مشکلات حذف یک پایه تحصیلی در قم

تغییر سیستم آموزشی از ۵-۳-۴ و شروع به کار سیستم جدید ۶-۳-۳ و حذف یک پایه از دوره متوسط دوم و اضافه شدن به ابتدایی موجب شد که شروع سال تحصیلی جدید و آغاز به کار معلمان و دبیران آموزش و پرورش با نارضایتی‌های برخی همراه باشد.
کد خبر: ۳۴۶۷۷۶
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۱ 21 December 2016
به گزارش تابناک قم، از مهر امسال بود که صدای اعتراض برخی از دبیران آموزش و پرورش قم به گوش رسید که به آن‌ها مدرسه‌ای به عنوان محل خدمت ابلاغ نشده است و نمی‌توانند ۲۴ ساعت موظفی خدمت خود را پر کنند. برخی هم از این اعتراض داشتند که مدرسه‌ای که به عنوان محل خدمت به آن‌ها پیشنهاد شده است با حکم کارگزینی آن‌ها مطابقت ندارد یا رشته‌ای را به آن‌ها پیشنهاد داده‌اند که در تخصصشان نیست.

حالا بعد از گذشت حدود ۳ ماه از سال تحصیلی جدید دامنه این نارضایتی‌ها هنوز هم ادامه دارد. یکی از دبیران ناحیه ۴ آموزش و پرورش قم در تماس با همشهری خواهان پیگیری روزنامه همشهری در مورد وضعیت به کارگیری دبیران رسمی آموزش و پرورش شده است.

به گفته وی برای تعداد زیادی از دبیران ناحیه ۴ یعنی ۱۱۱ نفر در مهر امسال ابلاغ نیامده که این آمار در آبان کمتر شد و در آذر حدود ۱۰ نفر هنوز ابلاغ نگرفته‌اند و حقوقشان قطع شده است.

تأخیر در ابلاغ دبیران آموزش و پرورش

این دبیر آموزش و پرورش از قطع حقوق دبیرانی که ابلاغشان با تأخیر مواجه بوده است، انتقاد کرد و افزود: کسانی که کارمند رسمی آموزش و پرورش و با تأخیر در ابلاغ مواجه بوده‌اند طبق قانون باید حقوق را دریافت کنند و زمانی می‌توانند حقوق را قطع کنند که تمرد صورت گرفته باشد؛ یعنی ابلاغی طبق حکم کارگزینی شده باشد و دبیر سر کار نرفته باشد.

وی افزود: البته دریافت این حقوق‌ها از دیوان عدالت اداری و بازرسی کل کشور قابل پیگیری است و باید این حقوق‌ها برگردانده شود، اما به این دلیل که خیلی از دبیران سکوت می‌کنند و محافظه‌کار هستند حقوقشان پایمال می‌شود، از طرفی بسیاری از افراد با حقوق خود آشنا نیستند و به مسائلی که به آن‌ها گفته می‌شود، تن می‌دهند.

این دبیر آموزش پرورش تأکید کرد: آموزش و پروش ناحیه ۴ از طرفی اعلام می‌کند که به کسی که ابلاغ داده نشده باشد حقوق تعلق نمی‌گیرد و خود سیستم به صورت خودکار حقوق فرد را قطع می‌کند اما در میان حرف‌های خودشان می‌گویند که فلانی هر روز اداره بوده است و حقوق به وی تعلق می‌گیرد و این نشان از تناقض در حرف‌هایشان است.

بی‌توجهی به حکم کارگزینی در به کارگیری فرهنگیان

به گفته وی، خیلی از ابلاغ‌هایی که داده شده و افراد سر کار رفته‌اند بر اساس حکم کارگزینی آن‌ها نیست و این افراد در مقاطع پایین‌تر و عنوان‌های شغلی دیگر مانند معاون اجرایی و معاون آموزشی مشغول به کار شده‌اند.

وی افزود: به من هم پیشنهاد معاونت شده است اما طبق حکم دبیران آموزش و پرورش یک دبیر باید ۴ روز در هفته در مدرسه حضور داشته باشد اما معاون باید هر روز حضور پیدا کند، با این‌که در تابستان‌ها هم باید در مدرسه حضور داشته باشند.

این دبیر آموزش و پرورش از به کارگیری دبیران در دروس غیرتخصصی آن‌ها انتقاد کرد و گفت: سیستم آموزش و پرورش به کیفیت آموزش اعتنایی ندارد و دبیران را در دروس غیرتخصصی خود به کار می‌گیرند و از دبیر خواسته می‌شود که شب کتاب را بخواند و صبح تدریس کند.

وی تأکید کرد: یک سری مدارس منتفی شده، یک سری از کلاس‌ها حذف شده و دانش‌آموزان را با تعداد بالا‌تر در کلاس‌ها نشانده‌اند. نتیجه این شد که یک سری از دبیران مازاد شده‌اند. با این وضعیت تعدادی نیرو از ناحیه‌های دیگر پذیرفته‌اند و مشغول به کار شده‌اند اما تعدادی از دبیران خود ناحیه ۴ هنوز کارشان انجام نشده است.

مشکلات تغییر سیستم نظام آموزشی

مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۴ قم اما در این مورد معتقد است: تعدادی از همکاران به واسطه این‌که در طرح ۶-۳-۳ آموزش و پرورش یک پایه کلاس در متوسطه دوم حذف شده است و به ابتدایی اضافه شده، مازاد بودند و جایی برای فعالیت آن‌ها نداشتیم، به همین دلیل پیشنهاد پست‌های مختلف معاونت یا فعالیت در مقاطع دیگر که نیاز داشتیم مانند ابتدایی به آن‌ها داده شد که هر کسی به فراخور علاقه و تخصص در گروه خود ساماندهی شود.

«علی فیض» افزود: برخی دبیران برای ساماندهی مراجعه نکردند و پیشنهادهایی هم که آموزش و پرورش به این دبیران برای ابلاغ داد را نپذیرفتند به صورت طبیعی کسانی که کلاس نروند و پیشنهاد‌ها را نپذیرند ابلاغ ندارند؛ اما تعداد بسیار محدودی از دبیران هستند که این اتفاق برای آن‌ها افتاده است. در آبان برای حدود ۸ نفر ابلاغ نیامده بود که در این ماه تکلیف آن‌ها هم مشخص شد و هیچ کسی بدون ابلاغ نیست، مگر کسی که ترک خدمت کرده باشد که آن هم در مراحل قانونی خود قرار می‌گیرد.

فیض با بیان این‌که بر اساس آمار واحد صدور آموزش و پرورش ناحیه ۴، همه همکاران این ناحیه دارای ابلاغ هستند، افزود: ممکن است برخی همکاران جایی که کار می‌کنند مورد رضایتشان نباشد و چه از نظر دوری مسیر یا منطبق نبودن رشته، اعتراض داشته باشند اما با توجه به روی کارآمدن طرح نظام جدید ۶-۳-۳ راهکار دیگری وجود نداشت.

اولویت با دبیران بومی

مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۴ نیروهای شاغل در این ناحیه را اولویت اول برای صدور ابلاغ دانست و افزود: ۲ نفر از فرهنگیان از استان‌های مجاور مراجعه کرده بودند ولی با توجه به این‌که در نیروهای بومی استان با کمبود کلاس مواجه بودیم به آن‌ها گفتیم نمی‌توانیم ورودی جدید پذیرش کنیم.

وی در مورد قطع حقوق دبیرانی که با تأخیر ابلاغ خورده‌اند، تأکید کرد: کسانی که با تأخیر ابلاغ خورده‌اند اگر کلاس نرفته‌اند طبیعی است که حقوق نداشته باشند اما اگر کلاس رفته‌اند و حقوق دریافت نکرده‌اند موظف هستیم که مشکل آن‌ها را برطرف کنیم و در این ماه و ماه آینده حقوق ماه‌هایی که برقرار نشده است به این افراد تعلق می‌گیرد اما در مورد کسانی که کلاس نرفته‌اند باید ببینیم که قانون‌گذار چه تمهیداتی اندیشیده است.

فیض در رابطه با پیشنهاد پست معاونت به برخی دبیران هم گفت: معاون حق مدیر است، مدیر وقتی انتخاب می‌شود پیشنهاد معاون‌ها را به آموزش و پرورش می‌دهد و فرآیندی دارد که پس از طی کردن این فرآیند فرد در قالب معاونت‌های اجرایی، آموزشی، پرورشی و فناوری انتخاب می‌شود.

به کارگیری فرهنگیان در خوشه‌های مرتبط

مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۴ در مورد بی‌توجهی به کیفیت کار آموزشی با توجه به، به کارگیری دبیران در رشته‌های غیرتخصصی اضافه کرد: درس‌ها و رشته‌های مرتبط در خوشه‌بندی‌های صورت‌گرفته در یک گروه قرار گرفته‌اند و هر دبیری در خوشه کاری و تخصصی خود قرار می‌گیرند. ما به واسطه‌ این‌که ۴ ساله متوسطه دوم به ۳ ساله متوسطه دوم تبدیل شد باید این مازاد نیرو را هماهنگ و بر اساس نیاز تقسیم می‌کردیم؛ بر این اساس هر همکاری که بدون کلاس بود در خوشه تخصصی خود قرار گرفته و بر اساس نیاز آن خوشه کلاس به وی تعلق گرفت.

وی افزود: علاوه بر این کلاس‌های ضمن خدمت برای همه رشته‌ها برقرار شده است و در حال اجراست و به هر کدام از دبیران که رشته غیر تخصصی خود را در خوشه مرتبط تدریس می‌کند پیشنهاد شده که از این کلاس‌ها استفاده کنند، رشته‌هایی که امروز دبیران ما به عنوان دروس عمومی می‌گویند پشت سر گذاشته‌اند و توان آموزش آن را دارند؛ علاوه بر این گروه‌ها آموزشی هم از مدارس و کلاس‌ها بازدید می‌کنند و کیفیت کار را می‌سنجند.

پیگیری مشکل دبیران ناراضی    

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم گفت: ابلاغ در شروع سال تحصیلی یک مقدار با وقفه همراه بود. در پایان مهر و شروع آبان تقریباً هیچ همکاری بدون ابلاغ نبود.
«حمیدرضا شیخ‌الاسلام» افزود: اگر دبیری نیروی مازاد بوده است باید در سامانه بکفای آموزش و پرورش تعریف شود و بر اساس نیاز سیستم در فضاهایی که نیرو به آن مجموعه آموزشی تعلق می‌گیرد ورود پیدا کند.

وی در رابطه با پرداخت حقوق دبیران هم اضافه کرد: حقوق همکاران را دایر می‌کنیم به شرطی که به مدرسه‌ای که باید ورود پیدا کنند و در سامانه سناد، سیستم بکفا و سازمان دهی شده باشند اما اگر در سازمان‌دهی شهریور شرکت نکرده باشند مشکلاتی خواهند داشت و مواردی هم که هنوز مشکل دارند می‌توانند به بازرسی اداره کل مراجعه کنند تا مشکلشان بررسی شود.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار