بیش از 2500 تن زیتون در استان تولید شده است

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از تولید 2526 تن زیتون طی سالجاری در استان خبر داد.
کد خبر: ۳۸۱۰۵۵
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۶ 20 February 2017

به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، مهندس زارعی با بیان مطلب فوق افزود: 2072 تن از زیتون تولیدی استان جهت کنسرو گیری به خارج استان حمل شده و 221 تن نیز در داخل استان کنسرو گیری و90 تن زیتون خام هم جهت روغن کشی در استان فراوری گردیده است.

وی خاطرنشان کرد:  مقدار زیتون تولید شده در استان از سطح 940 هکتار باغات استان برداشت شده است.

وی تصریح کرد: طبق بررسی‌های انجام گرفته از 2500 تن زیتون خام تولیدی استان بیش از 90درصد جهت کنسرو گیری و حدود 10درصد جهت روغن کشی استفاده می‌گردد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: زیتون در 8 شهرستان استان شامل شهرستان‌های سرپل ذهاب، دالاهو، کرمانشاه، گیلان‌غرب، جوانرود، قصرشیرین، پاوه و ثلاث باباجانی تولید می‌شود.

زارعی با اشاره به اینکه استان کرمانشاه یکی از خاستگاه های زیتون در ایران است که قدمت آن به بیش از یک هزار سال می‌رسد افزود: با بررسی منابع و مشاهدات عینی مشخص شده که مناطق شهرستانهای سرپل ذهاب، پاوه، جوانرود و دالاهو در طول سالیان طولانی زیتون وجود داشته است.

وی خاطرنشان کرد:  بیش از 80درصد محصول زیتون تولیدی به صورت خام فروشی به خارج از استان حمل می‌شود که می‌توان با این مقدار زیتون با فراوری؛  5 برابر خام فروشی ارزش افزوده ایجاد شود.

وی تصریح کرد: در استان کرمانشاه یک واحد فراوری زیتون داریم که به دلیل تمکن مالی تنها به صورت حق العمل کاری فعالیت دارد  که نیاز به حمایت و تزریق سرمایه در گردش جهت خرید دانه زیتون می‌باشد.

زارعی فراوری زیتون دراستان کرمانشاه نیازمند ایجاد کارگاه‌های فرآوری محصول جهت کنسرو گیری در سطح شهرستانها و ایجاد بازارهای فروش محلی توسط شهرداریها و اتاق اصناف شبیه شهرهای شمالی است که باعث  کمک به اقتصاد استان می شود.

وی در پایان افزود: یکی از موانع افزایش سطح زیر کشت زیتون بحث منابع آبی بوده که انشاا... با طرح سامانه گرمسیری  و مدیریت بهتر منابع آبی موجود به توان به اهداف کمی تولید زیتون در برنامه ششم توسعه برسیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار