به علت عدم تامین اعتبار:

خراسان شمالی تنها استان در کشور که مرکز تحقیقات کاربردی هواشناسی ندارد

مرکز تحقیقات کاربردی هواشناسی یکی از مراکز مهم و تاثیرگذار برای اجرای برنامه ریزی های زیربنایی کشور محسوب می شود به طوری که این تجزیه و تحلیل اقلیمی و هواشناسی،کنترل کیفی آمار هواشناسی,ارائه پیشنهادها و راهکارها در مباحث هواشناسی،آب شناسی و خشکسالی به صورت آمارهای بلند مدت انجام شده و نقش اساس در توسعه پایدار مناطق مختلف کشور دارد.
کد خبر: ۶۱۵۷۱
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۸ 13 July 2015
مجتبی جلالی مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی،در خصوص تاثيرات اطلاعات هواشناسی در امر توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع می گوید:احداث مرکز تحقیقات هواشناسی می تواند در زمینه های گردشگری،کشاورزی،بهداشت عمومی،انرژی های نو،کاهش بلایای طبیعی،هوانوردی،جاده ای،دریایی،ورزش،شهرسازی،صنعت و همچنین توسعه پایدار موثر باشد.طبیعی،هوانوردی،جاده ای،دریایی،ورزش،شهرسازی،صنعت و همچنین توسعه پایدار موثر باشد.
وی خاطرنشان کرد:با توجه به اینکه زمینه فعالیت استان کشاورزی است اطلاعات هواشناسی می تواند در امر زمان کاشت،داشت و برداشت محصولات و همچنین در مورد سازگاری گونه های مختلف گیاهی با آب و هوا،زمان سمپاشی،کوددهی و آبیاری و کاهش خسارت جوی بویژه سرمازدگی و پیش بینی آفات گیاهی موثر باشد.

وی با بیان اینکه طی چهار سال گذشته تمام استان های کشور به جز البرز،قم و خراسان شمالی مرکز تحقیقات احداث شده می گوید:در استان های البرز و قم این مراکز هم اکنون در حال احداث است،ولی در استان خراسان شمالی با وجود اینکه از مصوبات دور سوم سفرهای استانی دولت سابق بوده به علت عدم تخصیص اعتبار هیچ اقدامی برای احداث این مرکز در استان صورت نگرفته است.

مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به اینکه سایت هایی برای احداث این مرکز پیشنهاد شده ولی از لحاظ ضوابط و استانداردهای لازم موقعیت مکانی آن ها مورد تایید نبوده است،می افزاید:در حال حاضر اداره كل هواشناسي استان در محل اداره هواشناسی استان واقع شده و امور مربوط به مرکز تحقیقات نیز در این اداره انجام می شود.

جلالی در ادامه با اشاره به اینکه احداث مرکز تحقیقات نیاز به 30 میلیارد ریال اعتبار است،ابراز امیدواری کرد:در صورت تامین اعتبار استانی،این بنا در مساحتی بالغ بر 2 هزار متر مربع و در نوع (ب) احداث خواهد شد و کلیه امکانات و تجهیزات هواشناسی مورد نیاز این مرکز تحقیقات توسط سازمان هواشناسی کشور تامین خواهد شد.  

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار