همزمان با سفر معاون اول رییس جمهوری:

افتتاح طرح های صنعتی، گامی در توسعه چهارمحال و بختیاری

بهره برداری از طرح های بزرگ صنعتی همزمان با سفر اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری به استان چهارمحال را می توان یک گام در مسیر توسعه و پیشرفت این استان و رفع معضل بیکاری بخصوص در قشر تحصیلکرده دانست.
کد خبر: ۳۲۵۵۷۱
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۹ 08 November 2016
به گزارش تابناک شهرکرد، افتتاح طرح های بزرگ صنعتی و توسعه ای استان چهارمحال و بختیاری با درصد بیکاری حدود 17.5 درصد بر اساس اعلام مرکز آمار ایران را می توان در راستای تحقق اشتغال پایدار در دولت تدبیر و امید و کاهش نرخ بیکاری در استان دانست.
بر این اساس، اجرای طرح های بزرگ صنعتی راه را برای بروز و ظهور ایده های نو در صنعت فولاد سازی استان از سوی جوانان خواهد گشود.
کارشناسان صنعتی معتقدند: وجود صنعت فولادسازی این استان را متحول می کند، زیرا صنعت فولاد سازی در توسعه کشورها، نقش مهم و تعیین کننده ای از جمله؛ ورود فولاد در بورس های جهانی و رونق اقتصادی را بدنبال دارد.
بر این اساس، کشورهایی مانند ژاپن یا کره جنوبی اگرچه مواد اولیه و انرژی های ارزان قیمت در اختیار ندارند، اما در بازار صنعت فولاد همانند چین نقش مهم و اثرگذاری دارند و این به منزله این است که کشورهای توسعه یافته بر اهمیت تولید فولاد آگاه هستند.
به عقیده کارشناسان، زمانی که کشورهای توسعه یافته جهان دچار بحران های اقتصادی شدند، کشور چین با حفظ تولید 700 میلیون تنی فولاد از بحران های اقتصادی به خوبی عبور کرد و این مساله نشان می دهد ارزش افزوده فولاد در جهان برای کشورها اهمیت دارد.
افتتاح فولاد چهارمحال و بختیاری پس از سالها انتظار درحالی به بهره برداری می رسد که این طرح بزرگ و ملی می تواند در توسعه اقتصادی استان نقش آفرین باشد.
استاندار چهارمحال و بختیاری درباره آخرین وضعیت، طرح فولادسازی استان می گوید: طرح احیای فولاد سازی استان با حضور معاون اول رئیس جمهوری به صورت رسمی وارد فاز تولید می شود.
قاسم سلیمانی دشتکی افزود: بهره برداری از این طرح نقش مهمی در توسعه صنعت فولاد استان خواهد داشت و در کنار ورق فولاد، این طرح ها آینده روشنی در بخش صنعت چهارمحال و بختیاری رقم می زند.
رئیس سازمان صنعت ،معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری در خصوص آخرین وضعیت فولاد استان می گوید: این طرح یکی از هفت طرح فولادی یک میلیون تنی کشور است که آماده بهرداری است.
سید نعیم امامی افزود: فاز نخست فولاد سفید دشت با ظرفیت تولید 800 هزار تن آهن اسفنجی با استفاده در واحد ذوب و ریخته گری به صنعت فولاد سازی کشور پیوسته است.
وی گفت: اجرای این طرح از سال 86 آغاز و واحد احیای مستقیم آن هم اینک تکمیل و آماده بهره برداری است و واحد ذوب و ریخته گری در سال 98 راه اندازی می شود.
وی گفت: این طرح در 422 هکتار و با زیربنای 250 هکتار و اشتغالزایی 140 نفر در فاز اول بهره برداری می شود.
امامی، میزان سرمایه گذاری ثابت این طرح را پنج هزار و 250 میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: 64 میلیون یورو سرمایه گذاری ارزی نیز به این طرح اختصاص یافته است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: از سال 92 و پس از سفر رئیس جمهوری و هیات دولت به چهارمحال و بختیاری، فولاد مبارکه وارد میدان شد و در این طرح حدود 600 میلیارد ریال هزینه کرد که با ورود فولاد مبارکه به طرح فولاد چهارمحال و بختیاری میزان پیشرفت به 100 درصد رسید.
امامی اظهار کرد: فاز سوم این طرح نیز که مصوب سفر رئیس جمهوری و هیات دولت به استان است طرح تبدیل شمش فولاد به ورق است که این طرح در یک دوره پنج ساله انجام می شود.
مجموعه فولاد چهارمحال و بختیاری شامل فاز احیاء (تبدیل گندله آهن به آهن اسفنجی) و فاز فولاد سازی (تبدیل آهن اسفنجی به اسلب) و فاز تولید (شمش فولادی) است.
در طرح توسعه فولاد در سفر رییس جمهوری در سال 93 به چهارمحال و بختیاری، ایجاد بخش تولید ورق (نورد سرد و گرم) نیز برای این طرح در نظر گرفته شد.
بعد از اجرای این مراحل، افزایش ظرفیت تولید فولاد از یک میلیون به 2 میلیون تن مد نظر است که تمامی این مراحل در پنج سال انجام می شود.
فاز احیاء مجتمع فولاد استان که مرحله تولید آهن اسفنجی است از سال 86 آغاز شد و در طول سال های 89 تا 92 عملیات اجرایی طرح به دلیل مشکلات مالی تعطیل شده بود.
عملیات اجرایی طرح از سال 93 با مشارکت فولاد مبارکه به عنوان سرمایه گذار شتاب گرفت.
مجتمع فولاد چهارمحال و بختیاری در سفید دشت در حدود 30 کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری واقع شده است.
فاز نخست مجتمع فولاد چهارمحال و بختیاری فردا سه شنبه 18 آبانماه با حضور معاون اول رئیس جمهوری به همراه 2 طرح دیگر به بهره برداری می رسد.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار