کودکان از کودک آزاری چه می دانند؟

عوارض جسمانی پدیده کودک آزاری بروز اختلال رشدی، معلولیت جسمانی، سوءتغذیه، کبودی بدن، شکستگی استخوان و موارد مشابه است.
کد خبر: ۳۱۱۸۳
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۲ 06 May 2015
 عوارض جسمانی پدیده کودک آزاری بروز اختلال رشدی، معلولیت جسمانی، سوءتغذیه، کبودی بدن، شکستگی استخوان و موارد مشابه است.

به گزارش تابناک همدان؛ کودک آزاری شامل هر گونه فعل یا ترک فعلی است که باعث آزار روحی و جسمی و ایجاد آثار ماندگار در وجود یک کودک شود، که برخی از این آثار می‌تواند مخفی باشد. ممانعت از حاضر شدن در کلاس درس، محروم کردن او از غذا، حبس در حمام یا زیر زمین ،همگی از دیگر مصادیق های کودک آزاری است. گاهی برخی کودک آزاری ها جسمی (فیزیکی) است که از آن جمله می توان به  تنبیه بدنی و تجاوز جنسی اشاره کرد.

 به گفته "ترکمان" روانشناس بالینی، کودک‌آزاری در جهان شایع شده است. عوارض جسمانی این پدیده، بروز اختلال رشدی، معلولیت جسمانی، سوءتغذیه، کبودی بدن، شکستگی استخوان و موارد مشابه است. افسردگی، شخصیت چندگانه، اختلال نقص توجه، رفتارهای ضداجتماعی و بزهکاری، پرخاشگری، رفتارهای خود آسیب‌رسان، تأخیر در تکامل زبان و مهارت‌های حرکتی و تکامل شناختی، اعتماد به نفس پایین و داشتن دیدگاه منفی نسبت به خود و دیگران از جمله عوارض روانی کودک آزاری است. عوامل متعددی در بروز کودک‌آزاری نقش دارند که بخشی از آن به عوامل محیطی و خانوادگی و بخشی دیگر به خود کودک(مسائل جسمی و روانی آن‌ها) مربوط می شود.

 یکی از مهم‌ترین عوامل خانوادگی موثر در کودک‌آزاری، مبتلا بودن یکی از والدین به ویژه پدر به اعتیاد است. در این زمینه تحقیقات داخلی و خارجی نشان می‌دهد والدینی که سابقه سوءمصرف هر گونه مواد مخدر را دارند، بیشتر از سایر والدین کودکان خود را مورد سوء رفتار قرار می‌دهند به طوریکه در یکی از تحقیقات نشان داده شده که والدین دارای اعتیاد، در 72 درصد موارد کودک خود را مورد غفلت قرار می‌دهند.

 درمان سوءمصرف و وابستگی به مواد مخدر در خانواده هایی که به این مواد وابسته اند، به خودي خود، باعث اتمام کودك آزاري نمی شود. حتی گاهی ممکن است فشار ناشی از ترك مواد باعث آزار بیشتر کودك شود. بنابراین، در طی درمان، در دسترس بودن منابعی براي کمک به والدین و کودک بسیار مهم است. کودکانی که داراي والدین معتاد هستند،در صورتی که از حمایت هاي اجتماعی افرادي مانند مراقبان، سایر اقوام و معلمان برخوردار باشند، بهتر می توانند با فشارهاي روانی ناشی از زندگی با این والدین مقابله کنند.

 پیشگیري براي خانواده هاي وابسته به الکل یا مواد که کودکانشان در معرض بدرفتاری قرار دارند ، ممکن است شامل مواردی چون آموزش براي تمامی کودکان، نوجوانان و بزرگسالان کم سن و سال تر باشد. همچنین ایجاد زمینه امکان دسترسی مستقیم به خدمات حمایتی براي کودکان داراي والدین سوء مصرف کننده مواد یا الکل پیش از این که کودك مورد بدرفتاري و خشونت قرار گیرد، آموزش شیوه هاي فرزندپروري و آموزش هاي پیشگیرانه و حمایتی براي همه زوج هایی که صاحب فرزند شده اند، ایجاد گروه هاي خودیار و سایر خدمات حمایتی براي کلیه والدینی که تحت فشار روانی قرار دارند نیز به کاهش این مهم می انجامد.

 یکی از بهترین راه های جلوگیری از این اتفاق آگاه سازی کودکان متناسب با سن خودشان است ، چرا که هر کودکی ممکن است مورد سوء استفاده قرار گیرد و گاهی برخی کودک آزاری ها تا دوران بزرگسالی اثرات مخرب خواهد داشت که در این شرایط بهتر است جلوی وقوع این اتفاقات تلخ را گرفت که آگاه سازی کودکان حرف اول را می زند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار