کسی اثرات وام‌های «زودبازده» را ندید

دولت، ملت و مجلس باید مدیریت هزینه‌ها را در دستور کار قرار دهند/ ‌مانند ثروتمندان بی‎عقل هزینه‌ می‌کنیم‌/کسی اثرات وام‌های «زودبازده» را ندید
کد خبر: ۳۰۲۴
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۲ 05 February 2015

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مدیران دارای اهداف پست و کوچک تحول‌آفرین نیستند، گفت: امام راحل ضمن مشخص کردن اهداف عالی و بلند برای خود، به این آن نیز ایمان داشتند.

به گزارش فارس، حجت‎الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرددر شورای اداری شهرستان همدان با بیان اینکه پیروزی انقلاب اسلامی در سایه مدیریت مبتنی بر ایمان و علم امام خمینی(ره) و تبعیت مردم از ایشان بود، اظهار کرد: باید نسبت به واکاوی و تشریح نقش بی‌بدیل امام خمینی(ره) در خلق انقلاب اسلامی تمرکز کرده و آن را مورد توجه قرار داد.

وی تداوم مسیر انقلاب اسلامی را در گرو الگوبرداری از ویژگی‌ها و خصایص امام خمینی(ره) دانست و ادامه داد: امام خمینی(ره) در کنار برخورداری از گوهر گرانبهای ایمان و فضائل اخلاقی و عمل صالح، جان خود را به نور حکمت، عرفان و فقه نیز نورانی کرده بود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به میزان آراستگی به ایمان، عمل صالح، علم و معرفت می‌توانیم در رشد و اقتدار کشور نیز موثر باشیم، گفت: امام خمینی(ره) از مدیریت کارآمد و تحول‌آفرین، برخوردار بود و با یک مدیریت راهبردی و استراتژیک به معنای واقعی، معادلات دنیا را بر هم زد.

وی یکی از ویژگی‌های امام خمینی(ره) را «تبیین و تعریف روشن از هدف» عنوان کرد و ادامه داد: ایشان هدف خود را در بالاترین سطح از واقعیت تحقق با الهام از آموزه‌های دینی تعریف و تبیین کردند.

ابوترابی‌فرد با بیان اینکه مدیران دارای اهداف پست و کوچک تحول‌آفرین نیستند، گفت: امام راحل ضمن مشخص کردن اهداف عالی و بلند برای خود، به این آن نیز ایمان داشتند.

به گفته وی، امام خمینی(ره) بر این باور بود که باید نظام مدیریت حاکم بر جهان تغییر کند و اعتقاد داشت ملت ایران با بهره‌گیری از آموزه‌های دینی در این زمینه موفق خواهد شد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امام راحل حاکمیت نظام سلطه بر جهان را برنمی‌تابید و بر فروپاشی این حاکمیت اصرار داشت، ادامه داد: امام خمینی(ره) معتقد بود در سایه آموزه‌های دین و مدیریت مبتنی بر آموزه‌های اسلام و وحدت می‌توان به آرمان‌های بلند دست یافت.

وی گفت: امام خمینی(ره) اعتقاد داشت عصر کنونی را می‌توان به عصر رویارویی مستضعفان با مستکبران و پیروزی خون بر شمشیر تبدیل کرد و در این عرصه نیز به موفقیت رسید.

ابوترابی‌فرد با بیان اینکه در مقاطعی از تاریخ سیاسی معاصر شاهد سخنانی بودیم که در تقابل با آرمان‌ها بود، ادامه داد: برخی از سیاستمداران با این نگاه که باید از تمام توان خود برای افزایش رفاه مردم بهره بگیریم که البته در ظاهر نیز سخن پرجاذبه‌ای است، متأسفانه افزایش اقتدار ملی برای رویارویی با زیاده‌خواهی زیاده‌خواهان را مورد غفلت قرار دادند.

وی با اشاره به اینکه این نگاه زمینه را برای محدود کردن ایران در حصار مرزها و مورد تهاجم قرار دادن این کشور ایجاد می‌کرد، افزود: اگر با این نگاه صرف و یکجانبه پیش می‌رفتیم امروز دیگر خبری از قدرت و نفوذ ایران در جهان نبود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه دشمن فهمیده با یک قدرت طرف است و به همین دلیل ناچار است مودبانه و متواضعانه با ایران حرف بزند، ادامه داد: ایران با تأثیرگذاری در جهان به تکیه گاهی قدرتمند برای کشورهای منطقه تبدیل شده است.

وی دیگر شاخصه رفتاری امام خمینی(ره) را «مدیریت راهبردی» ایشان دانست که منجر به موفقیت نهضت او شد و در تشریح آن گفت: برای رسیدن به هدف، باید از تمام ظرفیت‎ها بهره گرفت که امام خمینی(ره) نیز با این بینش، پیش رفت طوری که با پیروزی انقلاب اسلامی، دیگر کشورهای مسلمان، این پیروزی را موفقیت خود دانستند.

ابوترابی‌فرد تأکید کرد: مدیران جمهوری اسلامی باید با این نگاه، از فرصت‌ها و سرمایه‌های پیش رو برای پیشرفت کشور بهره بگیرند.

*در استفاده از ظرفیت‌های داخل، قدم‌های مطمئن و قابل قبولی برنداشته‌ایم

وی با بیان اینکه اگر نبود این نگاه، اتحاد نامقدس شرق و غرب علیه ایران در دفاع مقدس، پیروز می‌شد، گفت: در آن دوران با استفاده از تمام ظرفیت‌ها نه تنها کشور را از چنگال بیگانگان نجات دادیم که زمینه برای صدور انقلاب نیز مهیا شد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تبدیل شدن تهدیدها به فرصت و استفاده شایسته از فرصت‌ها را نیز در گرو بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌‎ها دانست و با بیان اینکه در این زمینه باید با ایجاد اتاق فکر، استعدادهای هر منطقه را شناخته و آن را به فعلیت رساند، خواستار توجه به این مهم شد.

وی با تأکید بر اینکه در زمینه استفاده از ظرفیت‌های داخل، قدم‌های مطمئن و قابل قبولی برنداشته‌ایم، ابراز داشت: اگر آن گونه که در یک مدیریت راهبردی انتظار می‌رفت قدم برمی‌داشتیم امروز بر بسیاری از مشکلات پیش روی خود غلبه کرده بودیم.

ابوترابی‌فرد دیگر مشخصه امام راحل(ره) را «نگاه به اولویت‌ها» دانست و ادامه داد: باید متناسب با زمان، اولویت‌ها را شناخته و در عین حال که نگاه کلی به آرمان‌ها داریم، اولویت‎ها را مورد توجه ویژه قرار دهیم.

* «اقتصاد» به عنوان اولویت اول کشور در دستور کار قرار نگرفته است

وی «اقتصاد» را اولویت اول امروز کشور عنوان کرد و اظهار کرد: این اولویت باید امروز مورد توجه ویژه باشد هرچند در دستور کار قرار نگرفته است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رهبری دانش هسته‌ای، تبدیل آن به فناوری هسته‌ای و همچنین پیوستن ایران به کلوپ هسته‌ای را جزو اولویت نظام قرار دادند که همین امر منجر به موفقیت ما در این زمینه شد، گفت: به طور حتم قدرت‌های استکباری هیچ گاه اجازه پیوستن ایران به این کلوپ را نمی‌دادند اما با هدفگذاری مقام معظم رهبری، ایران اسلامی در این زمینه نیز موفق شد.

وی ادامه داد: امروز هیچ هوشمندی در جهان در حضور قدرتمندانه ایران در اردوگاه و کلوپ هسته‌ای جهان تردید ندارد، اما قدرت‌ها تصور می‌کنند باید این حرکت پرشتاب را به گونه‌ای در چارچوب مورد دلخواه خود مدیریت کنند که در این زمینه نیز موفق نخواهند داشت.

ابوترابی‌فرد با تأکید بر اینکه باید «اقتصاد» اولویت اول کشور باشد و این مهم با حرف و شعار نیز محقق نمی‌شود، ابراز داشت: تبدیل جمهوری اسلامی به یک قدرت بزرگ اقتصادی باید اولویت نخست کشور باشد که در این راستا باید رفتارهای ما نیز تغییر کند.

*رفتارهای اقتصادی ما در 2 دهه گذشته تغییر معناداری نداشته/مثل ثروتمندان بی‌عقل پول خرج می‌کنیم

وی با بیان اینکه رفتارهای اقتصادی ما در یکی دو دهه گذشته تغییر معناداری نداشته، «اقتصاد» را به معنای مدیریت صحیح مبتنی بر دانش و علم هزینه‌ها و مدیریت مصرف دانست و ادامه داد: دولت، ملت و مجلس باید مدیریت هزینه‌ها را در دستور کار قرار دهند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه ما مانند ثروتمندان بی‎عقل هزینه‌ می‌کنیم، بیان کرد: در دوره‌ای که منابع حاصل از نفت ما بلوکه شد و در مقطعی که قیمت نفت 50 درصد کاهش داشت، باز هم مانند پولدارهای بی‌عقل هزینه کردیم.

وی هزینه جاری کشور در بودجه عمومی در سال 90، یعنی اوج تحریم‌ها علیه ایران را 100 هزار میلیارد تومان دانست و ادامه داد: در پایان سال 93 و طی سه سال این مبلغ به 150 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

ابوترابی‌فرد با تأکید بر اینکه این گونه نمی‌توان به اقتصاد بزرگ فکر کرد، ابراز داشت: اگر روزی، هزینه‌های جاری کشور در قدم اول از رشد بازماند و در یک سطح قرار گیرد، از سوی دیگر هزینه‌ها مدیریت و کنترل شود در آن صورت یک تحول بزرگ در حوزه اقتصادی در کشور شکل خواهد گرفت.

*باید منابع را آزاد کرده و در مسیر صحیح به کار بندیم، نه برای کارهای زودبازده

وی با اشاره به اینکه با این راهبرد، راه برای افزایش منابع ملی در راستای رشد اقتصادی هموار می‌شود، خاطرنشان کرد: ایران اسلامی از نیروی انسانی متخصص و متعهد برخوردار است که با بهره‌گیری از آن می‌توان ایران را متحول کرد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز ایران قادر به ایجاد اقتصادی مبتنی بر دانش و دانایی است، ادامه داد: این ظرفیت‌ها در سایه منابع ریالی و ارزی مطمئن می‌تواند به فعلیت برسد.

وی تصریح کرد: اگر مدیریت هزینه را در دستور کار قرار دادیم، منابع ریالی و ارزی را آزاد می‌کنیم تا در خدمت پویایی اقتصادی قرار گیرد.

ابوترابی‌فرد با بیان اینکه دولت و مجلس باید به جای خلق هزینه به دنبال مدیریت هزینه باشد، گفت: گاهی برای تحقق هدف تعریف شده تمام توجه به ریال و ارز معطوف می‌شود در صورتی که با عقل و تدبیر باید بیشترین بهره‌وری از منابع را داشت.

وی با تأکید بر اینکه امروز دنیا به دنبال کاهش هزینه تولید و افزایش کیفیت برای ماندگاری در بازار رقابت است، خاطرنشان کرد: باید منابع را آزاد کرده و آن را در مسیر صحیح به کار بندیم، نه برای کارهای زودبازده؛ و اینکه وام برای فعالیت‌های اقتصادی زودبازده داده شود؛ ما که «زودبازده» بودن آن را نه «زود» دیدیم نه «دیر»!

* بهره‌وری در کشور ما سطح دردناکی دارد

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه نباید حتی یک ریال را بی‌دلیل هزینه کرد، ادامه داد: ابتدا باید منبع هر مبلغی که وارد اقتصاد می‌شود را پیدا کرد.

وی با بیان اینکه منابع مالی اقتصاد ملی از منابع مختلفی به دست می‌آید، گفت: باید دید منبع مالی از فروش نفت است یا درآمد مالیاتی؟ اگر از فروش نفت بوده آیا محصول را فروخته‌ایم و ارز حاصل از فروش نفت برای هزینه‌های ارزی هدایت شده؟ آیا این ارز در داخل کشور در بازار فروخته شده و تبدیل به ریال شده یا اینکه بانک مرکزی، ارز خریداری کرده و آن را تبدیل به اسکناس کرده و وارد بازار شده؟ آیا این ارز خارج از کشور است و قابل دسترسی نیست و بانک مرکزی معادل با آن اسکناس چاپ می‌کند؟

ابوترابی‌فرد منبع تزریق پول به کشور را بسیار بااهمیت دانست و با بیان اینکه باید نسبت به آن حساس بود، ادامه داد: منابع ریالی پیش‌برنده کشور، در وهله اول مربوط به درآمدهای مالیاتی است و در قدم دوم، آن منابعی است که ارز آن در بازار فروخته شده و ریالی جمع شده و به بازار عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه روش‌‎های دیگر نه تنها کمک‌کننده اقتصاد نیستند که ویرانگرند، تصریح کرد: متأسفانه ما شاهد این روش‌های ویرانگر هستیم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با مدیریت هزینه می‌توان این روش‌ها را اصلاح کرد، افزود: متأسفانه مقوله بهره‌وری در کشور ما بسیار سطح دردناکی را دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه مسکن مهری پیش رفت اما باید دید منابع آن از کجا آمد؟ گفت: باید این موارد سئوال شود.

ابوترابی‌فرد با بیان اینکه باید افزایش تولید و کار در دستور کار باشد، نه افزایش یارانه؛ خواستار توجه به این مهم شد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار