محمدعلی سبحانی، سفیر اسبق ایران در لبنان و تحلیلگر مسایل خاورمیانه*

سه کشور ایران و ترکیه و عربستان برای ایجاد امنیت در منطقه راهی جز همکاری با یکدیگر ندارند

ایران، ترکیه و عربستان نماینده سه گفتمان منطقه هستند. گفتمان ایران گفتمان مقاومت، گفتمان ترکیه گفتمان اخوانی و گفتمان عربستان، گفتمان اقتدارگرایانه است. این سه کشور برای ایجاد امنیت در منطقه راهی جز همکاری با یکدیگر ندارند.
کد خبر: ۱۴۹۳۷۹
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۹ 22 December 2015
به گزارش تابناک تبریز محمد علی سبحانی که در نشست دانشجویی «راه قدس...استکبارستیزی یا آزادی خواهی» انجمن اسلامی دانشجویان در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران سخن میگفت در جواب سوالی که درباره سوریه بود گفت:
سوریه، در این باره سه سطح از تحلیل وجود دارد. سطح نخست فعل و انفعلات بین المللی سوریه است. در حال حاضر حکومت سوریه حدود 30 درصد از سرزمین را در اختیار دارد. باقی خاک سوریه در اختیار دیگر گروه هاست. یکی از اشتباهات درباره سوریه، قرار دادن روسیه در کنار محور مقاومت است. در حالی که روسیه به دلیل داشتن برگه بازی در مقابل غرب در قضیه اوکراین و تحریم های بین المللی غرب، وارد مساله سوریه شده است. سطح دوم تحلیل مسایل داخلی سوریه است. در حال حاضر به دلیل تکثر گروه های درگیر در سوریه، مذاکرات مشکل ساز شده و طرف های مذاکره مشخص نیستند. سطح سوم که مهمترین سطح تحلیل بوده، تحولات منطقه است. ایران، ترکیه و عربستان نماینده سه گفتمان منطقه هستند. گفتمان ایران گفتمان مقاومت، گفتمان ترکیه گفتمان اخوانی و گفتمان عربستان، گفتمان اقتدارگرایانه است. این سه کشور برای ایجاد امنیت در منطقه راهی جز همکاری با یکدیگر ندارند.

اما در نهایت راه حل نهایی، گفتمان دموکراتیک است. در چارچوب این گفتمان ترکیه می تواند به ایران نزدیک شده و ایران نیز می تواند با عربستان همکاری کند. اگر گفتمان دموکراتیک در منطقه حاکم شود، مانند مذاکرات هسته ای، می توان به بازی برد- برد در منطقه امیدوار بود.


اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار