رشد1.5درصدی اقتصادی دربخش کشاورزی اردبیل

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: در سال گذشته رشد 1.5 درصدی را در شاخص بخش کشاورزی استان اردبیل شاهد بودیم.
کد خبر: ۲۰۵۲۶۹
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۳ 02 April 2016

به گزارشخبرگزاری فارساز اردبیل به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، عدیل سروی در مراسم دیدار با مسئولان، دست‌اندرکاران و کارکنان بخش کشاورزی در اردبیل اظهار کرد: در سال گذشته با استناد به آمار واقعی شاهد 1.5 درصد رشد مثبت اقتصادی در بخش کشاورزی بودیم.

وی تصریح کرد: بخش کشاورزی کشور در سال 94 یکی از موفق‌ترین و کارآمدترین بخش در عرصه خدمت‌رسانی و قطع وابستگی به واردات انواع محصولات کشاورزی بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با گرامیداشت سال جدید که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری شده است، گفت: براساس آمار و ارقام مستدل و مستند 1.5 درصد رشد مثبت اقتصادی در سال گذشته فقط در بخش کشاورزی تحقق یافته که میزان تولید محصولات کشاورزی در کشور سال 92 در حدود 92 میلیون تن بوده است که این میزان در سال 94 به 112 میلیون تن افزایش یافت.

سروی افزود: واردات انواع محصولات کشاورزی از هشت میلیارد و 200 میلیون دلار در سال 92 به سه میلیارد و 200 میلیون تومان کاهش یافت که این مهم از خروج پنج میلیارد دلار ارز از کشور جلوگیری کرد که این امر نشانگر حرکت‌های بسیار مثبت کشور در تحقق اقتصاد مقاومتی و قطع وابستگی به واردات از کشورهای بیگانه است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: میزان خرید گندم در سال 92 که چهار میلیون و 800 هزار تن بود به هشت میلیون و 100 هزار تن در سال 94 افزایش یافت که در سال گذشته در استان اردبیل 550 هزار تن گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان خریداری شد و مراکز خرید برای اولین بار به صورت شبانه‌روزی با سعی و تلاش مسئولان و دست‌اندرکاران صورت گرفت که در طول تاریخ خرید گندم در این استان بی‌سابقه بوده است.

سروی اضافه کرد: در سال گذشته در سطح 106 هزار هکتار عملیات اجرای انواع پروژه‌های آب و خاک شامل آبیاری تحت فشار، توسعه شبکه‌های آبیاری، کانالت‌گذاری، پوشش انهار و ... شروع شد که مهار آب‌های مرزی یکی از مهمترین و شاخص‌ترین این پروژه‌‌ها بود به گونه‌ای که حتی تعداد چهار کارگاه اجرای پروژه‌های آب و خاک حتی در ایام تعطیلات نوروزی نیز با تمام امکانات و توان فنی در حال فعالیت بودند.

وی ادامه داد: با اجرا و بهره‌برداری این پروژه‌ها یک میلیون و 400 هزار تن به ظرفیت تولید انواع محصولات کشاورزی در استان می‌افزاید که این موفقیت بزرگی برای بخش کشاورزی استان محسوب می‌شود.

سروی اظهار کرد: در تغییر الگوی کشت فعالیت‌های بسیار ارزشمند و مفیدی صورت گرفته که بالغ بر 51 رقم کانادایی، آمریکایی و استرالیایی در استان کشت شده که در آینده نزدیک شاهد برکات آن در بخش کشاورزی هستیم.

وی در ادامه گفت: در سال گذشته در سطح 23 هزار هکتار طرح مدیریت تلفیقی آفات صورت گرفت که موفقیت آن به قدری چشمگیر بود که در همایش سراسری مدیران جهادی کشور، استان اردبیل رتبه نخست مدیریت تلفیقی آفات در سطح کشور را به خود اختصاص داد.

سروی افزود: در مدیریت جوجه‌ریزی موفقیت استان در سطح کشور نمونه بود در عرضه مرغ گوشتی و مدیریت و تنظیم بازار نیز این سازمان بسیار موفق عمل کرد.

وی با تجلیل از روحیه تشریک مساعی همکاران به ویژه مدیریت‌های حراست، بازرسی و ارزیابی عملکرد و هسته گزینش که همواره در ایجاد آرامش کاری سعی و اهتمام دارند، تصریح کرد: سال 94 در زمینه حفظ خاک و اراضی کشاورزی اقدامات بسیار ارزشمندی صورت گرفت که راه‌اندازی سامانه 131 و سعی و تلاش کارشناسان امور اراضی در حفظ کاربری اراضی بستر لازم را برای حفظ و صیانت از خاک برای نسل آینده مهیا کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به اینکه این استان جزو شش استان پایلوت در اجرای طرح نظام نوین ترویج کشاورزی است، بیان کرد: طرح توانمندسازی زنان روستایی با اعتبار 135 میلیون دلار به تصویب رسیده که این استان به عنوان یکی از چهار استان برگزیده کشوری انتخاب شده است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار