درباره مبارزه با پول های کثیف ؛

عدم حساسیت جامعه نسبت به فساد بدترین اتفاق است / پول‌ کثیف تداوم فساد اقتصادی در سیاست و رسانه است

تابناک تهران - یکی از اتفاقات بد، این است که جامعه نسبت به فسادهای موجود در جامعه حساس نباشد. شاهدیم که حجم عظیم فساد‌ها و تخلف‌هایی که به اطلاع مردم رسیده، حساسیت خود را از دست داده و مردم به رقم‌ها کلان سه هزار میلیارد، هفت هزار میلیارد، نود هزار میلیارد و... عادت کرده‌اند. به همین خاطر، حوزه‌هایی که نگهبان سلامتی در جامعه هستند از کار افتاده‌اند و این نگرانی بزرگی است که به سادگی نمی‌توان برای آن فرمول پیدا کرد.
کد خبر: ۲۷۸۷۵
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۲ 26 April 2015
چند ماه است که با هشدارهای پیاپی مقامات دولتی مساله ورود پول های کثیف به عرصه انتخابات در معرض توجه ها است.

از همین وزیر کشور هفته آینده به مجلس می رود تا اسناد و مدارک خود را در این خصوص به نمایندگان ارایه کند اما موضوع مهم تر از سند داشتن حرف های آقای وزیر یافتن راه حلی برای ممانعت از ورود این پول ها و گسترش فساد اقتصادی و سیاسی است.

برخی از فعالان سیاسی و کارشناس اعتقاد دارند که برای یافتن این راهکار باید از نقطه اساسی‌تر و ابتدایی‌تر یعنی پذیرش مشکل در ساختار سیاسی و اقتصادی کشور آغاز کرد. 

محمد جواد حق‌شناس، کار‌شناس مسایل سیاسی در گفت‌و‌گو با تابناک اظهار کرد :  ریشه ورود پول‌های کثیف به انتخابات تک عاملی نیست . علت نخست این است که ما بستر مناسبی در فضای سیاسی کشور نداریم و این بستر نامناسب مستعد رویش علف‌های هرز است. این علف‌های هرز از یک طرف خیلی سریع و پرقدرت رشد کرده و فضا را در اختیار می‌گیرند و از سوی دیگر بر تنه درختان اصیل و بار ده نیز می‌پیچند و آن‌ها را از پای درمی آورند. 

وی ادامه داد: نداشتن قوانین مناسب عامل دیگری است که نباید آن را نادیده گرفت. این خلا قانونی موجب تقویت ساخت‌های تولید فساد می‌شود و حتی فساد سیستماتیک را در فضای سیاسی کشور ایجاد می‌کند. 

عضو حزب اعتماد ملی  با تاکید بر اینکه بستر و قوانین نامناسب موجب گسترش بحران فساد است، گفت: این بحران شاخص‌های مختلفی دارد که چندوجهی بودن فساد از جمله آنهاست. وقتی فساد شروع به رشد می‌کند در همه بخش‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اخلاقی و... تکثیر شده و همه ابعاد قدرت را متاثر می‌کند. 

وی در ادامه گفت: یکی از عوامل ورود پول‌های کثیف به عرصه سیاست این است که تداوم فساد اقتصادی به پشتوانه‌هایی در حوزه سیاست، رسانه و... دارد لذا یک دور از فساد ایجاد می‌شود. فساد اقتصادی، فساد سیاسی بازتولید می‌کند و فساد سیاسی از فساد اقتصادی حمایت و بسترسازی می‌کند. 

به گفته حق شناس گسترش فساد موجب می‌شود که نهاد‌های نظارتی کارکرد اصلی خود یعنی مبارزه با فساد را از دست بدهند و خودشان آلوده فساد شویم. به این ترتیب ایمنی جامعه در خطر قرار می‌گیرد. 

این استاد دانشگاه با تشبیه جامعه دچار فساد اقتصادی و سیاسی به بدن مبتلا به بیماری گفت: در گام نخست باید این آگاهی را ایجاد کنیم که بیماری مهلک است و نیاز به یک درمان همه جانبه دارد. 

حق شناس افزود: یک از اتفاقات بد، این است که جامعه نسبت به فسادهای موجود در جامعه حساس نباشد. شاهدیم که حجم عظیم فساد‌ها و تخلف‌هایی که به اطلاع مردم رسیده، حساسیت خود را از دست داده و مردم به رقم‌ها کلان سه هزار میلیارد، هفت هزار میلیارد، نود هزار میلیارد و... عادت کرده‌اند. به همین خاطر، حوزه‌هایی که نگهبان سلامتی در جامعه هستند از کار افتاده‌اند و این نگرانی بزرگی است که به سادگی نمی‌توان برای آن فرمول پیدا کرد. 

وی در پایان خاطر نشان کرد : اولین و مهم‌ترین گام در مبارزه با ورود پول‌های کثیف به سیاست این است که به سمت پنهان کردن موضوع حرکت نکنیم. اگر سر این زخم باز شود می‌توان به سمت درمان رفت. 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار