مدیرکل انجمن دیابت و بیماریهای غیرواگیر استان مازندران گفت: افراد بعلت ناآگاهی، دچار عوارضِ تلخِ دیابت می شوند که عارضه هایی همچون؛ نابینایی، نارسایی کلیه، قطع عضو، مشکلات جنسی، جسمی و اجتماعی را در پیش دارد
کد خبر: ۱۰۳۱۵۱۱
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۶ 01 March 2022

به گزارش تابناک مازندران؛ حجت الاسلام بهروز منصورکوهی در اولین نشست خبری خود با اصحاب رسانه که در شهرستان نکا برگزار شد اظهار کرد‍: بنده ۱۰ سال در انجمن دیابت دامغان فعالیت داشتم و در سال ۱۴۰۰ با همکاری دوستان، انجمن دیابت و بیماری های غیرواگیر استان مازندران را به مرکزیت شهرستان نکا تأسیس نمودم.

سخنان مدیر کل انجمن دیابت نکا

وی گفت: بنده غیر از تحصیلات حوزوی، دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاهی نیز می باشم و ۲۳ عنوان کتاب در زمینه های مختلف تألیف نمودم.

مدیرکل انجمن دیابت و بیماریهای غیرواگیر مازندران فعالیت اصلی این انجمن را در گامِ اول آموزش با شعارِ آموزش، اساس درمان است و تا آموزش صورت نگیرد از درمان خبری نیست، برشمرد و گام دیگر را، بیماریهای غیرواگیر دانست.

حجت الاسلام منصورکوهی تصریح کرد: بیماریهای غیرواگیر شامل سکته، بیماریهای مزمن کلیوی، پوکی استخوان، پارکینسون، آب مروارید و ... می باشد و معتقدیم که این بیماریها، بیماریهای سَبْکِ زندگی شناخته میشوند و افراد با تغییر سَبْکِ زندگی خود می توانند این بیماری را براحتی کنترل نمایند.

وی گفت: با توجه به اینکه؛ مجموعه ی ما برخلاف انجمن های دیگر روی آموزش پایه گذاری شده است، در گام اول به بیماری دیابت ورود پیدا کردیم تا با آموزش بتوانیم این بیماری را کنترل نمائیم، و معتقدیم، افراد بعلت ناآگاهی، دچار عوارضِ تلخِ دیابت می شوند که عارضه هایی همچون نابینایی، نارسایی کلیه، قطع عضو، مشکلات جنسی، جسمی و اجتماعی را در پیش دارد.

سخنان مدیر کل انجمن دیابت نکا+گزارش تصویری
سخنان مدیر کل انجمن دیابت نکا+گزارش تصویری

مدیرکل انجمن دیابت و بیماریهای غیرواگیر مازندران تشریح کرد: متاسفانه درحال حاضر، دیابت درحال تبدیل از یک معضل بهداشتی به بیماری اجتماعی است و اگر این بیماری از ریشه درمان شود از عوارض اجتماعی آن جلوگیری می شود.

وی انواع دیابت را ۳نوع؛ دیابت نوع۱ ، دیابت نوع۲ و دیابت حاملگی برشمرد و گفت: دیابت، یک نوعی اختلال است که در سیستم عصبی بوجود می آید که یا لوزالمعده بطور کامل از کار می افتد و هیچ فعالیتی انجام نمی دهد یا کم کار میکند.

حجت الاسلام منصورکوهی تصریح کرد: کار لوزالمعده ترشح انسولین است و چون در افراد دیابتی لوزالمعده نمی تواند انسولین ترشح کند بیمار مجبور است که خود انسولین تزریق کند که درمان دیابت نوع۱ به سختی انجام میگیرد.

وی گفت: در دیابت نوع۲ لوزالمعده کم کار میکند، اما تنبل است، لذا در این نوع دیابت با تغذیه ی سالم و تحرک می توان مشکل را حل کرد، یعنی لوزالمعده را ریکاوری کرد تا دوباره فعالیتش را آغاز نماید.

مدیرکل انجمن دیابت و بیماریهای غیرواگیر مازندران بیان کرد: متاسفانه در دیابت نوع۲ اگر بیماران تحرک و تغذیه سالم نداشته باشند، تبدیل به انسولین می شود که به غیر از خوردن قرص، باید انسولین نیز تزریق نمایند.

وی درباره ی دستگاههای قند موجود در بازار گفت: این دستگاهها برای اشخاص دیابتی که با آزمایشات متوجه بیماری خود شده اند، جهت کنترل دیابت است و برای افراد معمولی جهت کنترل دیابت کاربردی نیست.

حجت الاسلام منصورکوهی خاطرنشان کرد: طریقه ی تشخیص این بیماری فقط براساس انجام آزمایشات است که بعد از آزمایش متوجه می شویم که فرد دیابت دارد یا نه، که برخی از پزشکان، از رقم ۱۰۰ به بالا را در نظر میگیرند و بر اساس ارقامِ آزمایش، قرص و انسولین تجویز می نمایند.

وی تشریح کرد: یک فرد در ارقامِ ۷۰ تا ۱۰۰ نرمال است اما اگر از ۱۰۰ بالاتر رود، مرحله ی پیش دیابت شروع می شود که علایمی هم دارد که بطور ۱۰۰٪ نیست و گاهی حتی با علائم هم نمی شود تشخیص داد.

مدیرکل انجمن دیابت و بیماریهای غیرواگیر مازندران افزود: ما از علائمی همچون؛ تکرر ادرار، خستگی، بهبود پیدا نکردن زخمها، گز گز یا سوزش دست، تشنگی، کاهش وزن و ... پی می‌بریم که شخص دیابت دارد، و او را برای انجام آزمایش به آزمایشگاه میفرستیم که در یک آزمایش ۶ ماهه کل سیستم بدن را بررسی می کنند، سپس مشخص می شود که این شخص دیابت دارد یا خیر.

وی تاکید کرد: دیابتی ها و اطرافیانشان به توصیه های فضای مجازی جهت استفاده از داروهای گیاهی توجه نکنند، زیرا فضای مجازی مطلق می نویسد، و آنها نمی دانند که داروی مورد نظر، چه تاثیری روی بیماری دیگر میگذارد، بطور مثال ممکن است بیمار دیابتی، فشار خون، استرس و غیره داشته باشد و دوستان به او داروی گزنه را تجویز نمایند درصورتیکه گزنه حال بیمارِ مبتلا به فشارخون و استرس را بدتر می‌کند.

حجت الاسلام منصورکوهی عنوان کرد: شیوه ی آموزشهای ما متفاوت و براساس طب سنتی، اسلامی و نوین است که در هر زمینه کارشناس جهت آموزش داریم که در هر سه روش، هدف ما بهبود بیمارِ دیابتی است.

وی با اشاره به انواع فعالیتهای انجمن، عنوان کرد: فقط در زمینه ی آموزش چند طرح داریم که یکی از طرح ها، طرح محله به محله است که همکاران ما با همکاری بخشداری ها، دهیاری ها و شوراها وارد روستاها می شوند و به افراد آموزشهای لازم را میدهند.

مدیرکل انجمن دیابت و بیماریهای غیرواگیر مازندران افزود در حال حاضر آموزش محله به محله ی شهر را آغاز نمودیم که برنامه ی قوی ما در نیمه ی دوم سال شروع میشود و فعلا از شهرداری شروع کردیم که در سال ۱۴۰۱ در اکثر ادارات آموزش را آغاز خواهیم کرد.

وی گفت: کار دیگر انجمن، شناسایی بیماران است و این مرحله راحتتر است، اما در شهر کمی سخت‌تر است که شبکه بهداشت و درمان شهرستان تا الان همکاری لازم را داشته است.

حجت الاسلام منصورکوهی افزود: در مرحله ی شناسایی، طرح اتوبوس را به شهرداری پیشنهاد دادیم و قرار است شهرداری ماشین در اختیار ما بگذارد و به همراه کارشناسان خود وارد محله ها شویم تا بیماران شناسایی شوند و کار آموزش را آغاز نمائیم.

وی فعالیت در آموزش و پرورش استان و شهرستانها را برنامه ی دیگر عنوان کرد که در زمان بازگشایی مدارس در نیمه ی دوم، حدود ۱۰ الی ۱۵ مدرسه رفتیم و آموزش های لازم را به دانش آموزان دادیم.

مدیرکل انجمن دیابت و بیماریهای غیرواگیر مازندران گفت: ما در سال ۱۴۰۱ چند برنامه داریم که یکی از آنها شرکت در برنامه خندوانه می باشد و بقیه کار ما، آموزش در فضای مجازی مثل اینستاگرام و ... است.

وی با بیان اینکه: متولی انجمن‌ها در کشور، وزارت کشور، در استانها، استانداری و در شهرستانها، فرمانداری است ابراز تأسف کرد که: برخی از انجمن‌ها راکد بوده و فعالیت نمی کنند، و از استانداری که متولی اصلی انجمن‌ها است خواست تا به این موضوع رسیدگی کند.

حجت الاسلام منصورکوهی با تأکید بر اینکه: انجمن ها بازوان دولت محسوب می شوند، گفت: انجمن بیماریهای غیرواگیر در این ۶_۷ ماهی که تأسیس شد، به مراتب فعالیتش بیشتر از انجمنهایی است که سالها تأسیس شده اند، چراکه با تلاش شبانه روزی همکاران، در حال مشغول فعالیت هستند.

وی عنوان کرد: سرانه ی ابتلا به دیابت در کشور ۱۱٪ و در استان مازندران نیز ۱۱٪ است، که باتوجه به عدم تحرک در بین دانش آموزان بخاطر تعطیلی مدارس در ایام کرونا، ۱۱٪ نیز رو به افزایش است.

مدیرکل انجمن دیابت و بیماریهای غیرواگیر مازندران با بیان اینکه: ما در مازندران، در شهرستانهای گلوگاه، بهشهر، بابل و ساری شعبه داریم، ابراز کرد: این انجمن شناخته شده است و کم کم دارد روی زبانها میافتد و افراد دیابتی تشکیل پرونده می دهند، اما هنوز هم بیماران دیابتی ای هستند که از وجود انجمن دیابت آگاه نیستند و یا نمی دانند که مبتلا به دیابت هستند لذا از خبرنگاران انتظار داریم صدای ما را جهت خدمت به گوش مردم برسانند.

وی با بیان اینکه: این مجموعه ی نوپا، هیأت امنایی است و باید روی پای خود بایستد و نیازمند کمک مالی است، چاپ کتاب را یکی از راههای کسب درآمد دانست که عواید آن به مجموعه ی دیابت بر میگردد، از نویسندگان و دارندگان پایان نامه جهت چاپ کتاب به مؤسسه ی انتشارت مهر حنظله دعوت نمود.

سخنان مدیر کل انجمن دیابت مازندران در نکا+گزارش تصویری
مدیرکل انجمن دیابت و بیماریهای غیرواگیر مازندران در پایان از خیرین خواست کمکهای مالی خود به انجمن دیابت و بیماریهای غیرواگیر را به شماره حساب ۵۸۵۹۸۳۷۰۰۹۴۸۵۴۲۲ بنام انجمن دیابت مازندران واریز نمایند.
سخنان مدیر کل انجمن دیابت مازندران در نکا+گزارش تصویری

خبر: الهام زارعی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار