اردبیلی ها روی گسل طلاق

مسوولان و کارشناسان اردبیلی با بیان اینکه میزان طلاق در اردبیل شتاب غیر منتظره ای به خود گرفته است هشدار می دهند که زندگی های مشترک در بین جوانان این استان روی گسلی قرار دارد که در صورت عدم توجه به آن می تواند به یک زلزله اجتماعی تبدیل شود.
کد خبر: ۱۱۰۵۴۶
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۲ 12 October 2015
سرعت افزایش میزان طلاق در اردبیل از آنجا نگران کننده تر می شود که آسیبی دیگر نیز در کمین زندگی های مشترک جوانان این استان نشسته است و آن کوتاه شدن فاصله دوره زندگی مشترک تا طلاق زوج ها می باشد.
گرچه ریشه یابی این آسیب در استان اردبیل نیاز به مطالعات عمیق ار سوی کارشناسان امر دارد اما موضوع هایی چون تقابل بین فرهنگ سنتی و نوین، خشونت، اعتیاد، بیکاری، تفاوت های فرهنگی، تجمل گرایی در طلاق و شتاب گرفتن آن در استان اردبیل می تواند دخیل باشد.
مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل روز دوشنبه در نشستی با خبرنگاران ایرنا به تشریح آسیب های اجتماعی از جمله طلاق در این استان پرداخت .
شفیع شفیعی گفت: طلاق که زمانی در اردبیل به ندرت و به سختی به وقوع می پیوست در سال های اخیر به یکی از آسیب های اجتماعی مهم تبدیل شده و سرعت افزایش آن نگرانی ها را بیشتر کرده است.
وی بیان کرد: شتاب طلاق در اردبیل در سال های اخیر در بین استانهای کشور در رتبه اول قرار گرفته است ضمن اینکه عمر زندگی مشترک در بین زوجین اردبیلی نیز با متوسط پنج سال، کمترین میزان در کشور می باشد.
وی افزود: درحالی که در سال 75 نسبت طلاق به ازدواج در کشور هفت به یک و در استان اردبیل 22 به یک بود این میزان هم اکنون شش به یک است ، در حالی که میانگین طلاق در کشور چهار به یک می باشد.
او بیان کرد: اینکه شتاب طلاق در اردبیل در 19 سال گذشته 17 واحد در برابر چهار واحد کشور افزایش یافته است آسیبی نگران کننده می باشد که باید کارشناسان و متولیان امر به آن توجه اساسی داشته باشند.
وی در عین حال گفت که میانگین طلاق استان در رتبه نهم کشوری قرار دارد ولی اگر تصیم و اقدام پیشگیرانه در این زمینه اتخاذ نشود این نرخ همچنان رو به افزایش خواهد بود.
وی تاکید کرد که ریشه یابی و کشف علت شتاب طلاق در استان اردبیل نیازمند کار کارشناسی و مطالعات عمیق اجتماعی است و بدون آن نمی توان دلیل خاصی برای آن طرح کرد.
مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل با بیان اینکه متوسط مدت زمان زندگی مشترک برای زوج های طلاق گرفته در استان پنج سال می باشد ، گفت: چنین به نظر می رسد که زوج های اردبیلی در حل مشکلات و اختلافات خانوادگی خود کم توان بوده و این امر می تواند یکی از دلایل طلاق زودهنگام آنان باشد.
مجید خدابخش استاندار اردبیل نیز اخیرا از روند رو به رشد طلاق در استان ابراز نگرانی کرده و اظهار کرده بود که نیمی از طلاق ها در استان ، طی 5 سال اول زندگی زوجین اتفاق می افتند و این موضوع نگران کننده باید به صورت علمی و در قالب پایان نامه های دانشگاهی بررسی و علل وقوع آن احصا گردند.
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار