در راستای طرح انضباط شهری در منطقه 12 و تخریب خانه های مجردی محله عودلاجان یک خانه ارزشمند قاجاری تخریب شد.
کد خبر: ۱۰۳۰۹۸
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۶ 29 September 2015
این بنا در محله عودلاجان؛ خیابان ناصر خسرو، کوچه خدابنده لو، گذر اعلمی و در یک کوچه ای که همگی دارای خانه های اعیانی و ارزشمند و ثبت نشده در فهرست آثار ملی کشور است، قرار گرفته بود. 
عکس های هوایی نشان دهنده ارزشمند بودن این بناست، چند ماه پیش این بنای قاجاری دچار حریق شد و شهرداری تهران نیز چندی پیش این خانه را شبانه و با لودر و به بهانه ایمن نبودن تخریب کرد. 
شهرداری تهران دلیل تخریب این بنا را ناپایدار بودن آن اعلام کرده اما مشاهدات این مجموعه نشانی از ناپایداربودن و در خطر افتادن جان مردم محلی را نشان نمی داد و گویا سناریو ناپایدار بودن بناها در شهرداری پایانی ندارد.
تخریب این خانه آن هم به صورت شبانه در حالی رخ داده که از میراث فرهنگی هیچ استعلامی صورت نگرفته و کل 150 هکتار محله عودلاجان در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
شنیده ها حاکی از این است که این بنا یکی از 64 خانه مجردی بود که با عنوان ناپایدار بودن تخریب شد و قرار است شهرداری تهران برای تخریب مابقی خانه ها حکم دادستانی را بگیرد و عدد تخریب خانه ها، بیش از 64 خانه است.
در سال های اخیر نیز قالب خانه های محله ناصرخسرو به دلیل بذر اعتیادی که در سال 84 در عودلاجان کاشتند، به منطقه معتادان تبدیل شده است.
براساس این گزارش، طرح انضباط شهری چند ماهی است در راستای نظم بخشیدن و احیای هویت بافت تاریخی تهران توسط شهرداری تهران آغاز شده، در این طرح قرار است منطقه 12 به پهنه جنوبی تهران( Down Town ) و مرکز گردشگری در پایتخت تبدیل شود. 
این طرح به مسایلی همچون ترافیک و نظم ترافیکی، برخود با معتادان، ساماندهی پانسیون ها و .. در بافت تاریخی نیز می پردازد.
شاید طرح انضباط شهری در ابتدا یک اقدام مثبت از سوی شهرداری تهران تلقی شود اما در جلسه قرارگاه انضباط اجتماعی که 23 خرداد سال جاری برگزار شد، یکی از سرداران عضو این قرارگاه درخواست تخریب 64 خانه منطقه 12 را در قالب خانه مجردی مطرح می کند. 
تخریب 64 خانه مجردی بخش دیگری در این طرح را نشان داد و همه اذهان عمومی را به یاد خاطره تخریب 6 هکتار از بافت تاریخی محله عودلاجان در سال 84 انداخت.
سال 84 سردار محمدباقر قالیباف در مسند ریاست ناجا با همکاری محمود احمدی نژاد شهردار سابق تهران و بنیاد تعاون ناجا، بخش عمده ای از یکی محلات را بدون هماهنگی میراث فرهنگی و به بهانه منقل خانه و خانه مجردی تخریب کرد و بسیاری از یادگارهای با ارزش میراث ملی و معماری کشور را با برخورد امنیتی و ضربتی تخریب کردند.
حال این سناریو در قالب خانه مجردی دوباره مطرح شده است. 
بر اساس این گزارش، سال های گذشته نیز شهرداری منطقه 12 دیوارهای خانه ظهیرالاسلام را نیز به همین بهانه برداشت (تخریب کرد) و باعث شدت گرفتن تخریب این خانه شدند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار