سود برگزاری نمایشگاه های بین المللی همدان به کدام جیب می رود؟

نمایشگاه‌ های تخصصی فرصتی برای ارائه مزیت های صنعتی و سرمایه گذاری استان به دیگر استان‌ ها و از همه مهمتر سرمایه گذاران است تا علاوه بر آشنایی با شرایط استان با ظرفیت‌ های نسبی استان آشنا شده و با رایزنی‌ هایی که در نمایشگاه صورت می‌گیرد به جذب سرمایه گذار در راستای ایجاد صنایع، اشتغال و ارزش افزوده جدید منجر شود.
کد خبر: ۱۶۸۵۵۵
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۰ 24 January 2016

در دنیای رقابت ‌های اقتصادی ترفندهای مختلفی برای عرضه کالا، خدمات، صنعت، تکنولوژی و جذب سرمایه گذاری راهکارهای مختلفی وجود دارد که یکی از این راهکارها برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی است.

به گزارش تابناک همدان ؛ در سال‌های اخیر شاهد هستیم در استان همدان نیز نمایشگاه‌های تخصصی در حوزه‌ها و زمینه‌ های مختلف برگزار شده و باید با تأمل این نمایشگاه‌ها را با نظر کارشناسانه بررسی کرد که چقدر به اهداف از پیش تعیین شده رسیده‌اند که این مهم خود نیازمند پژوهش‌های علمی و آماری است که در این مجال نمی‌گنجد.

دومین نمایشگاه تخصصی صنایع کوچک و صنایع تبدیلی همدان با مشارکت سازمان صنایع کوچک، شرکت شهرک‌ های صنعتی همدان و سازمان جهاد کشاورزی استان همدان به‌ مدت پنج روز از 30 دی ماه آغاز به کار کرده است.

در این نمایشگاه 85 واحد صنعتی از استان همدان و چهار استان تهران، آذربايجان شرقي، مازندران و اصفهان محصولات خود را در فضایی رقابتی در معرض نمایش گذاشتند.

معرفی توانمندي ‌های استان همدان در حوزه صنايع کوچک، کشاورزی و تبديلی، تشويق و ترغيب واحدها برای ورود در عرصه توليد، آشنايی با محصولات ديگر واحدها و ايجاد فضای رقابتی بين آنها برای ارائه محصولات بهتر از اهداف برگزاری این نمایشگاه عنوان شده است.

برگزاری کلاس‌های آموزشی برای واحدهای صنعتی و مخاطبين هدف خاص در حوزه صنايع کوچک از ویژگی‌های این نمایشگاه است که برای این منظور رایزن تجاری ایران در عراق کارگاه ‌های آموزشی را مدیریت می‌کند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌ های استان همدان در آئین گشایش این نمایشگاه با بیان اینکه نمایشگاه تخصصی فرصتی است تا از دستاوردهای استان اطلاع پیدا کرده و آشنایی بیشتری از آن‌ها داشته باشیم، گفت: در حاشیه این نمایشگاه کلاس‌های آموزشی در زمینه تجارت برای علاقمندان برگزار می‌شود که از رایزن تجاری ایران در عراق دعوت شده تا این دوره آموزشی برگزار کند.

کیوان گردان بیان کرد: با توجه به اینکه بازار عراق برای استان همدان پرجاذبه است باید آشنایی مناسبی در این زمینه ایجاد شود تا بتوان ارتباط تجاری مناسبی برقرار کنیم.

برگزاری نمایشگاه تخصصی در نوع خود اقدامی مناسب است که می‌تواند استان را در جذب سرمایه گذار و اهداف معرفی استان مفید واقع شود، در اینجا باید پرسید آیا نمایشگاه با هدف معرفی ظرفیت ‌های استان برگزار شده و یا دنبال کار فروشگاهی است؟

متأسفانه هنوز در این استان بین کار نمایشگاهی و فروشگاهی تفاوت قائل نیستند و شاهد هستیم که تولید کنندگان نمایشگاه را فرصتی برای فروش مستقیم محصولات خود دیده و از سویی دیگر جامعه مصرف کننده نیز حتی از نمایشگاه تخصصی نیز دنبال خرید با قیمت نازل ‌تر از بازار است.

نمایشگاه اگر تخصصی است باید محلی برای تبادل تجارب، دانش، تکنولوژی و رایزنی برای عقد قرارداد در ارستای اعطای نمایندگی شرکت‌های مادر در استان‌ها و عقد قراردادهای جذب سرمایه گذار باشد.

مسئولان برگزار کننده این نمایشگاه پاسخ دهند که چند قرارداد اعطای نمایندگی، پخش محصولات، جذب سرمایه گذار برای تولید کالایی در استان و یا ایجاد کارگاه و واحد تولیدی در همدان منعقد شد؟

آیا نمایشگاه به برگزاری پنج روزه به شکل فروشگاهی اکتفا کرده و با برگزاری چند کارگاه آموزشی به کار خود پایان داده است؟

نقش استان همدان در برگزاری نمایشگاه تخصصی برای چهار استان دیگر چیست؟ صنایع کوچک و تبدیلی که در استان‌های تهران، آذربايجان شرقي، مازندران و اصفهان تولید می‌شود قرار است در استان همدان به چه صورت عرضه شود؟

به نظر می‌ رسد که شرکت‌های حاضر از این چهار استان بیشتر به دنبال فروش محصول بوده و یا در این نمایشگاه شرکت کردند که از پتانسیل رایزن تجاری ایران در عراق برای صادرات محصولات خود به کشور عراق بهره‌ مند شوند و استان همدان این امکان را برای آنان فراهم کرده است.

از سویی دیگر رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان معترف است که صنایع تبدیلی به دلیل حاشیه سود پایین در استان همدان با خلأ مواجه است.

حال باید پرسید که اگر استان همدان صنایع تبدیلی ندارد چرا نمایشگاهی در استان همدان برای معرفی چهار استان مذکور در اختیار آنها قرار می‌گیرد؟ آیا استان‌های دیگر حاضر به شرکت در این نمایشگاه نشدند؟ یا اینکه ایران در آن چهار استان خلاصه شده و همدان نیز موظف به ارائه سرویس در معرفی صنایع آنان است.

به نظر می‌رسد که شرکت نمایشگاه‌های بین‌الملی همدان نیز به چیزی جز سود خود نمی‌اندیشد و برای آنها فقط دریافت هزینه غرفه‌ها از غرفه‌ دارا ن مهم است و کاری به سطح نمایشگاه و جایگاه آن ندارند.

استان همدان در زمینه‌ های مختلفی چون کاشی و سرامیک، محصولات زراعی و باغی، صنایع دستی از جمله قایبافی، محصولات غذایی و ترشیجات و شوریجات، سوغاتی هایی چون کماج، انگشت پیچ و حلوا زرده دارای ظرفیت است که می توان این محصولات را با ایجاد صنایع تبدیلی و کوچک فراوری کرده و از خام فروشی جلوگیری کرد.

صنایع بسته بندی از جمله صنایع کوچکی است که می‌تواند حلقه مفقوده صنایع کوچک و تبدیلی استان باشد تا علاوه بر ایجاد اشتغال به کمک تولید استان آمده و با فرآوری محصولات و بسته بندی آنها به صادرات استان همدان کمک شایانی کند چراکه استان همدان از دیرباز تجار به نامی داشته و اتاق بازرگانی همدان از فعال‌ترین اتاق‌های ایران بوده است.

راهکار رسیدن به این مهم، دوری از حرکت‌های شعاری و آماری است و تا هنگامی که مدیران گرفتار گزارش و آمار دادن هستند استان به اهداف توسعه دست نخواهد یافت.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار