دور جدید تلاش‌های ضد ایرانی ترکیه و عربستان در دوره «پسابرجام»

شب گذشته با صدور بیانیه مشترک ایران و گروه 1+5، توافق جامع هسته ای ایران (برجام) رسمآً وارد مرحله اجرا شد. در این شرایط، همان گونه که انتظار می رفت، برخی رقبای منطقه ناراضی از برجام، به ویژه ترکیه و عربستان، دور جدیدی از تلاش ها را برای ائتلاف سازی علیه ایران آغاز کرده اند.
کد خبر: ۱۶۵۰۱۱
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۱ 17 January 2016
كشورهايي مانند عربستان و تركيه با وجود اقدامات متعددی که طی سال های اخیر علیه کشورهای مختلف اسلامی انجام داده اند، اين روزها در تلاش هستند به ظاهر براي مبارزه با تروريسم و در اصل براي جلوگيري از شكوفايي ايران، ساير كشورهاي بزرگ منطقه از جمله مصر و پاكستان را به يك ائتلاف ضد ايراني فرا بخوانند.

به گزارش «تابناک» شبکه خبری الميادين اخيراً هیئتی از سازمان اطلاعات مصر كه حامل پيام صلح و دوستي السيسي نيز بوده اند با هدف «تلاش براي اخراج گروه هاي اخواني از تركيه» به اين كشور سفر كرده اند.

اگرچه در اين سفر موضوعاتي كه مورد تأكيد و در اختيار رسانه ها قرار گرفته است موضوعاتي مانند پيگيري براي حل معضل دفتر نمايندگي مصر در كنفرانس سران اسلامي و همچنين استرداد اعضاي گروه اسلامي اخوان است كه بنا به قوانين كشور مصر مجرم و تروريسم قلمداد مي شوند اما به گزارش المیادین، اين سفر را بايد در راستاي تلاش هاي عربستان سعودي براي ايجاد همگرايي ميان تركيه، مصر و عربستان تحليل كرد.

حدوداً يك ماه پيش و در 16 دسامبر 2015 نيز بر اساس خبرهايي كه در روزنامه الشرق الاوسط آمده بود مقامات عربستان سعودي ادعاهايي را مبني بر ايجاد يك ائتلاف بزرگ با حضور مصر، تركيه، پاكستان و عربستان را با مركزيت رياض ارائه داده بودند و گفته بودند: اين ائتلاف مي تواند يك مركز عمليات مشترك براي مبارزه با تروريسم و مشاركت ها و پيمان هاي جنگي و همچنين جلوگيري از گسترش دامنه نفوذ ايران در منطقه باشد.

دو هفته پيش نيز خالد الدخيل از اساتيد دانشگاه هاي عربستان و متخصصين امور سياسي عربستان كه به مقامات عربستاني مشاوره مي دهد تأكيد كرده بود تحولات منطقه به ويژه فعاليت هاي ايران در بحث توافق هسته اي با غرب ايجاد يك ائتلاف ميان سه كشور تركيه، مصر و عربستان را به يك نياز فوري تبديل كرده است.

رجب طیب اردوغان، رئيس جمهور تركيه نيز اگرچه در ظاهر همواره به ايجاد صلح و تقويت مناسبات با همه كشورهاي منطقه تأكيد مي كند، اما به نظر مي رسد با مواضع و صحبت هايي كه در چند ماه اخير از جمله پس از حادثه انفجار در استانبول عليه ايران انجام داده است و همچنين حمايت هاي لجستيكي فراواني كه از نظاميان عربستاني عليه ملت يمن انجام داده است، نسبت به شكل گيري اين ائتلاف ضد ايراني تمايل فراوان دارد.

پيش تر نيز امرالله ایشلر مشاور ویژه رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و نماینده پارلمان این کشور نيز با طرح این ادعا که «خسارتی که ایران به وحدت جهان اسلام وارد کرده است، از تمامی حملات رژیم صهیونیستی بیشتر است»، ضرورت يك ائتلاف ميان كشورهاي اسلامي عليه ايران را مطرح کرده بود.

مروری كوتاه بر آنچه آمد نشان مي دهد كشورهايي مانند عربستان و تركيه با وجود رنج هاي فراواني كه در سال هاي اخير از طريق حمايت هاي آشكارا از گروه هاي ترورستي به جهان اسلام وارد كرده اند به صورت پيوسته تلاش مي كنند با متقاعد كردن كشورهايي مانند مصر و پاكستان هر چه سريعتر به يك ائتلاف ضد ايراني منطقه اي دست يابند.

به نظر مي رسد اين تلاش ها با به پايان رسيدن ماجراي برجام و لغو تحريم ها عليه ايران در روزها و ماه هاي اخير به اوج خود برسد.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار