القاعده سازمانی خودبنیاد یا محصول دست امریکا ؟

کد خبر: ۴۹۰۶۸۳
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۸ 07 September 2017
تلاش ها برای افشای چهره خیانتکارانه امریکا بر علیه مسلمانان ، شاید قدمتی معادل 70 ساله در میان مسلمانان دارد. از زمانی که ستاره اقبال انگلستان کم فروغ شد و امریکا نفوذ زیادی در منطقه کسب نمود. امریکا به دنبال کسب منافع  ملی خود دست به اقدامات بسیاری در میان کشورهای منطقه خاوریمانه زده است. اما متاسفانه بسیاری از مسائل نیز که به امریکا مربوط نمیشده عمدا با ارتباط دادن به این کشور ، بعضا موجب فرار مسئولین دولت های منطقه از پاسخگوئی به ملت های خود شده اند. یکی از مواردی که ژئوپولوتیک منطقه را به هم زد و موجب دردسرهای فراوانی برای مردم ایران شد خلق پدیده ای بنام القاعده در افغانستان بود.

پوتین همین خرداد ماه امسال گفته بود که این سازمان تروریستی نتیجه فعالیت دوستان آمریکایی ماست.  آمریکا القاعده و بن لادن، رهبر بدنام این سازمان تروریستی را پرورش داده است. اما اخیرا سعد الله زارعی کارشناس مسائل استراتژیک و ستون نویس روزنامه مهم کیهان در ادعایی جالب اذعان می کند که امریکا نقشی در ایجاد القاعده نداشته است.
 
او اظهار می دارد:
(القاعده با هویت فعلی یک سازمان خودبنیاد بود و حتی دریافت کمک مالی او از سوی پاره‌ای از جریانات منطقه‌ای به معنای سرسپردگی به این جریانات نبود. کما اینکه این کمک‌ها تأثیر عمده‌ای در حیات سیاسی و امنیتی القاعده نداشتند. این در حالی است که پیدایی داعش در عراق و سوریه و رشد آن به میزان بسیار زیادی وابسته به انواعی از کمک‌های ویژه کشورهایی نظیر آمریکا، ترکیه و عربستان بود و طبعاً به دلیل گستردگی زیاد این وابستگی مالی نمی‌توان انتظار داشت، رهاسازی جغرافیا به رهاسازی هدف تأسیس داعش بیانجامد.)
 
با این گفته ها مطمئنا می توان تحلیل هایی که برای اثبات نقش امریکا در ایجاد القاعده در منطقه وجود داشته است را مورد سئوال و تردید قرار داد که چرا تلاش نموده اند امریکا را مسئول ایجاد این سازمان مخوف و جنایتکار بنامند. هر چند اثبات یا رد این موضع چیزی از اهمیت خیانت های امریکا در منطقه نمی کاهد
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار