شب یلدا بر پایه هم‌نشینی استوار است

تابناک چهارمحال وبختیاری- رئیس بنیاد ایران‌شناسی چهارمحال و بختیاری گفت: شب یلدا بر پایه هم‌نشینی و همراهی استوار است.
کد خبر: ۵۴۱۷۶۵
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۲ 21 December 2017
به گزارش تابناک شهرکرد- عباس قنبری با اشاره به اینکه شب يلدا طولانی‌ترين شب سال است، اظهار کرد: حضور بزرگسالان و كهنسالان در این شب نوعي بركت است که با خوردن انواع خوراکی‌ها شامل بادام، گردو، گندم برشته، میوه‌های خشک‌شده و کشمش به شب نشینی و دور همی می‌پردازند.
وی با اشاره به اینکه آئین شب یلدا مربوط به حوزه فرهنگ و ادبیات است، افزود: از دیدگاه مردم قدیم، شب چله شب روشنایی و غلبه بر تاریکی، تیرگی و شب زایش خورشید است که با نشستن در کنار کرسی هندوانه، انار و لبو می‌خورند و داستان‌ها، قصه‌ها و خاطره‌ها توسط بزرگترها مرور و بازگو می‌شود.
قنبری گفت: بزرگترها شب چله را به عنوان جشن ملی ایرانیان و آئین شکرگذاری از خدا می‌دانند زیرا در این شب ناراحتی‌ها و کدورت‌ها برطرف شده و به دور هم نشینی و خوش‌گذارانی می‌پردازند.
وی تأکید کرد: جشن شب چله همانند بسياری از آيين‌های ايرانی ريشه در رويدادی كيهانی دارد که از آن با عنوان انقلاب زمستانی یاد می‌شود.
قنبری با اشاره به آداب و رسوم مردم چهارمحال و بختیاری در شب يلدا، تصريح كرد: در بین بختیاری ها نیز شب چله با کنار هم نشستن اعضای خانواده و خوردن میوه و آجیل و شیرینی و شاهنامه و حافظ خوانی از زمره آیین‌هایی است که پاس داشته می‌شود.
وی تفال به ديوان حافظ را از دیگر آئین‌های شب يلدا عنوان كرد و گفت: مردم در شب يلدا، ديوان اشعار لسان‌الغيب را با نيت بهروزی و شادكامی می‌گشايند و ساعات خوبی را با پوشيدن لباس‌های نو و خواندن دعا و شعر پاس داشته که از این شب به عنوان یک زایش جدید توجه می‌کنند و در این شب فرصت را مغتنم شمرده و به کودکان تازه متولد شده هدیه می‌دهند.
قنبری گفت: برخی از افراد در این شب بسیار مهم و یادآوری روزهای گذشته با انجام بازی‌ها و سرگرمی‌هایی از جمله چیستان، ضرب‌المثل، یه قل دو قل و گل یا پوچ شب را با خوشی در کنار یکدیگر سپری می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه امروزه امکانات تفریحی و رسانه‌های جمعی افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: امروزه در این شب استفاده از فضای مجازی به منظور توسعه بخشیدن به آئین‌های گذشته و تبریک گفتن‌ها بوده که با این حال و با توجه به اینکه فضای مجازی یک فرصت است از آن به عنوان یک هم‌نشینی عمومی استفاده می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار