بعلت خشکسالی درسال 94

سقزگیری ازدرختان بنه ایلام ممنوع

معاون فنی اداره كل منابع طبيعی و آبخيزداری استان ايلام گفت: درختان بنه در خطر خشكيدگی قرار دارند و شيره و سقزگيری از آنها در سال ۹۴ ممنوع است.
کد خبر: ۵۱۹۶۵
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۴ 23 June 2015

به گزارش تابناک ایلام و به نقل از روابط عمومی منابع طبیعی ایلام، حجت الله فتحی با بيان اينكه علاوه برخشكسالی، گرد و غبار و كاهش نزولات جوی، ايجاد خراش بر روی تنه درختان به منظور شيره گيری باعث آسيب ديدگي و ايجاد استرس در درختان به عنوان موجودات زنده مي شود و تخريب رويشگاه آنها را در پي دارد، اظهار داشت: عمليات شيره گيری از درختان و گياهان دارويی و خوراكی همچون بنه در استان ايلام، شامل كاسه گذاری، كت زدن، خراش پوست و تنه درختان بنه با نام محلی «وه نوشك» ممنوع است و با متخلفان به صورت قانونی برخورد خواهد شد.

وي با اشاره به اينكه از سال ۹۱ تاكنون و با توجه به شدت آلودگی هاي ناشی از گرد و غبار، استخراج شيره و سقز گيری از درختان بنه در اين استان ممنوع است، افزود: اين ممنوعيت براي حفظ سلامت درختان و رويشگاه های آنها همچنان ادامه دارد و در صورت مشاهده هر گونه تخلف، با فرد يا افراد خاطی برابر قانون برخورد می شود.

گفتنی است ۲۵۰ هزار هكتار از اراضی جنگلی استان ايلام پوشيده از درختان بنه يا در اصطلاح محلي وه نوشك (پسته كوهی) است كه سالانه ۳۵۰ تا ۵۰۰ تن شيره خام براي توليد آدامس و سقز كردی از اين درختان برداشت می شود.


اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار