فعالیت کم بدنی همدانی‌ها در امور روزانه

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: مهمترین عامل ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر، کم‌تحرکی و فعالیت بدنی پایین است.
کد خبر: ۲۱۶۳۹۱
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۹ 22 April 2016
رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: مهمترین عامل ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر، کم‌تحرکی و فعالیت بدنی پایین است.

به گزارش ایسنا، دکتر "حبیب‌اله موسوی‌بهار"  در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته سلامت، اظهار کرد: متاسفانه تحرک و فعالیت بدنی مردم بسیار کم شده است به طوریکه طبق آمار در استان همدان هر فرد به طور میانگین در طول روز تنها 15 دقیقه فعالیت بدنی دارد.

وی تصریح کرد: در دهه‌های اخیر میزان مبتلایان به بیماری‌های واگیر بسیار زیاد بوده و آمار مرگ‌ومیر بر اثر این بیماری‌ها بالا بوده است.

موسوی‌بهار اعلام کرد: در حال حاضر بیماری‌هایی غیرواگیر هستند که افراد را به خود مبتلا می‌کنند و مهمترین علت ابتلا سبک و شیوه نادرست زندگی است.

وی بیماری‌هایی نظیر سرطان، دیابت، دردهای اسکلتی، بیماری‌های قلبی عروقی و بیماری‌های روانی را جزء بیماری‌های غیرواگیر خواند و افزود: افراد می‌توانند با اصلاح سبک زندگی و تغذیه مناسب و داشتن فعالیت بدنی از ابتلا به این بیماری‌ها پیشگیری کنند.

موسوی‌بهار اظهار کرد: بیماری‌های غیرواگیر از فردی به فرد دیگر منتقل نمی‌شود، مضمن و طولانی بوده همچنین رشد آرام و آهسته دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: باید تلاش کنیم تا با آموزش‌های همگانی و انجام ورزش‌های همگانی از بیماری‌های غیرواگیر به ویژه دیابت پیشگیری کنیم.

وی افزود: دیابت یکی از بیماری‌های غیرواگیر است که متاسفانه تعداد زیادی از مردم را گرفتار کرده به همین منظور شعار امسال سازمان بهداشت جهانی غلبه بر دیابت است.

موسوی‌بهار تاکید کرد: یکی از فاکتورهای خطر ابتلا به دیابت چاقی است که آن هم ناشی از عدم تحرک و فعالیت بدنی است.

وی تصریح کرد: یکی از اهداف اصلی سازمان بهداشت جهانی کاهش 25 درصدی آمار ابتلایان به بیماری‌های غیرواگیر است.

وی گفت: کشور ایران در امر کاهش آمار ابتلایان به بیماری‌های واگیر و مرگ و میر حاصل از آن بسیار تلاش کرده و در آن موفق هم بوده است.

موسوی‌بهار افزود: مصرف سیگار و قلیان یکی از علل اصلی بیماری‌هاست و متاسفانه کشور ایران جزء سومین کشور پرمصرف دخانیات است.

وی با اشاره به اینکه مصرف نمک در کشور ما بسیار بالاست، تاکید کرد: باید میزان مصرف نمک را تا 30 درصد کاهش دهیم.

موسوی‌بهار با تاکید براینکه مصرف نمک‌های دریایی بسیار زیان‌آور است، اظهار کرد: این نمک‌ها حاوی فلزات سنگین و فاقد ید است.

وی افزود: باید تا 20 درصد فعالیت‌های بدنی افراد جامعه را افزایش دهیم تا با رعایت نکات بهداشتی و شیوه صحیح زندگی نرخ امید به زندگی را افزایش دهیم.

وی گفت: نرخ امید به زندگی در دهه 50 تنها 57 بوده که هم‌اکنون این رقم به 74 سال رسیده است بنابراین تلاش می‌کنیم تا در چشم‌انداز 1405 امید به زندگی به 80 سال برسد.


اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار