولتی و خصوصی قابل انجام نیست به تعاونی‌ها سپرده شود تا کار انجام شود.

وی با بیان اینکه در شرایطی که در کشور حاکم است اکثر افرادی که در سطح کلی، استان و شهرستان تصمیم گیرنده هستند ممکن است از واقعیت و ماهیت بخش تعاون مطلع نباشند، خاطرنشان کرد: در قانون اساسی یک وزارتخانه متولی بخش تعاون نیست و در حال حاضر نیز وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یک دستگاه هماهنگ‌کننده است لذا تمامی دستگاه‌های دولتی موظف هستند از بخش مردمی اقتصاد حمایت کنند.

رجایی با اشاره به اینکه در گذشته تعاون را با پرداخت تسهیلات معرفی می‌کردند اما امروز به دنبال تغییر این دیدگاه هستیم، گفت: اگر شرایطی فراهم شود و مردم در این حوزه احساس امنیت کنند و پا در عرصه فعالیت در بخش اقتصادی بگذارند لزومی به پرداخت تسهیلات نیست چرا که مردم می‌توانند با مشارکت حداکثری در فعالیت‌های اقتصادی آن را جبران کنند.

وی با بیان اینکه هنوز نتوانسته ایم سازوکاری که در اختیار داریم به سطح جامعه معرفی کنیم تا از مشارکت مردم در فعالیت‌های اقتصادی استفاده شود، اظهار داشت: رویکرد جدید وزارت تعاون فراهم کردن شرایط مناسب برای حضور و مشارکت حداکثری مردم در فعالیت‌های اقتصادی است، چرا که این مهم علاوه بر هم‌افزایی می‌تواند کمک‌کننده خوبی به اقتصاد کشور در شرایط فعلی باشد.

معاون مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی با نگاه به درون و بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی را گامی ارزشمند در حوزه اقتصاد و به حداقل رساندن اثرات تحریم‌ها و نوسانات قیمت نفت عنوان کرد و یادآور شد: تشکیل تعاونی توسعه و عمران شهرستان‌ها به منظور بهره‌گیری از حضور و مشارکت حداکثری مردم در فعالیت‌های اقتصادی است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس قانون تأسیس شرکت‌های تعاونی توسعه و عمران شهرستانی هدف از راه‌اندازی این واحدها در واقع هدایت منابع مردمی به بخش‌های تولیدی و بسترسازی برای ورود بخش‌های تعاونی و خصوصی به فعالیت‌های اقتصادی است، یادآور شد: تاکنون در برخی از شهرستان‌ها اقدامات اولیه برای راه‌اندازی انجام شده است و برخی از شهرستان‌ها نیز در مرحله انتخاب هیئت موسس هستند.

رجایی با بیان اینکه برای راه‌اندازی و تشکیل تعاونی توسعه عمران شهرستان باید نیم درصد جمعیت شهرستان به عنوان عضو اولیه با رعایت شرایط عضویت در بحث سکونت و اشتغال در شهرستان ثبت‌نام کنند، گفت: سرمایه اولیه راه‌‌اندازی این تعاونی حداقل 3 میلیون ریال است.

وی با اشاره به اینکه این تعاونی تنها تعاونی است که اساسنامه آن مصوب هیئت دولت و مجلس شورای اسلامی است، افزود: تاکنون 18 تعاونی در استان‌های مختلف کشور به ثبت رسیده است و در خراسان رضوی پیگیر به ثبت رساندن آن هستیم.

در ادامه جلسه نیز رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی کاشمر نیز با تأکید بر اینکه اعتبارات پرداختی در سال گذشته در بحث مشاغل خانگی با نرخ سود 21 درصد بوده است گفت: خوشبختانه با تدابیر اندیشیده شده امسال اعتبارات مشاغل خانگی به صورت قرض‌الحسنه در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار