یک رشته جدید و جالب در دانشگاه تهران

کد خبر: ۳۴۱۳۹۰
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۳ 11 December 2016
به گزارش تابناک یزد، وجود طیف وسیعی از نظرات متفاوت و بعضا متضاد در مورد نقش یهودیان و اسرائیل در تحولات جهان معاصر، مطالعات اسرائیل را به بخشی بحث برانگیز و دینامیک از مباحث و موضوعات آکادمیک بدل ساخته است. در یک سوی این طیف دنیا ملعبه دست یهودیان انگاشته شده، ایده ای که بطور ضمنی مطالعات جهان را مساوی و مساوق مطالعات اسرائیل قلمداد نموده و در سوی دیگر آن نظراتی است که اسرائیل را کشوری عادی فرض نموده که دغدغه اصلی آن دفاع از موجودیت کوچک و آسیب پذیر خویش می باشد.

نتایج تحقیقات موجود در خصوص قدرت لابی اسرائیل در آمریکا و قدرت نمایی یهودیان در صحنه های داخلی و خارجی، بویژه سیاست خاورمیانه ای، این ابرقدرت، توجه صاحبنظران را بیش از پیش به نقش و نفوذ اسرائیل در ایالات متحده و جهان جلب نموده است. نقش پررنگ اسرائیل و لابی آمریکایی آن در تجاوز نظامی آمریکا به عراق، اعمال تحریمهای کمرشکن علیه جمهوری اسلامی ایران و تعامل مخرب غرب با بحران سوریه، شواهد بیشتری برای تاثیر این رژیم بر تحولات منطقه ای و جهانی فراهم آورده است.

وجود چنین شواهدی ضمن تایید اهمیت نقش مطالعات اسرائیل در شناخت/مطالعات جهان، میتواند موجد نگرانی های مشروع و دغدغه های موجهی در مورد نقش منطقه ای این رژیم و سیاست خاورمیانه ای آن باشد. با چنین درکی از تحولات منطقه ای و جهانی و با توجه به اهمیت سرنوشت خاورمیانه و تحولات آن برای کشورمان، رشته مطالعات فلسطین اشغالی در دانشگاه تهران طراحی و تاسیس شده است. مواد آموزشی این رشته با استفاده از برنامه آموزشی رشته های مشابه در دانشگاههای پیشگام و ممتاز جهان و همچنین با توجه به نیازهای بومی و منطقه ای تنظیم شده است. از زمان تاسیس این رشته در دانشکده مطالعات جهان (سال ۱۳۹۱) تاکنون، هر ساله تعدادی دانشجوی (دختر و پسر) در این رشته پذیرش شده اند. موفقیت در آزمون ورودی علاوه بر اطلاعات در حوزه فلسطین و اسرائیل مستلزم تسلط نسبی بر زبان عربی می باشد. اطلاعات لازم در مورد آزمون مربوطه و شیوه پذیرش در دفترچه راهنمای انتخاب رشته های تحصیلی کارشناسی ارشد ناپیوسته سازمان سنجش (سال ۱۳۹۶) منتشر خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار