آيت الله غرويان :

نظرات مصباح با راي اکثريت سازگاري ندارد

کد خبر: ۹۵۴۵۶
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۱ 16 September 2015
تابناک بوشهر: اعضاي جامعتين هم در تعريف اصولگرايي بايکديگر اختلاف نظر دارند. آيت الله محسن غرويان،عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم در گفتگو با آريا،گفت:تشکيل شوراي فقاهتي اشکالي ندارد اما شبيه اين شورا و نظير آن جامعه مدرسين و جامعه روحانيت مبارز هستند که هرکدام در بينشان مجتهدين و علمايي زيادي حضور دارد لذا مهم اين است که مبناي فقهي مشترکي بين عظام و علما وجود داشته باشد تا بتوانند براساس نظر ولايت فقيه ، مشروعيت راي مردم و مردمسالاري ديني را تبيين کنند و حق الناس را همچون حق الله واجب بدانند.شوراي فقاهتي بايد بتواند اين مسائل را حل کند تا گروههاي مختلف اصولگرا به وحدت برسند .

وي ادامه داد:به نظر مي رسد علماي ما در مبناي فقهي و مشروعيت و مقبوليت نظام با يکديگر اختلاف نظر دارند لذا تا وقتي اين اختلافات باشد وحدت اينها نه تنها آسان نيست بلکه ناممکن هم مي شود.

غرويان درباره محوريت آيت الله مصباح يزدي در شوراي فقاهتي ،اظهار داشت:آيت الله مصباح يزدي هم به عنوان يک عالم ديني نظرياتي دارند و مباحثي را مطرح کرده اند به نظر بنده مبناي فقهي و ديني ايشان خيلي با مردمسالاري ديني و حق الناس بودن راي مردم و مشروعيت راي اکثريت سازکاري ندارد .اينها سوالاتي است که بايد تبيين علمي شوند.

وي تاکيد کرد:به نظر بنده تعريف اصولگرايي مبهم است و خود اعضاي جامعتين هم در تعريف اصولگرايي بايکديگر اختلاف نظر دارند به عنوان مثال آيت الله هاشمي يک اصولگراست اما براي خودشان يک مبناي قراني و فقهي خاصي دارد که فوق ديدگاه جامعتين است ايشان تمام مباني سياسي خودش را از آيات قران استخراج کرده اند و فوق جامعتين عمل مي کنند لذا افرادي که ممکن است مورد قبول جامعتين نباشند را قبول دارند و با ادله قراني نظر خودشان را اثبات مي کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار