زیتون از دیر باز سمبل صلح بوده است

کد خبر: ۸۴۴۳۷۳
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۸ 01 May 2020

زیتون از دیر باز سمبل صلح بوده است

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری خبرآنلاین اظهار کرد: مطالعه متون قدیمی نشان می دهد که تمدن هایی که در آنها زیتون وجود داشته به آن افتخار می کرده اند و نشان و سمبل صلح بوده است

تابناک/ رحمت الله پریچهر در ادامه افزود:پزشکان عهد باستان به خواص غذایی و دارویــی زیتون آشنا بودند و روغن آن را برای انعطاب پذیری ماهیچه های ورزشکاران و لطافت پوست و درخشندگی مو و حفظ و زیبایی انسان ها تجویز می نمودند. 

این مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد:
در ادیان مختلف از زیتون به عنوان درخت مقدس و مبارک نام برده شده است به طوری که در قرآن کریم، خداوند سبحان در سوره های مبارکه تین به آن سوگند یاد کرده است و در نور، انعام، عبس و نحل از آن نام برده شده است. 

تنها نماینده رسمی ایران در شورای بین المللی زیتون تصریح کرد: رسول اکرم (ص) در حدیثی فرموده است: روغن زیتون غذای من و همه ی انبیاء است. 

پریچهر گفت : مبدا و مرکز زیتون را برخی از پژوهشگران ایران (منطقه زاگرس) و برخی نیز سوریه، فلسطین و آسیای صغیر می دانند که بعدها به یونان ، ایتالیا و اسپانیا راه یافته است. 

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی ابراز داشت: وجود درختان قدیمی در اسفند قدکرمان، لرستا، گرگان، رودبار، کرمانشاه، طارم و نقاط دیگر نشان دهنده پیشینه زیتون کاری در ایران می باشد. 

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه روغن و کنسرو مهم ترین فرآورده های زیتون به شمار می آیند، گفت: امروزه استفاده از آن به عنوان دارو، لوازم آرایشی و بهداشتی در صنایع چوب استفاده می شود. 

وی در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر میزان سطح زیرکشت آن در دنیا بالغ بر ۱۱ میلیون هکتار و بیش از ۱۷ میلیون تن محصول تولیدی می باشد. 

پریچهر گفت: به دلیل اهمیت روغن زیتون به عنوان یک غذا- دارو از سال ۱۳۷۲ طرح توسعه و اصلاح باغ های زیتون کشور به منظور تأمین بخشی از روغن خوراکی مورد نیاز، ایجاد اشتغال و استفاده از منابع آب و خاک و بهبود پایداری برای اقتصاد کشاورزی آغاز به کارکرد که با تلاش همه دست اندرکاران به ویژه باغداران پرتلاش و زحمت کش امروز سطح زیر کشت اقتصادی بالغ بر ٩٥ هکتار در ۲۶ استان و تولیدی درحدود ۱۵۰ هزار تن می باشد و برای استفاده از همکاری های بین المللی و بهره برداری از داشتن فنی روز دنیا، ایران به عضویت شورای بین المللی زیتون (I.O.C) پذیرفته شده و یکی از کشورهای عضو این نهاد بین المللی است.


این مقام مسئول در پایان تامید کرد: کشور ایران از لحاظ سطح زیرکشت شانزدهمین کشور و از لحاظ تولید زیتون بیستمین کشور بزرگ تولیدکننده این محصول در دنیا به حساب می‌آید.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار