طرح مدیریت جامع حوزه آبخیز، اولين باردريزد

معاون آبخیزداری اداره كل منابع ‌طبیعی استان يزد از آغاز اجراي طرح مدیریت جامع حوزه آبخیز براي اولين بار در استان و به صورت الگويي در 41 هزار هكتار از حوزه آبخيز خضرآباد در شهرستان اشکذر همزمان با هفته منابع طبيعي خبر داد.
کد خبر: ۱۹۰۹۸۰
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۷ 02 March 2016
به گزارش تابناک یزد،رضا باقری" در اين باره تصريح كرد: اين طرح مدیریتي در راستاي تأمین دستاوردهای طرح‌‌های بین‌المللی مانند منارید که در حال حاضر در استان در حال انجام است، اجرايي مي‌شود.

وي افزود: براساس اين طرح انسان محور و جامعه محور مقرر است كه یک‌سری اقدامات با مشاركت ذي‌نفعان و با حمایت دولت در اين حوزه آبخيز اجرایی و مدیریت شود تا منجر به حفظ منابع طبیعی و زیستی منطقه شود.

باقري خاطرنشان كرد: اجرای این طرح در سه بخش شامل توانمندسازی جوامع محلی، شناسایی اولویت‌ها، راهکارها و مشکلات و نهايتاً نهادسازی براي اين كه جوامع محلي بتوانند براساس اولويت‌ها، انتظارات و برنامه‌های ذهنی خود را در اين نهادها به یک برنامه تبدیل کرده و با حمايت دولت اجرايي کنند.

وي تغییر نگرش مردم در راستای حفظ منابع و مدیریت یکپارچه و جامع در اين مقوله را مهمترين بخش كار دانست و اظهار كرد: در همين رابطه نيز برنامه‌ای مدون و جامع برای حوزه آبخیز تهیه شده و سند راهبردی و اقدامات اجرایی مردم و حمايت‌هاي دولت، هم به جامعه محلي و هم به مسئولان آموزش داده خواهد شد.

معاون آبخیزداری منابع‌طبیعی استان با اشاره به اجراي اين طرح به صورت الگویی در منطقه خضرآباد شهرستان اشكذر، اقدامات صورت گرفته در اين رابطه را يادآور شد و افزود: در حال حاضر کمیته مدیریت حوزه به مسئولیت فرماندار شهرستان ايجاد شده و دفتر توسعه ملی و دبیرخانه کمیته مدیریت حوزه نيز در کنار بخشداری خضرآباد شکل گرفته و اقدامات در جهت توانمندسازی جوامع محلی نيز در حال انجام است.

وي بازه زماني اجراي اين طرح را پنج تا 10 سال بيان و تاكيد كرد: همه دستگاه‌ها براي اجراي اين طرح بايد هم‌افزایی كنندو از بخشی نگاه كردن بپرهيزند و خلأهای قانونی این مدیریت را شناسایی و در جهت رفع آنها آقدام كنند.

به گفته‌ي باقري، طرح مذكور كه در تمامي استان‌هاي كشور به صورت پايلوت اجرايي خواهد شد، در يزد نيز در حوزه آبخيز خضرآباد از هفدهم اسفندماه همزمان با هفته منابع طبيعي آغاز بكار خواهد كرد.

وی معتقد است كه اين طرح در راستاي توسعه پايدار منطقه، علاوه بر تحقق اهداف تولیدی تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، اهداف گسترده‌تری همچون کاهش فقر، رفاه نسل‌های آینده و حفظ محیط زیست را نيز محقق خواهد ساخت.

باقری تمرکز این رویکرد را بر پایداری خواند و گفت: بنیان‌های مفهومی مدیریت یکپارچه منابع طبیعی در سال‌های اخیر توسط همگرا کردن پژوهش‌ها در موضوعات متنوعی همچون کاربری اراضی پایدار، برنامه‌ریزی مشارکتی، مدیریت جامع حوزه آبخیز و مدیریت تطبیقی بهبود یافته ‌است.

ایسنا یزد، معاون آبخيزداري اداره كل منابع طبيعي استان در پايان يادآور مي‌شود: مدیریت جامع حوزه آبخیز به طور گسترده‌ای در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار گرفته‌ و تاكنون در عرصه مدیریت منطقه‌ای و جوامع محلی موفق ظاهر شده‌ است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار