وقتی سوراخ دعا گم می شود

نامه سرگشاده فرهنگی اردبیلی به رئیس مجلس درباره طرح "صیانت از عفاف و حجاب"

صادق فرهمند امین ، از فرهنگیان نام آشنای استان ، مدرس دانشگاه و مدیرمسئول نشریه "امین اردبیل" در نامه ای سرگشاده به رئیس مجلس ، برخی مصوبات کمیسیون مشترک قضایی و فرهنگی مجلس در مورد طرح "صیانت از عفاف و حجاب" را مورد نقد قرار داد و نسبت به تبعات آن هشدار دارد.
کد خبر: ۹۹۵۱۰
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۴ 23 September 2015

نامه سرگشاده فرهنگی اردبیلی به رئیس مجلس در باره طرح

صادق فرهمند امین ، از فرهنگیان نام آشنای استان ، مدرس دانشگاه و مدیرمسئول نشریه "امین اردبیل" در نامه ای سرگشاده به رئیس مجلس ، برخی مصوبات کمیسیون مشترک قضایی و فرهنگی مجلس در مورد طرح ((صیانت از عفاف و حجاب)) را مورد نقد قرار داد و نسبت به تبعات آن هشدار دارد. در این نامه آمده است:

نامۀ سرگشاده به جناب آقای دکتر لاریجانی 

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

سلام علیکم

همانطور که استحضار دارید مولانا در (( مثنوی معنوی )) دفتر چهارم به زیبایی داستانی را آورده که به سوراخ دعا گم کردن معروف است و خلاصۀ آن چنین است : شخصی به وقت استنجا می گفت اَللّهُمَ اَرِحنی رائحهَ الجَنّه به جای اَللهُمَّ اَجعَلنی مِن اَلمُتَطَهِرین ورد استنجا را به وقت استنشاق می گفت. عزیزی بشنید و این را طاقت نداشت

آن یکی در وقت استنجا بگفت

که مرا با بوی جنت دار جفت

گفت شخص خوب ورد آورده ای

لیک سوراخ دعا گم کرده ای

بعضی تصمیمات عقلای قوم در حوزه های متعدد به ویژه حوزۀ اجتماعی و فرهنگی شبیه به مثنوی مولانا و از مصادیق سوراخ دعا ، گم کردن است . تصویب دو ماده طرح ((صیانت از عفاف و حجاب)) در کمیسیون مشترک قضایی و فرهنگی مجلس که الحمدالله بوسیلۀ مجلس مسکوت گذاشته شد از این نوع مصادیق است که آدمی واقعاً از چنین تصمیماتی شاخ در می آورد که چرا این چنین ساده ، سیمای زیبای دین مبین اسلام ، زشت جلوه داده می شود . و با چنین تصویب های زهر آگین ، فضا به نفع اسلام هراسی و برداشت مفهوم خشونت از دین رقم می خورد .

آیا چنین تصمیماتی صیانت از حریم عفاف و حجاب است و یا سوراخ دعا گم کردن است ؟! دو مادۀ طرح ((صیانت از عفاف و حجاب)) در کمیسیون مشترک قضایی و فرهنگی مجلس به تصویب رسیده است . با این حال مرکز پژوهش های مجلس در مطالعه ایی جامع ، کلیات طرح را رد کرد ، و از بروز برخی تبعات حقوق بشری برای ایران در مجامع جهانی سخن به میان آورده است .

در بخش دیگر از این مطالعه کارشناسی آمده است : در فضای کنونی منطقه خاورمیانه و با وجود عملکرد داعش، تصویب این طرح می تواند به نوعی ذهنیت افراط گری در جامعه را طرح و به اذهان متبادر نماید .

((طرح صیانت از حریم عفاف و حجاب)) 16 مهر 93 با هدف بازنگری در قوانین موجود در عرصۀ حجاب، صیانت اجرای قوانین و اصلاح و تقویت مجازات ها دربارۀ ممنوعیت ، نصب و به کارگیری تجهیزات ماهواره ، تهیه و اعلام وصول شد.

اما صد افسوس در روزهای اخیر با تصویب ماده یک و دو بی تدبیری و بیسوادی به نمایش گذاشته شد که در ذیل به مصادیق بخشی از آن اشاره می گردد : توضیح و درج در پرونده در صورت بدحجابی ، دورۀ آموزشی برای زنان با پوشش غیر شرعی ، جزای نقدی و پرداخت جریمه ، فقط بخشی از بندهایی است که در ((طرح صیانت از حریم عفاف و حجاب)) درج شده است .

(( بر اساس ماده یک طرح چنانچه راننده یا سرنشینان وسایل نقلیه اقدام به کشف حجاب ، روزه خواری ، مزاحمت برای نوامیس یا حرکات غیر متعارف کنند ، افسران کادر یا پیمانی موظف به جریمه صد هزارتومان و در صورت تکرار ، منظور کردن 10 نمره منفی و توقیف 72 ساعته خودرواند )) فکر می کنید در شرایط امروز جامعه این روش ها جواب می دهد و یا دنیا را به ما می خنداند ؟!

اگر خانم ها حجابشان را رعایت نکنند ، هم درج در پرونده لحاظ خواهد شد و هم کسر از حقوق ، درباره ماهواره هم جریمه هشت میلیون تومان در نظر گرفته شده ، هم اینکه مدیر ساختمان ملزم به ارائه گزارش استفاده کنندگان از ماهواره به پلیس و در صورت عدم گزارش در مراتب بعدی ، دستگیری مدیر ساختمان و ... ، به راستی این بندها را چگونه ارزیابی می کنید ؟! فکر می کنید واکنش مردم به اجرای این طرح چه خواهد بود و چه تبعاتی خواهد داشت؟ و تا چه اندازه این چنین تصمیمات مشمئز کننده ـ اگر به فرض آنکه در مجلس هم مسکوت گذاشته شود ـ دل هر انسان دلسوزی را به درد می آورد آیا اینگونه تصمیمات غیر عقلانی ظلم به عفاف و حجاب نیست ؟!

اسلام و قرآن سرشار از محبت ، عاطفه و عشق ورزی به انسان هاست رسول اکرم ( ص ) اوج مهربانی و دلسوزی را به انسان ها به نمایش گذاشته است و علی ( ع ) آن امام همام در برخورد با انسان ، لحظات ماندگاری را به بشریت ، در تمام اعصار و زمان ها هدیه می کند و ما چرا این چنین به خود اجازه می دهیم به جای بهره مندی از راهکارهایی همراه با اشاعۀ درک زیباییهای مربوط به لذت زندگی در سایه حجاب و عفاف و دست زدن به انتخابی آگاهانه چنین کام انسان ها را تلخ می کنیم ؟

کاش چنین افرادی یک ذره از رهبر فرزانه و حکیم مان می آموختند که چگونه در فضای عقلانیت و زیبایی علم به معرفی زیباییهای دین مبین اسلام می پردازند . امروز نظام سلطه به وسیله داعش به حد کافی در تخریب بنیان های اسلامی در تلاش است ، نکنیم این کارها را ...

ابزار دین مبین اسلام قلم ، علم ، اندیشه با هدف انتخابی آگاهانه و با استفاده از روش های انسانی و فرهنگی است . حضرتعالی که دارای ذهنی متعالی و شخصیتی فاخر هستید اجازه ندهید در این فضای زیبای دین به صورت انسانیت خاک پاشیده شود .


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
آشنا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
سلام تابناک عزیز -درو بر آقای فرهمند واقعن گل گفتی در عصر ارتباطات ماهواره ممنوع شده اگه به خاطر بی حجابی و فیلم های بد ممنوع می کنید به خدا بچه های دبستان هم گوشی وتبلت دارند وهزار تا فیلم وعکس در دسترسشون قرار می گیره.این مصوبه مجلس فقط اسلام هراسی را افزایش میده .یک زمانی ویدیو هم قدغن بود ولای پتو این طرف وآن طرف می رفت چی شد .خونه خودمه ماهواره نگا میکنم به کسی ربطی داره مگه آقای نماینده خودش ماهواره نداره برین بررسی کنین البته سرزده.
یه خانم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۹
نمیدونم از رواج بی حجابی چی به آقایون می رسه که این طور براش بال بال بال میزنن
ما ادامه دهنده خون شهدا هستیم نه شاعر وناقد
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار