ریزش پربرکت باران بر زمین های تشنه اردبیل

ریزش حجم سنگین قطره های باران در اولین روزهای واپسین ماه تابستان زمین های تشنه استان اردبیل را طراوت و ساکنان به ویژه روستاییان سخت کوش این دیار را امیدی دوباره بخشیده است.
کد خبر: ۸۳۰۶۵
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۶ 25 August 2015
به گزارش ایرنا ، حاکمیت هوای کم و بیش پایدار همراه با رخنه جریان های کم فشار حرارتی به اردبیل از حدود 40 روز قبل تابستان استثنایی و کم سابقه با هوای بسیار داغ را برای این منطقه رقم زده و ساکنان این شهرستان سردسیر را همانند مردم ساکن در بسیاری از نقاط کشورمان از کمبود آب دلواپس کرده بود.
کمبود بارش های آسمانی در حالی بر اردبیل و قسمت وسیعی از این استان حاکم شده بود که هوای گرم در مرداد ماه امسال در برخی شهرستان های منطقه رکورد زد و برای اولین بار در 40 سال گذشته یعنی از زمانی که دماها در منطقه ثبت می شوند دمای بیشینه مطلق در ایستگاه مرکزی اردبیل به 40 و چهار دهم درجه سانتی گراد بالای صفر رسید.
ولی ناسازگاری طبیعت و وجود ناهنجاری در پارامترهای هواشناسی استان اردبیل دیری نپایید و دعای مردم مومن منطقه به درگاه خداوند منان برای دریافت بارش های موثر و بازگشت شرایط جوی به حال معمول مستجاب شد و پرارتفاع جنب حاره ای با عقب نشینی به عرض های پایین شرایط را برای نفوذ ناوه ها و سامانه های کم ارتفاع از عرض های شمالی فراهم کرد.
از اوایل هفته جاری در واپسین روزهای گرم ترین ماه سال گذر یک سامانه کم ارتفاع از عرض های میانی دریای خزر سبب افزایش ابر و بارش باران همراه با کاهش دمای هوا در نقاطی از استان اردبیل شد.
در ادامه تغییرها در الگوی نقشه ها از عصر دیروز نفوذ یک سامانه کم ارتفاع که رطوبت خود را از دریاهای سیاه و خزر به دست آورده و پس از برخورد با جریان های گرم در عرض های پایین به یک جبهه هوای سرد و بسیار قدرتمند تبدیل شده ابتدا در جلگه گرمسیر مغان در شمال استان اردبیل سبب ریزش باران همراه با رگبار و رعد و برق شد.
اثرهای این جبهه هوای سرد در قسمت مرکزی این استان و از جمله شهرستان اردبیل از اولین ساعات سحرگاه امروز (سه شنبه) به شکل بارش باران و کاهش محسوس دمای هوا پدیدار شده است.
در اولین ساعات سحرگاه امروز (سه شنبه) ساکنان اردبیل با صدای وقوع چند رعد و برق پی درپی از خواب بیدار شدند و ریزش باران که برای حدود 10 دقیقه سیل آسا و سنگین بود حجم زیادی از آب را بر زمین های تشنه منطقه فرود آورد.
آسمان ابری و بارش باران با شدت و ضعف متناوب در اردبیل همچنان ادامه یافت و عصر امروز دوباره وقوع چند رعد و برق بر شدت آن افزود به گونه ای که در برخی از گذرگاه های نقاط کم ارتفاع و پست این شهر سبب وقوع آبگرفتگی های جزیی شد.
با رخنه مرکز جبهه سرد به منطقه رفته رفته بر شدت بارش ها و نیز هوای سرد همراه آن افزوده می شود به گونه ای که چنین هوایی باعث شگفتی مسافران و ساکنان غیربومی اردبیل به ویژه افرادی که از نقاط گرمسیر کشورمان به این دیار آمده اند شده است.
در عصر سه شنبه آسمان اردبیل تمام ابری و وزش باد با بیشینه سرعت 35 کیلومتر در ساعت از جانب شمال شرق هوا را به شکل نسبی سرد کرده به گونه ای که دما در ایستگاه مرکزی اردبیل به 10 و در شهر سیاحتی سرعین به عنوان سردترین شهر کنونی این استان به هشت درجه بالای صفر کاهش یافته است.
انتظار می رود این جبهه هوای سرد تا اوایل هفته آینده در استان اردبیل فعال باشد و اثرهای آن در بعضی ساعات به شکل ریزش سنگین باران همراه با رعد و برق و در مواقعی از ساعات روز و شب نیز به شکل باران ریزه پدیدار شوند.
هوا نیز در هشت روز پیش رو در اردبیل و سایر نقاط این استان همچنان سرد خواهد بود و انتظار می رود جمع زیادی از ساکنان نقاط سردسیر این استان به استفاده از لوازم گرمایشی وادار شوند.
اردبیل به خاطر موقعیت جغرافیایی از شرایط هوایی بسیار متغیر و در بیشتر روزهای فصول گرم سال از هوای خنک برخوردار است که همین ویژگی سبب می شود سالانه چند میلیون مسافر از نقاط دور و نزدیک کشورمان به این منطقه روانه شوند.
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار