صادرات ۱۳۷میلیون دلارازگمرک همدان

رئیس سازمان صنعت و معدن همدان از صادرات ۱۳۷ میلیون دلار کالا از گمرک همدان در سال گذشته به سایر کشورها خبر داد.
کد خبر: ۲۲۷۶۱
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۵ 15 April 2015
رئیس سازمان صنعت و معدن همدان از صادرات ۱۳۷ میلیون دلار کالا از گمرک همدان در سال گذشته به سایر کشورها خبر داد.

به گزارش تسنیم؛ حمیدرضا متین اظهار داشت: سال گذشته ۱۳۷ میلیون و ۷۴۲ هزار دلار کالا به وزن یک میلیون و ۱۲۱ هزار و ۸۴۶ تن از گمرک استان همدان به سایر کشورها صادر شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال ۹۲، ۱۹ درصد از نظر ارزشی و ۲ درصد از نظر وزنی کاهش داشته است.

وی افزود: واردات کالا از گمرک همدان نیز در سال گذشته ۲۹ میلیون و ۵۹ هزار دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال ۹۲ از نظر ارزشی ۴ درصد کاهش و از نظر وزنی ۳۸ درصد رشد داشته است.

متین تصریح کرد: از این میزان واردات ۶۹.۳ درصد کالای واسطه‌ای و ۲۶ درصد خطوط تولید است که خود منجر به تولید و اشتغال میشود، تنها حدود ۴.۷ درصد واردات استان کالاهای مصرفی است.

وی با اشاره به اینکه با کاهش درآمد نفتی تکیه بر صادرات غیرنفتی افزایش یافته است، تاکید کرد: تراز تجاری استان مثبت و افزون بر ۱۰۸ میلیون دلار بوده و حجم مبادلات تجاری استان افزون بر ۱۶۶ میلیون دلار است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان بیان کرد: صادرات بخش صنعت در این مدت به ۷۷ میلیون و ۵۴۱ هزار دلار  رسیده و نسبت به مدت مشابه سال ۹۲ نزدیک به ۲۶ درصد کاهش داشته است.

متین وزن کالاهای صادراتی در بخش صنعت را ۹۷۴ هزار تن اعلام کرد و گفت: این بخش شامل ۷۶ قلم کالا بوده که به ۱۶ کشور آلمان، انگلستان، ایتالیا، بوسنی، سودان، مصر، ترکیه، ترکمنستان، ارمنستان، قزاقستان، آذربایجان، افغانستان، پاکستان، امارات، کویت و عراق صادر شده است.

وی سیمان را به عنوان مهمترین کالای صادراتی بخش صنعت اعلام کرد و گفت: در سال ۹۳، ۴۵ میلیون و ۷۸۴ هزار دلار سیمان از استان همدان صادر شده که ۳۳ درصد از کل صادرات استان همدان را شامل میشود ولی از نظر ارزشی نسبت به مدت مشابه سال ۹۲، ۳۶ درصد کاهش دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان تاکید کرد: کلینکر با ۵ میلیون و ۴۳۳ هزار دلار، سیم آلومینیومی با ۳ میلیون و ۵۸۱ هزار دلار، شور و ترشیجات با ۲ میلیون و  ۹۴۴ هزار دلار، گونی پلاستیکی با ۲ میلیون و  ۴۳۶ هزار دلار و موکت طرح دار با ۲ میلیون و ۲۰۷ هزار دلار از دیگر اقلام صادراتی این بخش هستند.

وی تصریح کرد: در بخش مواد شیمیایی ۷ میلیون و ۶۲۸ هزار دلار کالا از گمرک همدان صادر شده که ۵.۵ درصد از کل صادرات را به خود اختصاص داده است ولی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶ درصد کاهش را نشان میدهد.

متین با بیان اینکه این بخش شامل ۷ قلم کالا بوده که به ۱۱ کشور صادر شده است، اظهار داشت: مهمترین کالای این بخش وازلین غیردارویی است که با ۵ میلیون و ۸۱۶ هزار دلار صادرات، ۴.۲ درصد از کل صادرات را شامل میشود.

وی بیان کرد: در بخش معدن نیز در این مدت ۳ میلیون و ۵۴۱ هزار دلار صادرات صورت گرفته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳۶ درصد رشد داشته است، مهمترین کالای صادراتی این بخش  سنگ‌آهن است که تقریبا تمامی صادرات این بخش را به خود اختصاص داده و برای نخستین بار نیز از گمرک استان اظهار شده است.

وی درباره صادرات بخش کشاورزی نیز گفت: ۳۸.۶ میلیون دلار محصول کشاورزی از گمرک همدان به سایر استان‌ها صادر شده که ۲۸ درصد از کل صادرات استان همدان را شامل میشود و نسبت به سال ۹۲ تغییر محسوسی نداشته است.

متین با اشاره به اینکه این بخش شامل ۱۲ قلم کالا بوده که به ۱۶ کشور صادر شده است، بیان کرد: مهمترین کالای صادراتی این بخش کشمش بوده که دومین کالای صادراتی استان همدان محسوب می‌‏شود.

رئیس سازمان صنعت و معدن همدان اظهار داشت: ۳۶ میلیون و ۶۴۴ هزار دلار کشمش در سال گذشته از همدان صادر شده که ۲۷ درصد از کل صادرات استان همدان را شامل میشود، این میزان صادرات از نظر وزنی ۱۵ درصد رشد داشته است.

متین از صادرات ۱۰ میلیون و ۳۴۶ هزار دلار صنایع دستی از گمرک همدان به سایر کشورها خبر داد و گفت: سفال با صادرات ۷ میلیون و ۵۴۹ هزار دلار مهمترین کالای صادراتی این بخش بوده که ۵.۴ درصد از کل صادرات استان همدان را شامل میشود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان بیان کرد: ۱۱۷ قلک کالا در سال گذشته از گمرک همدان به ۳۶ کشور جهان صادر شده که این میزان در سال ۹۲ به ترتیب ۲۱۴ قلم کالا ۳۰ کشور بوده است.

 

 

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار