روز گذشته بدنبال سلسله صداهای مهیبی که پس از زلزله چند سال گذشته سر پل ذهاب هر از گاهی از زیر زمین سرابله به گوش می رسد ،صدای مهیبی با دیگر سایه ترس را بر سر مردم این شهر گسترانید .
کد خبر: ۱۰۴۰۱۱۰
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۶ 18 April 2022

تابناک ایلام علی اصغر اسدی ::مردم ما خود بخود در میان انبوهی از بحران های رنگارنگ مالی و اجتماعی محاصره شده اند،بحران هایی که از هر از گاه رمق از زندگیشان گرفته و روح و روانشان را آزرده است.

در چنین شرایطی همه ما بعنوان اجزایی از این پیکره بزرگ انسانی وظیفه داریم در مسیر آرامش بخشی و کاهش دغدغه های روحی و روانی مردم قدم برداریم

درست است پاره ای مسایل وجود دارد اگر گفته نشوند ،اکر پیگیری نشوند و برایشان چاره اندیشی نشود،از ظرفیت لازم برای تبدیل شدن به یک بحران برخوردار هستند ،اینها باید گفته شوند.

اما در شرایطی که کشور ،استان و شهرو‌روستا بدلیل برخی رویدادها آبستن بحران های گوناگون هستند و جرقه ای برای انفجار ،پاره کردن پوسته و بیرون ریختن بحران ها به کف جامعه  کفایت می کند ،باید مراقبت خود را افزایش داد.

به گونه ای رفتار نشود که به جای کنترل آتش ،بتزین روی آتش بریزیم ،به جای آرام سازی و تزریق آرامش به مردم ،به ابزار برهم زننده آرامش مردم مبدل شویم

حال تصور کنید شب و روز مردم ما شده است دغدغه و فشار روحی وروانی ،تمامی اقدامات و برنامه ها به شکلی روح و روان مردم را نشانه رفته است ،گرانی و تورم از یک سو امان از مردم بریده و بیکاری و سایر مسایل اجتماعی پدر مردم را در آورده است

مردم شب سر بر بالین می گذارند ،صبح برای خرید مایحتاج زندگیشان با قیمت های متفاوتی روبرو می شوند که برق از سرشان می پراند،توان تامین خواسته های فرزندانشان را ندارند و در بسیاری از خانواده ها جوانان تحصیلکرده بیکار وبال گردن پدر و مادر شده اند!

روزشان را با خبرهای ناامید کننده از نزاع های سیاسی ،بگو مگوها،دزدی و اختلاس ها و خودکشی و....آغاز و باید تا شب روانپریشی ناشی از آن را به زیر پتو برده و کابوس شب را همنشین آرامش خود کنند!

حالا هم که آسمان قهرش گرفته به جای گریستن به حال و روز این مردم ،اشک هایش را از  آنان دریغ کرده تا حداقل دلخوشی آنان ؛یعنی زراعت و دامپرویشان را به بن بست بکشاند !

اینها کم بحرانی برای مردم ما نیستند ،هر کدام از این بحران ها به تنهایی از ظرفیت لازم برای چنگ کشیدن به روح و روان مردم برخوردارند ،حال وسط این نزاع نابرابر ! برخی با خبرپراکنی و شایعه سازی قوز بالا قوز این روزهای مردم شده اند !

درست است که فضای مجازی ،این شهر بی درب و بارو بی تصدیق در خدمت شایعه سازان و تشویشگران حال مردم مبدل شده است و نمی شود برای بمباران روانی مردم از سوی خبرنگار خواندگان این روزهای سپهر خبررسانی کاری کرد ،اما می شود در وسط این بمباران بی امان روح و روان مردم، صاحبان واقعی خبررسانی، عهده دار عرصه شوند!نقش بیافرینند و آرام کنند!

می شود با نقش آفرینی صاحبان نقش ،قلم چرخانی در این میدان در تنش، سپری شد در مقابل هجمه های بی امانی که ناشیان فجازی بی هدف  بر روح و روان مردم شلیک می‌کنند !

آری !در میانه بحران های رنگارنگی که روان مردم را به صلابه کشانیده است ،نباید مکمل رفتارهای روانپریشانه جمعی شد که دیده شدن به هر قیمتی اوج مرامشان است!

صدای شایعه بلندتر از صدای زیر زمین سرابله

روز گذشته بدنبال سلسله صداهای مهیبی که پس از زلزله چند سال گذشته سر پل ذهاب هر از گاهی از زیر زمین سرابله به گوش می رسد ،صدای مهیبی بار دیگر ،سایه ترس را بر سر مردم این شهر گسترانید .

مردم حق دارند بترسند ،به هر حال زمین است ،با کسی شوخی ندارد ،گاه می لرزد و فرو می ریزد و در آنی بساط زندگی را جمع می کند ،گاه هم دهان می گشاید و می بلعد هر آنچه را که هست و آخر ماجرا !

پس کاری بس بزرگ است ،کاری از دست کسی بر نمی آید، درست مثل زلزله که تا می آید و می ریزد و می کشد، کسی یارای جلوگیری از آمدن یا لحظه آمدنش را نیست !

نه تنها فرماندار و استاندار ،بلکه تمام ایران با تمام امکان و ابزارش ،توان پیش بینی یا متوقف کردن صدای مهیب زیر زمین سرابله را ندارد !

سالهاست برای بافتن منشا این صداها، کارشناسان زمین شناسی ،زمین شهر را مورد بررسی قرار داده اند ،پس از ماهها نمونه برداری و مطالعه دقیق ،اعلام شد که منشا این صداها یک اتفاق زمین شناسی در اعماق زمین است که پس از زلزله سرپل ذهاب در زیر زمین سرابله فعال شده است .

با قاطیعت اعلام شد که زیر شهر سرابله رویداد خطرناکی به وقوع نمی پیوندد،جنس زمین به گونه ای نیست که برای زندگی مردم خطر آفرین باشد ،نه از فرروفت خبری است و از نه شکاف زمین و زلزله و یا بلعیده شدن مردم !

پس چرا باید این همه استرس و ترس و ناارامی به مردم تزریق شود؟کسانی که کمترین سررشته ای از امور زمین شناسی ندارند به یمن فضای مجازی خبره شده و حرف هایی از خود در می آورند که نتیجه اش تزریق دلهره و ناامنی به مردم شهر است .

خوب وقتی کارشناس خبره زمین شناسی می گوید؛ پس از مطالعه دقیق به نیتجه رسیده ایم که این رویداد تهدیدی برای مردم نیست ،چرا عده ای اصرار بر چنگ انداختن به روح و روان مردم دارند ؟!

یکی می گوید آن زیر مشغول آزمایش موشک هستند اما نمی گوید درب ورود و خروج آن کجاست ؟!دیگری می گوید بمب اتم می سازند اما نمی گوید مگر می شود کشوری زیر خانه مردمانش بمب بسازد !؟ اصلا مگر قحطی صحرا و بیابان داریم ؟!

دیگری هم که شاخک های دلالیش برای خرید مجانی زمین های شهر راست شده اند ،از فرورفتن عنقریب شهر به درون دریا صحبت به میان می آورد!

اما از مردم فهیم و فرهیخته شهرم بعید است که گوش کنند به اراجیف عده ای که پر کردن جیب و ارضای شهوت سیری ناپذیر مال اندازیشان را از درون شایعه سازی ها و تزریق ترس و اضطراب به میان مردم  جستجو می کنند!

ما ،شما و همه کسانی که دغدغه مردم را داریم ،آسایش مردم را آسایش و رنج آنان را رنج خود فرض می کنیم در قبال این رویداد یک مسیولیت مشترک داریم .

به جای دروغ پراکنی، حقیقت را بدون کم و‌کاست به مردم بگوییم ،اقناع کنیم که شهروند عزیز سرابله ای جای هیچ نگرانی نیست ،بیخود با شایعات بی اساس زندگی را برخود و اهل و عیالتان حرام نکنید.

بیخود به شایعات بی اساس و وارونه گویی عده ای که پولدار شدن را در اضطراب و استرس شما ازطریق چوب حراج گذاشتن بر املاکتان جستجو می کنند ،گوش فرا ندهید !

شک نکنید که هیچ اتفاقی برای شهر وشهروندان عزیز سرابله ای ،برای همشهری های عزیزم نخواهد افتاد ،این قاطع گویی اساسش مطالعه نتیجه آزمایش زمین شناسی بود که خود به دقت مطالعه کردم .پس آرام باشید و‌ اجازه ندهید کشی آرامش را از شما خوبان بستاند!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار