استارت دوباره نوسازی تاکسی‌ها

نوسازی تاکسی‌های فرسوده شهر مشهد که از سال گذشته بحث اعطای وامش کلید خورد، در میانه راه به دلایلی چون تغییر در نرخ سود بانکی و همچنین بحث نداشتن ضامن از‌سوی تاکسی‌ران‌ها، با تعلیق همراه شد و بسیاری از متقاضیان باوجود تشکیل پرونده ‌در بانک و درخواست نوسازی، به دریافت تسهیلات بانکی موفق نشده بودند.
کد خبر: ۶۶۱۶۲
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۹ 25 July 2015
ماجرای نوسازی تاکسی‌های فرسوده از آنجا شروع شد که تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای بین ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و سوخت کشور، بانک صادرات و شرکت ایران‌خودرو منعقد شد تا به دارندگان تاکسی‌های فرسوده، تسهیلات نوسازی ارائه شود؛ به‌طوری‌که متقاضیان نوسازی با اسقاط‌کردن تاکسی خود، مبلغ پنج‌‌میلیون تومان از‌سوی دولت و ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل سوخت دریافت کرده و گواهی آن را به شرکت سازنده ارائه می‌دهند، در مقابل نیز بانک صادرات متعهد است تسهیلاتی را در‌اختیار تاکسی‌رانان قرار ‌دهد.

البته مانند هر وامی که قرار است گرفته شود، این تسهیلات بانکی در قبال وثیقه ‌یا ضامن معتبر است که همین موضوع روند نوسازی تاکسی‌ها را با کندی همراه کرده است؛ چرا‌که عده‌ای از تاکسی‌رانان ضامن معتبر ندارند و به همین علت شهرداری مشهد برای تسریع در نوسازی تاکسی‌های فرسوده حتی حاضر شده خود، ‌ضامن تاکسی‌ران‌هایی شود که ضامن و وثیقه ندارند‌ که متاسفانه بانک عامل با این موضوع موافقت نکرده بود و داستان نوسازی به حرکت لاک‌پشتی خود ادامه می‌داد و با این وضعیت تکلیف نوسازی چهارهزار تاکسی فرسوده در ‌هاله‌ای از ابهام قرار داشت.

با این‌حال روز گذشته مدیرعامل سازمان مدیریت بر عملکرد و نظارت بر تاکسی‌رانی مشهد از آغاز دور جدید ارائه تسهیلات بانکی و امضای تفاهم‌نامه با بانک صادرات خبر داد.

علی‌اصغر نیشابوری با اذعان به اینکه با پرداخت تسهیلات جدید، چیزی در حدود ‌٥٠درصد تاکسی‌های فرسوده شهر نوسازی می‌شوند، اظهار کرد: با اعطای ٧٥٠ تسهیلات بانکی بیست‌میلیون‌تومانی در‌مجموع ٢٥٠٠ دستگاه تاکسی در شهر مشهد نوسازی خواهد شد.

تسهیلات ١٥درصدی به متقاضیان

وی در توضیح تفاهم‌نامه با بانک صادرات اذعان کرد: ‌٧٥٠ فقره تسهیلات بیست‌میلیون‌تومانی به متقاضیان پرداخت خواهد شد؛ البته سود بانکی این تسهیلات ١٥‌درصد است و با توجه به اینکه سود بانکی افزایش یافته است، ما به‌التفاوت آن تا ٢١‌درصد را قرار است شهرداری به بانک پرداخت کند.

نیشابوری ‌با بیان اینکه بعد از امضای تفاهم‌نامه امیدواریم نهایتا ظرف یک ماه و حتی زودتر از موعد تسهیلات پرداخت و به شرکت سازنده داده شود، ادامه داد: در تفاهم‌نامه فی‌ما‌بین شهرداری و بانک صادرات، بحث ضمانت بانکی نیز مطرح شد که کسانی که امکان معرفی ضامن نداشته باشند، با ضمانت شهرداری به آنان تسهیلات پرداخت خواهد شد.

شهرداری؛ ضامن تاکسی‌رانان

مدیرعامل سازمان تاکسی‌رانی مشهد متذکر شد: شهرداری وثیقه ملکی را برای ضمانت نزد بانک گذاشته است و پس از اینکه تسهیلات واریز شد، سند خودرو صادر ‌و تحویل سازمان می‌شود که پس از آن ما سند خودرو را به رهن بانک گذاشته و درنهایت وثیقه ملکی شهرداری آزاد خواهد شد.

نیشابوری با اشاره به اینکه منابع سپرده شهرداری در‌حال‌حاضر فقط جواب‌گوی اعطای ٧٥٠ فقره تسهیلات بانکی است، درخصوص ضمانت شهرداری گفت: درصد بالایی از متقاضیان نوسازی تاکسی نتوانسته‌اند ضامن پیدا کنند و قرار شده است از ضمانت شهرداری در این زمینه استفاده کنند.

این مقام مسئول همچنین در ادامه بیان کرد: تاکنون حدود ١٧٥٠ تاکسی فرسوده در مشهد نوسازی شده است که با نوسازی ٧٥٠ تاکسی این تعداد به دو‌هزاروپانصد تاکسی می‌رسد. به عبارت دیگر با تسهیلات اعطایی تعداد تاکسی‌های نوسازی‌شده به ٥٠‌درصد از تاکسی‌های شهر می‌رسد.

‌گفتنی است میانگین عمر تاکسی‌های مشهد تا قبل از نوسازی ٧.٩‌سال بود که با نوسازی هزار‌و‌٣٥٠ تاکسی در‌حال‌حاضر این عدد به ٧.٥سال رسیده است و با‌وجود روند کندی که نوسازی ناوگان تاکسی‌رانی طی می‌کند، هرچقدر تاکسی نوسازی شود، خودروهای فرسوده دوباره به آن افزوده خواهد شد و همچنان دود تاکسی‌های فرسوده به چشم شهروندان و زائران می‌رود.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار