لزوم تدوین دایرة‌المعارف جامع گیاهان دارویی

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل گفت: باید دایرة‌المعارف گیاهان دارویی در استان اردبیل تهیه و تدوین شود تا یک نقشه راه توسعه‌ بخش را نظاره‌گر باشیم.
کد خبر: ۹۵۰۱۰
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۵ 15 September 2015

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، محمد ضعیفی‌زاده صبح امروز در نشست تخصصی مسئولان و پژوهشگران با محوریت گیاهان دارویی اظهار کرد: راه‌اندازی مرکز تحقیقات گیاهان دارویی در این زمینه را تدارک دیدیم تا امر تحقیقات را از صفر تا 100 پروژه انجام داده و بتوانیم با تامین اعتبار 300 میلیون تومانی برای انجام تحقیقات کارآمد و عملیاتی در این حوزه نسبت به شناسایی و کشت و عمل‌آوری گونه‌های مختلف اقدام کنیم.

وی افزود: اگر بتوانیم دایرة‌المعارف گیاهان دارویی با خواص مختلف آنها تهیه و تدوین کنیم به راحتی می‌توانیم بخشی از ضعف‌ها و نارسایی‌ها را در این حوزه که در گذشته حاکم بر این حوزه بوده است برطرف کرده و برای اولین بار به متولیان و تولیدکنندگان این حوزه مسیر راه را نشان داده و نسبت به تدوین این راه اقدامات و هدف‌گذاری‌هایمان را انجام دهیم.

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل به ظرفیت بی‌نظیر استان اردبیل و موهبت الهی در تنوع کشت و رویش گیاهان دارویی اشاره کرد و یادآور شد: اگر در قرآن کریم نیز خداوند متعال بر محصولاتی همچون زیتون قسم خورده است به خاطر جایگاه معنوی این محصولات در کنار مفید به فایده بودن برای رشد بدن و استفاده طبیعی افراد جامعه است که قطعا اگر به این کلام گوهربار الهی با ژرفا و دقت بیشتری نظر کنیم متوجه می‌شویم که زیتون و میوه‌های دیگر از چه خاصیتی برخوردار هستند که در قرآن نامی از آنها به میان آمده است.

ضعیفی‌زاده بیان کرد: در ساختار دانشگاه آزاد با توجه به گرایش و علاقمندی جوانان و دانشجویان به این حوزه سعی‌مان بر این است تا فضای توسعه و تقویت گیاهان دارویی و ترویج طب سنتی را بر همین اساس از حالت سردرگمی بیرون آورده و به آن جهت و هدفی مشخص دهیم که در این باب برخی از محققان و پژوهشگران نیز کارهای خوبی را آغاز کرده‌اند که انتظار می‌رود این حرکت‌ها بیشتر از این مورد حمایت قرار گیرد.

این مسئول ادامه داد: در برخی از موارد ما ماه‌ها منتظر صدور مجوز از تهران هستیم که امیدواریم در این باب بروکراسی‌های زاید اداری حذف شده و امکان بهره‌برداری بیشتر از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بخش گیاهان دارویی فراهم آید.

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل قطب بودن استان اردبیل را در تنوع رویش‌های گیاهان دارویی به شکل طبیعی و خودرو بیان کرد و گفت: با راه‌اندازی مرکز تحقیقات گیاهان دارویی در دانشگاه آزاد و تزریق اعتبارات و منابع مختلف در این زمینه می‌توانیم حرکت تاثیرگذاری را در این حوزه با محوریت همراهی و همکاری دانشگاه‌های سطح استان انجام دهیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار