هشدار مسئولان دانشگاه علوم پزشکی تبریز،

سالانه 600 نفر در استان بر اثر ابتلا به دیابت می میرند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز اظهار کرد: سالانه 600 نفر در استان بر اثر ابتلا به دیابت می میرند .
کد خبر: ۲۱۶۰۸۵
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۴ 21 April 2016
به گزارش تابناک تبریز از دانشگاه علوم پزشکی تبریز، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز  اظهار کرد: سالانه 600 نفر در استان بر اثر ابتلا به دیابت می میرند .

دکتر جعفر صادق تبریزی درجمع خبرنگاران گفت: شعار سال 1395 سازمان بهداشت جهانی، " غلبه بر دیابت" انتخاب شده است که نشان از اهمیت کنترل بیماری دیابت در جوامع امروزی است .

دکتر جعفر صادق تبریزی ادامه داد:  در ایران روزانه 800 تا 850 نفر فوت می کنند که در فوت بر اثر بیماری‌های قلبی و عروقی سهم 46 درصدی دارد .

وی افزود:  عوامل بسیاری در بروز بیماری‌های غیر واگیر نقش دارند که از آ ن جمله می توان مصرف میوه و سبزی ناکافی، مصرف سیگار و قلیان ، فعالیت فیزیکی کم ، چاقی و اضافه وزن ،فشار خون بالا ، قند خون بالا ، کلسترول خون بالا ، استرس را نام برد .

وی با بیان اینکه دیبات، شایعترین بیماری ناشی از اختلال متابولیک در دنیا است، گفت: بیش از 90 % بیماران مبتلا به دیابت نوع دوم بوده و اغلب مبتلایان بالای 40 سال و چاق هستند، به علت شیوع کم تحرکی و چاقی در نوجوانان، متاسفانه در سنین پایین نیز دیده می شود .

دکتر تبریزی گفت: در حال حاضر 422 میلیون نفر در دنیا مبتلا به دیابت بوده و 1.5 میلیون نفر بر اثر ابتلا بر اثر این بیماری فوت می‌کنند .

وی با اشاره به برنامه های دانشگاه علوم پزشکی تبریز  در خصوص این بیماری گفت: ادغام برنامه کنترل بیماریهای غیر واگیر در نظام مراقبت های بهداشتی درمانی اولیه، توسعه مراکز سلامت و پوشش  همه مردم استان،  تشکیل پرونده الکترونیک سلامت، غربالگری عوامل خطر و بیماریهای غیر واگیر ( برنامه    Three 5) ، یکسان سازی درمان و مراقبت بیماری با اجرای راهنما های بالینی (Guidelines) ،  اجرای برنامه اصلاح شیوه زندگی، و اجرای برنامه خود مراقبتی از جمله اقدامات دانشگاه علوم پزشکی تبریز در این خصوص است .

وی اضافه کرد: حدود 5% جمعیت بالای 30 سال روستایی و 7% جمعیت شهری مبتلا به دیابت هستند به طوری که مرگ ناشی از بیماری دیابت در استان حدود 600 نفر در سال است .

وی با اشاره به هسته های کلیدی سند تدبیر توسعه استان در بخش سلامت گفت: ارتقای نظام ارائه خدمات سلامت در جامعه و  بهبود سبک زندگی در جامعه دو ایتم موثر در پیشگیری از بیماری دیابت در جامعه هستند .

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز بر پیشگیری از عوامل خطر بیماری دیابت و شناسایی افراد مبتلا به این بیماری تاکید کرد و گفت: درمان بیماران شناسایی شده، ثابت نگه داشتن شیوع بیماری دیابت، پیشگیری از عوارض در بیماران شناسایی شده نیز پروسه ی حائز اهمیتی است .

وی توصیه کرد که با کاهش 10 % وزن و با روزانه 30 دقیقه پیاده روی سریع تا 11 سال بروز دیابت را به تاخیر انداخته و 20 درصد از ابتلا به بیماری پیشگیری کنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار