رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی

ضرورت ارتباط علم با صنعت

به گزارش تابناک تبریز، محمدعلی حسین پورفیضی ظهر رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی در کنفرانس خبری با خبرنگاران با بیان اینکه در سال ۹۲ پارک علم و فناوری استان در بین ۳۲ پارک فعال کشور رتبه اول را کسب کرده است، افزود: ۷۹ موسسه در حال حاضر در پارک علم و فناوری استان مستقر بوده و ۱۰ موسسه نیز در حال عقد قرار داد هستند.
کد خبر: ۸۳۱۴۹
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰ 26 August 2015

وی گفت: از سال ۸۲ که این پارک در استان تاسیس شده تاکنون بیش از ۲۷۸ شرکت فناور توسط پارک علم و فناوری استان حمایت شده است.

وی تعداد اختراعات ثبت شده این پارک را ۱۵۴ مورد عنوان کرد و گفت: زمینه های تخصصی فعالیت پارک شامل فناوری اطلاعات و ارتباطات، برق و الکترونیک، مکانیک و مکاترونیک، شیمی و صنایع پلیمری، مواد، عمران، خدمات فنی و مهندسی، فناوری های نرم و بیوتکنولوژی و کشاورزی است.

پورفیضی با اشاره به اینکه ۳۰ میلیارد ریال میزان حمایت های پارک از شرکت ها و موسسات بوده است، ادامه داد: مجموع گردش مالی کل موسسات از بدو تاسیس تاکنو بالای ۶۶۰ میلیارد ریال بوده است.

وی با تاکید بر اینکه ۶۴ مورد تفاهم نامه همکاری با سایر سازمان ها و دستگاه های اجرایی منعقد شده است، ادامه داد: ارزش ریالی قراردادهای منعقد شده ۳۷ میلیارد ریال بوده و میزان اشتغال زایی نیز ۳ هزار و ۱۶۵ نفر است.

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه پارک های علم و فناوری حامی طرح های موسسات و شرکت ها هستند، ابراز داشت: ما در ابتدا در پارک علم و فناوری به دنبال تولید محدود بودیم که هم اکنون به سمت تولید انبوه و صادرات خدمات و کالاها به کشورهای دیگر هستیم.

پورفیضی با بیان اینکه مهندسی معکوس در پارک علم و فناوری جایی ندارد، ابراز داشت: معاونت علم و فناوری نهاد ریاست جمهوری نیز به پارک های استان های مختلف و به خصوص آذربایجان شرقی نگاه ویژه ای دارد و در اینجا سعی بر این است که طرح و ایده های اولیه به کالا و خدمات تبدیل شود.

وی با تاکید بر اینکه پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی جزو چهار کارگزار موفق و برتر در کشور است، ادامه داد: از بدو تاسیس تاکنون ۶۵ شرکت دانش بنیان توسط پارک علم و فناوری استان تایید نهایی شده است و ۱۰ شرکت نیز در دست بررسی است.

معاون پشتيبانی پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی نیز در ادامه این نشست خبری با تاکید بر ضرورت ارتباط علم با صنعت و تجاری سازی ایده ها و طرح ها گفت: پارک‌های علم و فناوری رابط صنعت با دانشگاه‌ها هستند.

محمد رضوانی با بیان اینکه ارتباط صنعت با دانشگاه و برعکس از سال ۱۳۶۱ مورد توجه قرار گرفته است، افزود: دفاتر ارتباط با صنعت در دانشگاه ها و همچنین دفاتر ارتباط با دانشگاه ها در صنایع نیز نتوانستند به خوبی این وظیفه مهم ایجاد ارتباط علم با صنعت را انجام دهند که برای همین پارک علم و فناوری که وظیفه اصلی آن ایجاد ارتباط دانشگاه با صنایع است، ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه حلقه های مفقوده ارتباط علم با صنعت توسط پارک علم و فناوری تکمیل می شود، ابراز داشت: در این پارک ها ایده به پدیده و محصول تبدیل می شود و باعث رشد و ارتقای صنایع و توسعه اقتصادی کشور می شود.

رضوانی پارک های علم و فناوری را رابط بین صنعت، دانشگاه و دولت دانست و گفت: این پارک ها حلقه تکمیلی این ارتباط هستند.

معاون پشتيبانی پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی میزان تخصیص اعتبارات در سال های ۹۲ و ۹۳ را بالای ۹۵ درصد اعلام کرد و افزود: این موضوع بیانگر نگاه ویژه دولت به شرکت های دانش بنیان و حوزه علم و فناوری است.

رضوانی بودجه عمرانی، خدماتی و حمایتی پارک علم و فناوری استان را در سال جاری ۴۵ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: مرکز رشد استان نیز زیر نظر پارک علم و فناوری در سال ۹۳ رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار