طب سنتی، مکمل طب رایج است

طب سنتی این روزها بسیار مورد توجه واقع شده است اما افرادی که امروز به‌عنوان پزشکان طب سنتی مورد مراجعه مردم هستند، همگی پزشکان متخصص نیستند.
کد خبر: ۱۹۱۰۳۰
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۹ 02 March 2016
به گزارش تابناک یزد،طب سنتی این روزها بسیار مورد توجه واقع شده است اما افرادی که امروز به‌عنوان پزشکان طب سنتی مورد مراجعه مردم هستند، همگی پزشکان متخصص نیستند.
سرپرست دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی با بیان این‌که طب سنتی دانشی بر پایه، تجربه، اخلاق و ادب است، اظهار کرد: تدریس رشته طب سنتی از سال 86 با مجوز وزارت بهداشت در دانشگا‌ه‌های کشور آغاز شد و دکتری تخصصی آن در بسیاری از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از جمله استان یزد دایر است.
«مجید امتیازی» با تاکید بر این‌که طب سنتی را به علت ریشه داشتن در فرهنگ ایرانی نمی‌توان حذف کرد، ادامه داد: اما برای نظام‌مند شدن این نوع طب باید آن را وارد سیستم آکادمیک کرد. به این ترتیب افرادی که پزشک عمومی هستند می‌توانند متخصص طب سنتی باشند و مدرک تایید شده وزارت بهداشت مبنی بر تخصص طب سنتی نیز به آنها داده خواهد شد. وی ادامه داد: اکنون 25‌دانشجوی دکترای طب سنتی در یزد مشغول تحصیل هستند. امتیازی افزود: طب سنتی می‌تواند به عنوان یک مکمل برای طب رایج، عمل کند؛ به این ترتیب که در برخی بیماری‌ها که طب رایج کاری از پیش نمی‌برد، طب سنتی، نقش بهبود دهنده خواهد داشت.
این متخصص طب سنتی ادامه داد: همچنین در برخی بیماری‌ها که طب سنتی نمی‌تواند در کار درمان موثر واقع شود لازم است که از طب رایج کمک بگیریم.
وی با تاکید بر این‌که هدف طب سنتی و رایج، حفظ سلامتی و درمان بیماری‌هاست، افزود: با توجه به این موارد، بیماران نباید به صرف این‌که داروهای گیاهی مصرف می‌کنند، داروهای طب رایج را بدون دستور پزشک حذف کنند چرا که حتما دچار عارضه خواهند شد.
سرپرست دانشکده طب تولید مثل دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی تاکید کرد: لازم است که مردم پزشکان طب سنتی را بشناسند و برای درمان تنها به متخصصان مذکور مراجعه کنند، چرا که طب سنتی هم چارچوب‌های تخصصی خود را دارد. به گفته امتیازی، شیوه درمان در طب سنتی برای همه یکسان نیست چرا که هر فردی طبعی متفاوت دارد و هر دارویی برای هر فردی مناسب نیست، حتی اگر افراد بیماری مشترکی داشته باشند.
امتیازی گفت: سوء استفاده از باور عمومی مردم از سوی افراد غیرمتخصص، جایگاه طب سنتی را تنزل داده است و این وضعیت نیز ناشی از ناآگاهی مردم و ضعف در اطلاع‌رسانی سیستم پزشکی و دانشگاهی است.
وی اظهار کرد: در برخی موارد، بیماران با مصرف دارویی که همسایه یا عطاری معرفی می‌کند، درمان نادرستی انجام می‌دهند به طوری که بدن بیمار به گیاهان دارویی مقاوم می‌شود در حالی که مصرف گیاهان دارویی باید اصولی باشد. وی با اشاره به گسترش کانال‌های طب سنتی در شبکه مجازی گفت: مردم توجه داشته باشند با عضویت در این کانال‌ها، به هر دستور دارویی توجه نکنند چرا که درمان نادرست به این روش، سلامت آنها را در معرض خطر قرار می‌دهد.
امتیازی گفت: مردم باید برای دسترسی به متخصصان طب سنتی به سیستم آکادمیک مراجعه کرده یا با معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد تماس بگیرند.
سرپرست دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی به مردم توصیه کرد که با رعایت اصول تغذیه و تغییر سبک زندگی، سلامت خود را حفظ کنند تا نیازی به درمان چه در طب سنتی و چه طب رایج نداشته باشند. به گفته وی، بسیاری از مشکلات مزاجی مردم در حال حاضر به دلیل رعایت نکردن اصول تغذیه صحیح است.
همشهری یزد، وی همچنین گفت: تغییر ذائقه فرزندان به تبعیت از والدین و نادرست شدن شیوه تغذیه باعث شده که سلامت بسیاری از شهروندان یزدی در معرض خطر قرار گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار