روحانی در همایش سراسری دستگاه قضا:

بسیاری از جرایم در کشور ما از بیکاری نشأت می‌گیرد/اگر مردم احساس کرامت نکنند به هر جرمی دست می‌زنند

رئیس‌جمهور گفت: برای پیشگیری جرم در نسل جوان باید عامل مهم بیکاری را از بین برد که منشاء بسیاری از جرایم در کشور ما از بیکاری نشأت می‌گیرد.
کد خبر: ۲۵۲۵۶۲
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸ 28 June 2016
 حسن روحانی در همایش سراسری دستگاه قضا اظهار کرد:خوشحالم که در این ایام در محضر مسئولان قضایی هستم و مولای متقیان حضرت علی علیه‌السلام نمونه بارز عدل بود و اکنون در سالگرد شهادت شهید بهشتی هستیم و هیچ جمله‌ای نمی‌تواند شهید بهشتی را تعریف کند جز سخن امام که فرمود بهشتی یک ملت بود.

وی افزود: او بنیانگذار نظام قضایی نوین بود و امروز در شرایطی هستیم که نیازمند قوه قضاییه قوی به روز، چابک و قوه قضاییه‌ای که بتواند پناهگاه مردم عزیز ما باشد و همه مردم ما اگر می‌توانند شب راحت سر به بالین بگدارند در پناه قوه قضاییه با عدالت و امن است.

رئیس‌جمهور یادآور شد: در همه دنیا مردم تنها زمانی می‌توانند احساس امنیت کنند که قوه قضاییه مستقل برای ایجاد امنیت وجود داشته باشد و امروز ما شاهد قوه قضاییه با عدالت و مستقل هستیم و امروز برای سرمایه کذاری نیاز به قوه قضاییه سالم و عادلانه است و سرمایه گذاری از خارج از کشور نیز منوط به همین امر است.

روحانی گفت: قوه قضاییه قبل از آنکه به تحاصم بپردازند باید مورد اعتماد جامعه باشد و هر مقدار که اعتماد مردم به جامعه بیشتر باشد در آن جامعه امنیت قضایی بیشتر خواهد بود.

وی افزود: از قضاوت مهمتر شاید نحوه بیان فعالیت قوه قضاییه و شفافیت کار قضایی برای مردم است و مردم می خواهند بدانند اگر عده‌ای خود سر بر خلاف قانون و بر خلاف امنیت عمومی کشور حمله کردند، قوه قضاییه چگونه برخورد می‌کند و چگونه اجرای این حکم به سمع و نظر مردم می‌رسد این برای آن است که که یک کشور در برابر سفارتخانه‌های خارجی مسئولیت دارد و این مسئولیت را بر دوش گرفته است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: اگر مردم بدانند قوه قضاییه در چنین مواردی چه کرده، اعتمادشان بشتر می‌شود و این اعتماد در جهان هم بازتاب دارد و ما دنبال این نیستیم که دیگران برای ما کف بزنند.

روحانی گفت: اگر پول نفت ما را به تاراج بردند مردم ما می خواهند بدانند این چگونه اتفاق افتاده چگونه برنامه ریزی شده و آنچه برای مردم مهم است ختم یک پرونده نیست، بلکه ختم سوالات در ذهن مردم است و این ثمره اش اعتماد مردم به نظام است.

وی تأکید کرد: موضوع اعتماد کردن، یک بخشی را در گرو قوه قضاییه دارد و اگر اعتماد مردم حاصل نشود بی تردید بزرگترین سرمایه اجتماعی را از کف داده ایم و اگر روزی مردم به قوه مجریه بی اعتماد شوند می خواهند قوه قضاییه فریاد رس آنها باشد در محاکم و در جامعه ما مردم باید احساس کرامت کنند و احساس عزت کنند و در جامعه ما باید حقوق شهروندی مردم حفظ شود.

رئیس‌جمهور گفت: اگر مردم احساس کرامت نکنند به هر جرمی دست می‌زنند و در اصل 156 قوه قضاییه جزء وظایفی که برای قوه قضاییه مشخص شده احقاق حقوق عامه مردم و گسترش عدل و آزادی است، مردم باید احساس کنند فوه قضاییه حامی آزادی مردم است و اگر قوه دیگر به حقوق مردم تجاوری انجام می‌دهد، قوه قضاییه آزادی مردم را تضمیمن می‌کند.

روحانی با بیان اینکه مردم نباید احساس کنند که قوه قضاییه فقط با مجرمین برخورد می‌کند بلکه از آزادی و حقوق آنها نیز دفاع می‌کند، گفت: در این جامعه اجرای قانون عملیاتی‌تر خواهد شد و هر مقدار در عمل شفافیت بیشتر نشان دهیم و احکام قضایی با استدلالی باشد که وجدان عمومی جامعه را راضی کند که این وجدان عمومی یک قاضی بزرگ در جامعه است و با عمل دقیق می‌توانیم این وجدان عمومی و افکار عمومی را قانع و اقناع کنیم.

وی همچنین به شرایط فعلی کشور اشاره کرد و ادامه داد: ما در شرایط فعلی نیازمند یک حرکت بزرگ اقتصادی برای رونق اقتصادی به ویژه برای نسل جوان هستیم و برای پیشگیری جرم در نسل جوان باید عامل مهم بیکاری را از بین برد که منشاء بسیاری از جرایم در کشور ما از بیکاری نشأت می‌گیرد و بیکاری از عدم رونق اقتصادی نشأت می‌گیرد.

رییس جمهور با طرح این موضوع که اگر در جامعه‌ای اشتغال با نیروی‌های ورودی به بازار کار هماهنگ نباشد، بیان کرد: در این جامعه چگونه می‌توان به پیش رفت در امروز در شرایطی هستیم که توانستیم از رشد منفی به رشد مثبت حرکت کنم و زمانیکه جامعه ما رشد منفی هفت درصد داشت سخن گفتن از توسعه بی‌معنا بود در حالیکه جامعه فعلی خود را برای رشد ۵ درصد آماده کرده و باید دست در دست هم دهیم تا رونق اقتصادی را پیش ببریم و در دو سال گذشته نیز ۴۵۰ هزار اشتغال خالص داشتیم هر چند با معیار ما فاصله دارد.

روحانی اولین قدم توسعه را رشد سرمایه گذاری دانست و گفت: باید به سرمایه گذاران داخلی اعتماد دهیم که امنیت سرمایه او در خارح از کشور وجود دارد و در صورت کسری از سرمایه گذاری خارجی کمک بگیریم و با استفاده از فناوری‌های روز شرایط برای اشتغال جوانان فراهم می‌شود.

وی گفت: بزرگ‌ترین هدف ما در برجام، رونق اقتصادی برای اشتغال جوانان است و قوه مجریه بدون هماهنگی و حمایت قوه قضاییه نمی‌تواند بار این مسئولیت را به دوش بکشد و یک زمانی با وجود استقلال قوا همه ارتباط‌های دو قوه مجریه و قضاییه نزدیک بود و امروز کمی فاصله‌ها بیشتر شده و استقلال قوه قضاییه نسبت به قوه مجریه پر رنگ‌تر شده و این استقلال در مقایسه با سایر کشور‌ها نیز پر رنگ‌تر است.

رییس جمهور بیان کرد: در این شرایط در صدد هستیم تعاملات و ارتباط‌های سه قوه را نزدیک‌تر کنیم هر چند در شوراهایی این تعامل مشهود است و همه ما باید تلاش کنیم تا قوا را به هم نزدیک‌تر کنیم برای اهداف ملی که پیش رو داریم و راهش این است که قوه قضاییه با همه وجود به حمایت قوه مجریه بیاید و الا رونق اقتصادی و اشتغال مورد نیاز میلیونی محقق نمی‌شود.

روحانی نرخ بیکاری در بین جوانان را ۱۱ درصد خواند و این را خطری اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی برای جامعه دانست و افزود: در این شرایط به کمک قوه قضاییه نیاز داریم و هیچ فناوری به جامعه عرضه نمی‌شود مگر اینکه به مالکیت فکری در جامعه ارزش گذاشته شود و قوه قضاییه امنیت کافی سرمایه گذاری را فراهم کند.

وی به مقوله قرارداد‌ها نیز پرداخت و بیان کرد: قرار نیست همه قرارداد‌ها به دادگاه‌ها کشیده شود و باید راه‌های دیگر را در بخش قرارداد‌ها پیش بینی کنیم و با اصلاح قوانین شرایط را برای حرکت اقتصادی جامعه فراهم کنیم و بخش‌های مختلف که باید به قوه قضاییه یاری رسانند باید کاری کنیم که مانعی در مدیریت به وجود نیاید مانند مسئله اخیر فیشهای حقوقی که نشان از غفلتی در این زمینه است.

رییس جمهور به ورود سالانه دیوان محاسبات اشاره کرد و گفت: سازمان بازرسی نیز در مقاطع مختلفی بازرسی‌های دارد و در این شرایط نیاز به کمک هر سه قوه داریم و برای داشتن رونق و رشد اقتصادی قابل قبول باید با رانت و قساد به جد مبارزه شود.

روحانی در ادامه گفت: اگر با قاچاق و رانت مبارزه نشود که نرخ آن بالا رفته مبارزه نکنیم توسعه اقتصادی رخ نمی‌دهد و همه نیروهای مرزبانی باید با همه توان در کنار قوه قضاییه در برابر فساد مبارزه کنند.

وی با اثر گذاری اقدام در قاچاق گازوئیل گفت: بر اساس پیمایش، گاروئیل تخصیص دادیم و در طول یکسال ۹ درصد مصرف گازوئیل کاهش پیدا کرد و هم اکنون نیاز است از همه توان‌های علمی و فناروی برای رونق و رفع فساد استفاده کنیم و زمینه فعالیت سالم را فراهم کنیم.

رییس جمهور گفت: قوه مجریه در همه شرایط در کنار قوه قضاییه است و در شرایطی که منابع مالی ما اجازه دهد دریغ نداریم و به چابک سازی قوه قضایه کمک می‌کنیم و ان شاء الله با همدلی بتوانیم برای اهداف بلند این نظام کوشا باشیم و یکبار دیگر از قوه قضاییه تشکر می‌کنیم و امیدوارم بتوانیم اعتماد عمومی جامعه را به نظام روز به روز بیشتر کنیم/نسیم
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار