مراسم نخل‌برداری شهادت امام علی(ع) در استان یزد + عکس

نخل در استان یزد به عنوان نمادی از تابوت ائمه اطهار(ع) به حساب می‌آید که مردم از شب قبل از شهادت معصومان(ع) تا غروب آفتاب روز شهادت با قرار گرفتن در زیر این نخل، به تشییع نمادین می‌پردازند.
کد خبر: ۵۹۴۶۲
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۰ 09 July 2015
یکی از آیین‌های سنتی مردم یزد در عزاداری ائمه اطهار(ع)، نخل‌برداری است که با حضور پرشور مردم نقاط مختلف استان یزد برگزار می‌شود.

مراسم نخل‌برداری عصر دیروز همزمان با سالروز شهادت حضرت علی(ع)، امام اول شیعیان جهان، در مناطق مختلف استان یزد برگزار شد.

این مراسم در شهرستان‌های تفت، مهریز و یزد به شکل ویژه برگزار شد و عزاداران در سوگ مولا و مقتدای خود، اشک ماتم ریختند.

به گزارش تابناک یزد، نخل در استان یزد به عنوان نمادی از تابوت ائمه اطهار(ع) به حساب می‌آید که مردم از شب قبل از شهادت معصومان(ع) تا غروب آفتاب روز شهادت با قرار گرفتن در زیر این نخل، به تشییع نمادین می‌پردازند.

مراسم نخل‌‌برداری که به طور ویژه در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی برگزار می‌شود، از چند سال پیش در سالروز شهادت حضرت علی(ع) و سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) نیز در برخی نقاط برگزار می‌شود و عزاداران بسیاری از مناطق مختلف استان برای شرکت در این مراسم معنوی و سنتی حضور می‌یابند.



نخل‌هایی که مردم در این مراسم بر روی دست قرار می‌دهند، در اندازه‌های متفاوتی هستند و جنس این نخل‌ها هم متفاوت است و از نخل‌های فلزی و چوبی استفاده می‌شود.

مراسم نخل‌برداری که چند سال پیش در فهرست آثار معنوی به ثبت رسید، ویژه استان یزد و برخی مناطق کویری است و نخل‌برداری در شهرستان تفت از شهرت ویژه‌ای برخوردار است.

نخل‌های قدیمی استان یزد همه از جنس چوب بودند و بعضی از این نخل‌ها بدون استفاده از حتی یک میخ و اتصالات آهنی ساخته شده و به صورت کامل با بهره‌گیری از هنر نخل‌سازان یزدی، با پیوند چوب‌ها در یکدیگر ساخته می‌شوند.

بزرگترین نخل استان یزد در شهرستان تفت قرار دارد که برای بلند کردن آن صدها نفر در زیر نخل قرار گرفته و اقدام به بلند کردن آن می‌کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار