دیگر در فارس برنج و ذرت کشت نمی شود

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: کشت گیاهان با نیاز آبی زیاد مانند برنج ، ذرت و برخی محصولات صیفی در فارس حذف می شود.
کد خبر: ۴۲۸۴۲
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۷ 02 June 2015
تابناک فارس به نقل از ایرنا:محمد مهدی قاسمی اظهار کرد: کشت گیاهان دارویی با یک سوم نیاز آبی و سود اقتصادی بالا به کشاورزان فارس توصیه شده است.

وی افزود:با توجه به تداوم خشکسالی و کمبود بارش ها در کشور و استان فارس ، پایین بودن ظرفیت نگهداری و ذخیره روان آب ها و افزایش میزان تبخیر، بازنگری در اجرای اصلاح الگوی کشت در این استان ضروری است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس اضافه کرد: اجرای طرح متناسب سازی کشت در دشت های زراعی و باغی این استان به عنوان اولین گام در این مسیر در اولویت قرار دارد.

قاسمی بیان داشت:راه اندازی شهرک های گلخانه ای و توسعه کشت سبزی و صیفی به این روش موجب کاهش 10 برابری در مصرف آب و پنج برابری افزایش تولید نسبت به کشت های فضای باز می شود.

وی انجام عملیات بهزراعی و بهنژادی در محصولات زراعی – باغی برای افزایش عملکرد در واحد سطح به جای افزایش سطح زیر کشت ، استفاده از فناوری های جدید در بذر، کود و سامانه های نوین آبیاری در گذر از کشاورزی معیشتی به کشاورزی علمی را موثر می داند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت:با استفاده از خط ویژه اعتباری مکانیزاسیون برای توسعه کشت خطی ، زمینه مناسب برای مدیریت کشت ، منابع آب و خاک و کاهش مصرف بذر فراهم می شود.

به گفته وی ، حذف اراضی آبی کم بازده و جایگزینی محصولات دیم با آبیاری تکمیلی،جایگزینی بذور محصولات آبی با بذور دیم در این مسیر کارگشاست.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار