امام جمعه اردبیل

مسئولان میراث فرهنگی به آثار تاریخی توجه کنند

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: وظیفه میراث فرهنگی اصلاح تصورهای غلط و توجه به ارزشمندی آثار تاریخی و همچنین تبیین صحیح این آثار بی نظیر است.
کد خبر: ۳۶۳۱۰
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۹ 18 May 2015

به گزارش ایرنا، آیت الله سید حسن عاملی در نشستی با مسوولان اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان افزود: اصلی ترین وظیفه میراث فرهنگی در جامعه به درستی درک نشده و برخی ها وظیفه میراث فرهنگی را در حد چاپ یک کتاب یا ارائه چند اثر تاریخی و باستانی می دانند و این باید اصلاح شود.

وی آثار تاریخی را مظهر نبوغ یک ملت و کشور دانست و گفت: مجموعه ها و بناهای تاریخی و باستانی سخن از تاریخ و فرهنگ و آداب و رسوم کشورها دارد.

او با انتقاد از برخی کشورها که مفاخر ارزشی و آثار و ابنیه تاریخی ملت ها را به نام خود مصادره کرده و حتی به فکر تاریخ سازی برای خودشان هستند ، بیان کرد: باید جلوی این خیانت های تاریخی با یکپارچه سازی هویت ها و آثار و ابنیه و میراث فرهنگی و تاریخی گرفته شود.

وی افزود: باید به سمتی حرکت کنیم تا تجلی معماری ، هویتی و ساخت بناها و ابنیه فرهنگی ، هنری و دینی ما زبانزد عام و خاص بوده و هویت جدیدی از انقلاب اسلامی در آن متجلی باشد.

آیت الله عاملی یکی از این آثار ارزشمند و مکان های تاریخی را منطقه شهریری در مشگین شهر ذکر کرد و بر لزوم معرفی آثار و ابنیه تاریخی استان با برگزاری نمایشگاه ها و جلوه هایی از هنر هنرمندان خلاق این استان تاکید کرد.

وی بیان کرد: کشور ترکیه نمایشگاه های هنری از جمله خط و نقاشی را در کنار یکی از آثار تاریخی این کشور برگزار می کند که این خود می تواند نمودی از معرفی این آثار تاریخی ارزشمند باشد.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل همچنین به حضور علویان ترکیه در اردبیل و تمایل آنها برای ساخت خانه جمعی برای آنها اشاره کرد و افزود: ما برای این گردشگران و مسافران خارجی می توانیم آثار ارزشمند تاریخی خود را به بهترین شکل معرفی کنیم.

به گزارش روابط عمومی میراث فرهنگی اردبیل ، مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان نیز در این نشست با اشاره به شکل گیری سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری با ادغام سه سازمان مستقل در گذشته گفت: پس از این ادغام سازمان مذکور ماموریتی متفاوت در سه حوزه تخصصی میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی پیدا کرد اما نیروی انسانی متخصص در این سه حوزه به طور شایسته تقویت نشده است.

کریم حاجی زاده با بیان این که تاکنون 50 درصد پست ها و چارت سازمانی این مجموعه در استان بلاتصدی باقی مانده افزود: هر یک از همکاران این اداره کل مسوولیت و کار دو برابر افراد را برعهده دارند.

وی گفت: این اداره کل پارسال موفق به کسب رتبه اول در گروه واحدهای ستادی و اجرایی وازتخانه های استان شد.

او بیان کرد: میراث فرهنگی به عنوان یک مجموعه فنی مهندسی و گردشگری در بخش خدمات و صنایع دستی در بخش تولیدی و صنعتی هر یک به طور مجزا خروجی و خدمات وسیعی را ارائه می دهد و انجام این ماموریت ها در قالب یک ساختار کوچک ، نیازمند تقویت منابع مالی و نیروی انسانی کارآمد است.

حاجی زاده بر ضرورت نهادینه شدن اقتصاد گردشگری به دلیل تاثیر گذاری آن در تولید ثروت ملی و افزایش ظرفیت ها و توانمندی های اقتصادی تاکید کرد.
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار