توافق ایران و سوئیس درباره پتروشيمي، قطعات خودرو و دارو

با اعزام هیاتی تجاری از سوئیس به ایران صحبت‌ها بر سر توسعه روابط آغاز شده است. سوئیسی‌ها تمایل دارند خرید محصولات پتروشیمی ایران را توسعه دهند. از سوی دیگر، فروش قطعات خوردو و دارو نیز از دیگر زمینه‌های مهم همکاری دو کشور خواهد بود.
کد خبر: ۱۵۲۲۴۰
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۴ 26 December 2015
مذاكرات ايران و سوئيس به توافق بر سر همكاري دو كشور در حوزه‌هاي پتروشيمي، قطعات خودرو و دارو انجاميده است.

به گزارش خبرنگار تابناک اقتصادی، روابط تجاری ایران و سوئیس در حال حاضر در سطح 6 میلیارد دلار و با تراز تجاری ایران منفی همراه بوده اما به زودي اين همكاري‌ها در قالب همكاري‌هاي مشترك افزايش خواهد يافت. 

حسین سلیمی عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در گفتگو با تابناک اقتصادی گفت: با اعزام هیاتی تجاری از این کشور به ایران صحبت‌ها بر سر توسعه روابط آغاز شده است. سوئیسی‌ها تمایل دارند خرید محصولات پتروشیمی ایران را توسعه دهند. از سوی دیگر، فروش قطعات خوردو و دارو نیز از دیگر زمینه‌های مهم همکاری دو کشور خواهد بود.

او با تاكيد بر اينكه اتاق مي‌تواند تسهيلات ويزايي براي تجار سوئيسي فراهم كند، متذكر شد: اگر فعالان اقتصادي سوئيس از طرف تشکل‌ها و اتحادیه‌ها برای مذاکره وارد شوند، با سرعت بیشتری شرایط ورود آنها را فراهم خواهیم کرد، همچنین در صورتی که در هر مرحله از کار به مشکلاتی برخورد کنند، مانند موانع گمرکی و قوانین زائد، با مشاوره و ارتباطی که وجود دارد، سعی در رفع مشکل خواهیم کرد.

سليمي توضيح داد: براي اينكه عقب افتادگي‌هاي سال‌هاي گذشته اقتصاد جبران شود، نمي توان تنها روي آورده فعالان اقتصادي داخلي حساب كرد و لازم است در سطح گسترده‌اي براي ورود سرمايه‌گذاران خارجي برنامه‌ريزي داشت. 

او افزود: اما در شرايط حاضر فضاي كسب و كار ايران هنوز با موانع زيادي مواجه است كه مي‌تواند سرمايه گذاران را از حضور فعال در بازار ايران منصرف كند، لذا در وهله نخست ضروري است دولت نسبت به بهبود شاخص‌هاي فضاي كسب و كار اقدام كند. در اين رابطه اتاق بازرگاني به نوبه خود در ارتقاي فضاي فعاليت‌هاي اقتصادي و ايجاد تسهيلات براي طرف‌هاي خارجي تلاش خواهد كرد.

سليمي تاكيد كرد: علاوه بر برنامه‌ريزي براي جذب سرمايه‌هاي خارجي بايد حمايت از توليد به طور موازي جزو اولويت‌هاي دولت باشد و در اين رابطه اعطاي تسهيلات مي تواند نقش تعيين كننده در نحوه به حركتدرآوردن توليد داشته باشد.

به گفته او، دستكم بايد تسهيلات پرداختي به توليدكنندگان دو برابر شود تا كمبود نقدينگي در واحدهاي توليدي تا حدي جبران شود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار