هیئت های عزاداری به فکر تجمل گرایی هستند

شهردار شیراز گفت: برگزاری اجلاسیه پیرغلامان حسینی سبب از بین رفتن بدعت‌های ایجاد شده در عزاداری‌ها شده و سنت‌های اصیل عزاداری استان فارس و شهر شیراز را احیا می‌کند.
کد خبر: ۹۷۲۰۳
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۳ 19 September 2015
تابناک فارس به نقل از تسنیم: علیرضا پاک‌فطرت گفت:به تشریح آثار برگزاری اجلاسیه پیرغلامان حسینی در سومین حرم اهل بیت (ع) پرداخت و اظهار داشت: هیئت‌های مذهبی و عزاداری در استان فارس و در شیراز در بین شهرهای کشور از بیشترین قدمت برخودار است و این استان بیشترین تعداد هیئت‌ها را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه از دیرباز سبک‌های مختلف سینه‌زنی ‌در شیراز وجود دارد افزود: متاسفانه در دو دهه گذشته در اجرای این سبک‌های آیینی و سنتی عزاداری در شیراز بدعت‌هایی ایجاد شده است.

شهردار شیراز با اشاره به برخی بدعت‌های به وجود آمده در عزاداری‌های این شهر خاطرنشان کرد: هیئت‌های عزاداری به جای اینکه به برگزاری مراسم سنگین و وحدت روی آورند به تجملات روی آرودند و در عزداری‌ها و برپایی مراسم بیشتر به سمت تهیه کردن و افزایش تعداد عَلَم، کُتَل و طَبَق‌ها در هیئت رفته‌اند.

پاک‌فطرت با بیان اینکه برخی موارد از جمله چشم و هم‌چشمی، صفا و صمیمیت عزاداری‌ها را کمرنگ کرده و تحت‌الشعاع قرار داده است تصریح کرد: به همین دلیل برگزاری سیزدهمین اجلاسیه پیرغلامان حسینی می‌تواند ما را به آن سنت‌های قدیمی و عزاداری‌های حماسی و اصیل خودمان بازگرداند.

وی با تاکید بر اینکه باید به برگزاری این اجلاسیه بین‌المللی که در مهرماه امسال همزمان در شیراز و لارستان برگزار می‌شود توجه ویژه داشت عنوان کرد: برگزاری این اجلاسیه نه‌تنها به احیای سنت‌های اصیل عزاداری در شیراز و استان فارس کمک می‌کند بلکه سبب معرفی سبک‌های اصیل عزاداری‌ شیراز به شرکت‌کنندگان در این اجلاسیه می‌شود.

شهردار شیراز با اشاره به اهمیت معرفی این سبک‌های آیینی به مردم و شرکت‌کنندگان در اجلاسیه در راستای معرفی فرهنگ شیراز، این شهر را شهری شناخته شده در سطح جهانی در بعد فرهنگی برای افرادی که دنبال فرهنگ، شعر و ادب هستند دانست و بیان کرد: معرفی شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) به کشورهای شرکت‌کننده با برگزاری اجلاسیه پیرغلامان حسینی محقق می‌شود.

پاک‌فطرت با بیان اینکه برگزاری این اجلاسیه کار بزرگی است و در این راستا شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز همکاری خوبی دارند اظهار داشت: شهرداری شیراز با حمایت گسترده خود در برگزاری این اجلاسیه مشارکت دارد و معاونت و سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز به منظور معرفی هر چه بهتر شیراز در تمام ابعاد بروشورهای فرهنگی و مذهبی را تهیه کرده است که در زمان برگزاری اجلاسیه به شرکت‌کنندگان اهدا می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار