راه‌اندازی سامانه انجمن‌های میراث فرهنگی

معاون میراث فرهنگی، اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی از راه‌اندازی سامانه انجمن‌های میراث فرهنگی در پورتال اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان خبر داد.
کد خبر: ۶۵۵۵۲
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۵ 23 July 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، محمد رکنی اظهار داشت: این سامانه به منظور بالا بردن ضریب امنیتی اطلاعات اعضای انجمن و نظارت بیشتر بر عملکرد انجمن‌ها و همچنین صدور کارت اعضا و تسهیل در روند تشکیل انجمن در سطح استان راه‌اندازی شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر و در نخستین مرحله تمام شهرستان‌های استان می‌توانند نسبت به ثبت اطلاعات مربوط به انجمن‌های شهرستان خود اقدام کنند و در مرحله دوم تمامی علاقه‌مندان و دوستداران میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که تمایل به همکاری با این اداره‌کل را دارند می‌توانند با مراجعه به سامانه مذکور نسبت به درج اطلاعات مربوطه اقدام کنند تا پس از بررسی در کارگروه مربوطه نسبت به صدور کارت برای آنان اقدام شود.

معاون میراث فرهنگی، اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی افزود: انجمن‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نهادی است، ملی- فرهنگی و غیر انتفاعی، وابسته به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که بر حسب ضرورت و تشخیص سازمان در مراکز استان‌ها، شهرستان‌ها، بخش‌ها و روستاها یا برای موزه‌ها و آثار تاریخی به عنوان معتمدان محلی و حلقه پیوند بین سازمان میراث فرهنگی و اقشار مختلف مردم به‌ویژه ساکنان نواحی روستایی و با هدف، جلب حمایت مادی و معنوی مردم و مشارکت همه جانبه عموم مردم در زمینه پژوهش، حفظ، احیا معرفی و آموزش و توسعه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تشکیل می‌شود.

به گفته این مسئول، این انجمن‌ها حتی می‌توانند در شهرها و روستاهایی که دارای آثار تاریخی نیستند اما از آثار معنوی ارزشمندی برخوردارند نیز فعالیت داشته باشند.

وی افزود: در شهرهایی که آداب و رسوم، آیین‌ها، زبان و گویش که ریشه در باورها و اعتقادات دارند و یا از صنایع دستی و هنرهای سنتی در حال فراموشی است تشکیل انجمن می‌تواند به احیای آن کمک کند که بر اساس همین استنادات می‌توان اقدام به تشکیل انجمن میراث فرهنگی کرد.

رکنی اضافه کرد: با توجه به اهمیت و جایگاه والای میراث فرهنگی در شکل‌دهی به هویت ملی و نقش آن در ایجاد وحدت ملی و مذهبی و نیز با توجه به خطرات و آسیب‌های بسیاری مانند تخریب، سرقت، پاسداری و معرفی میراث فرهنگی و تلاش برای توسعه و تقویت صنایع دستی و گردشگری را از انتظارات میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری از انجمن‌ها دانست.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار